| کد مطلب: ۴۶۷۴

دروغـگــــــــوی مادرزاد

دروغـگــــــــوی مادرزاد

روان‌شناسی جورج سانتوس سیاستمدار کلاهــــــــــــــــبردار و نماینده ناحیه سوم نیویورک در کنگره آمریکا

روان‌شناسی جورج سانتوس سیاستمدار کلاهــــــــــــــــبردار و نماینده ناحیه سوم نیویورک در کنگره آمریکا

همه دروغ می‌گویند، اما عده کمی مثل جورج سانتوس می‌توانند دروغ بگویند. دروغ‌هایش آنقدر نفس‌گیرند که حتی ساکنان خسته واشنگتن که تحمل بالایی در مبالغه و خودبزرگ‌بینی دارند، شوکه شده‌اند. چه کسی می‌تواند تقریبا‌ هر روز درباره همه‌چیز دروغ بگوید و سپس برای مناصب دولتی نامزد ‌شود؟ ‌دروغ‌هایی که هزاران «میم» را در فضای مجازی به راه انداخت و به یکی از موضوعات ثابت جوک‌های کمدین‌های برنامه‌های تلویزیونی و کارشناسان تبدیل شد. آیا این آدم را باور دارید؟‌
قطعا نه، اما حتی صادق‌ترین افراد هم دروغ می‌گویند؟ چرا؟ چون فکر می‌کنند با دروغ راحت‌تر می‌توانند به آنچه که می‌خواهند، برسند. دروغ‌های سفیدی که همه ما از آنها استفاده می‌کنیم تا خنجرهای زندگی را کندتر کنیم. «بچه شما چقدر بامزه‌ست.» «چقدر لباست بهت میاد.» ما این دروغ‌ها را می‌بخشیم چون همه معتقدند با نگفتن حقیقت، تلاش کرده‌اند مهربان باشند. تحقیقات نشان می‌دهد یک انسان معمولی در روز یک یا 2 بار دروغ می‌گوید. دروغ‌هایی وجود دارند که افراد برای پیشی گرفتن از دیگران از آنها استفاده می‌کنند: ذکر دریافت مدرک تحصیلی دانشگاهی در رزومه کاری برای کسی که تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرده یا هنرپیشه‌ای که با تظاهر به داشتن مهارتی، به گرفتن نقشی در فیلم موفق می‌شود. اصول اجرایی دروغ‌ها: آنقدر وانمود کن تا به آن برسی؛ تقاضای بخشش کن، نه اجازه. اینها همان ماجراهای بامزه‌ای است که بازیگران سینما و مدیران اجرایی پس از آنکه از عواقب آن مصون می‌شوند، تعریف می‌کنند.
اما جورج سانتوس که همان آنتونی سانتوس یا آنتونی دیوولدر یا آنتونی زبرووسکی یا کیتارا راواچی است در انتهای دیگر این طیف قرار دارد که کارشناسان فریب‌شناسی به آن دروغگویی بیمارگونه می‌گویند: کسی که حتی زمانی که هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که راستش را نگوید، با این هدف که سر دیگران را شیره بمالد، دروغ می‌گوید. آنها داستان‌سرایانی خلاق و بازیگرانی بزرگ هستند که خود را یا قهرمان نشان می‌دهند یا قربانی. آنها هنگام خالی‌بندی‌های‌شان به ندرت مضطرب یا مردد می‌شوند. خلاصه آنها می‌توانند جذاب و متقاعدکننده باشند. زمانی که فکر کنید سانتوس دیگر بیشتر از این نمی‌تواند خودش را تخریب کند، باز هم این اتفاق می‌افتد. نزدیک به 2 ماه پس از اعتراف سانتوس به دستکاری کردن رزومه‌اش، این نماینده لانگ آیلند کنگره آمریکا در گفت‌وگو با پی‌یرس مورگان اعتراف کرد که یک دروغگوی بسیار بدی است اما دروغ‌های سریالی‌اش را اقتضای سیاست دانست.
این جمهوری‌خواه 34 ساله که هم‌اکنون پرونده‌اش به خاطر ارتباط با موارد مشکوک به نقض مالی کمپین انتخاباتی تحت بررسی قرار دارد همچنین گفت که فکر می‌کند می‌تواند از زیر بار این دروغ‌ها قسر در برود، چون بار اول در سال 2020 که برای کمپین انتخاباتی کنگره آمریکا این دروغ‌ها را گفت، قسر در رفته بود. سانتوس در ادامه گفته بود که ساختگی بودن این گفته‌ها به دلیل این است که بتواند نظر رهبران جمهوری‌خواه را جلب کند.‌ او می‌گوید نمی‌خواهد با دروغ‌هایش مردم را گول بزند بلکه می‌خواهد حزب جمهوری‌خواه از داخل او را بپذیرند. از زمانی که نیویورک‌تایمز افشا کرد که جورج سانتوس آن مردی نیست که خودش را به رای‌دهندگان نشان داد، به سختی می‌توان فهمید که دقیقا کدام موارد درباره زندگی این نماینده درست است. آیا ورشکسته است یا پولدار؟ یهودی است یا کاتولیک؟ آیا اعضای خانواده‌اش واقعا جان‌شان را در هولوکاست از دست دادند یا 11سپتامبر؟ بیشتر اوقات، بهتر است فرض کنیم این جمهوری‌خواه اهل لانگ آیلند درباره زندگی‌اش هر چه گفته ساختگی بوده اما اگر به بررسی دوباره نیاز دارید، اینها تمام حقایقی است که درباره خودش ساخته است و چند موضوعی که می‌تواند درست باشد.

مدرسه‌ای که دروغ بود

سانتوس، که پدر و مادرش مهاجران اهل برزیل هستند، می‌گوید که سال‌های اول دبیرستان را در مدرسه Horace Mannn در برانکس نیویورک گذرانده، اما سال آخر مجبور به ترک این مدرسه خصوصی باپرستیژ می‌شود چون پدر و مادرش دوران مالی سختی را می‌گذراندند که بعدها به رکود اقتصادی 2008 شناخته شد. یکی از مسئولان مدرسه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در ماه دسامبر گفت؛ هیچ شواهدی وجود ندارد که جورج سانتوس دانش‌آموز این مدرسه بوده است.

و کالج...

سانتوس ادعا می‌کند که در سال 2010از کالج Baruch با مدرک اقتصاد و سرمایه فارغ‌التحصیل شده که نشان می‌دهد اگر سانتوس واقعا در سال 2008 از مدرسه Horace Mann فارغ‌التحصیل شده، پس توانسته دوره 4ساله دانشگاه را در عرض 2 سال بگذراند. یکی از نمایندگان کالج Baruch به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت که هیچ مدرکی دال بر اینکه سانتوس سال 2010 در این کالج درس خوانده، وجود ندارد. (با اینکه سانتوس به جوزف کایرو، رئیس کمیته جمهوری‌خواهان در شهرستان (کانتی) ناسائو گفته بود که «ستاره» تیم والیبال کالج Baruch بوده اما شواهدی وجود ندارد که ادعای او را درست نشان دهد.) در بیوگرافی سانتوس در کمیته ملی جمهوری‌خواهان کنگره آمده که سانتوس دورانی را در دانشگاه نیویورک گذرانده؛ ادعایی که این دانشگاه نمی‌تواند تایید کند. سانتوس بعدها به مجله نیویورک‌پست گفت: «از هیچ آموزشگاه عالی فارغ‌التحصیل نشده است.»

هیچ‌وقت در وال‌استریت کار نکرده است

در بیوگرافی کمپین انتخاباتی سانتوس آمده که در گولدمن سَکس و سیتی‌گروپ کار کرده، اما نمایندگان هر دو کمپانی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند هیچ سابقه‌ای از استخدام او در این شرکت‌ها وجود ندارد. کشف این دروغ‌ها خیلی کار سختی نیست: سانتوس می‌گوید که در سال 2010، در شاخه ملک و املاک بانک سیتی کار می‌کرده، اما این بانک تمام فعالیت‌های مربوط به مدیریت دارایی خود را زمانی که سانتوس دبیرستانی بوده، فروخته است. پس از آنکه سانتوس در کنگره آمریکا قسم خورد، روزنامه نیویورک‌تایمز یک کپی از رزومه اغراق‌شده این نماینده را به‌دست آورد که ادعا می‌کرد جزو یک درصد شاگرد اول‌های کلاس در کالج Baruch بوده، از دانشگاه نیویورک مدرک مدیریت بازرگانی گرفته و توانسته پروژه‌ گولدمن سَکس را با دوبرابر درآمد به پایان برساند.

پس درآمد سانتوس از کجاست؟

زمانی که سانتوس برای اولین بار در سال 2020 نامزد مجلس نمایندگان آمریکا شد، به‌عنوان معاون رئیس یک شرکت توسعه کسب‌وکار به نام سرمایه‌گذاران لینک‌بریج، 50هزار دلار دریافت کرده بود. کار سانتوس معرفی سرمایه‌گذاران به مدیران صندوق سرمایه‌گذاری تامینی بوده و ادعا می‌کند که زمانی با شش ماه کار توانسته یک میلیون دلار درآمد داشته باشد. سانتوس حتی آنجا هم ارزش خود را چندبرابر نشان داده است: گزارش‌های پایگاه خبری نیوزدی نشان می‌دهد که بنیانگذار این کمپانی در جریان یک پرونده قضایی در سال 2019 شهادت داد، سانتوس فقط یک کارمند قراردادی بوده که برای رویدادها حق حمایت مالی می‌فروخته و درآمدش براساس کمیسیونی بوده که دریافت می‌کرده است. خیلی زود پس از شکست در انتخابات کنگره، سانتوس در یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام هاربر سیتی کپیتال در فلوریدا مشغول به کار شد. او در آن زمان اعلام کرده بود که بودجه‌ای 1.5 میلیارد دلاری را مدیریت کرده و بسته به نوع سرمایه‌گذاری، بین 12 تا 26 درصد بازده بی‌سابقه‌ای داشته است. یکی از مشتری‌های این کمپانی در همان سال به سی‌ان‌ان گفت که وعده این شرکت برای ضامن کامل مالی برای سرمایه‌گذاری‌های‌شان کاملا ساختگی بوده است: «دویچه بانک ادعا می‌کند که این یک کلاهبرداری کامل است، چون امضای مامور بانک در اسناد وجود ندارد.» اما سانتوس پاسخ داد که این سرمایه‌گذاری‌ها 100درصد قانونی بوده‌اند. در آوریل 2020، کمیسیون اوراق بهادار و بورس، شرکت هاربر سیتی را به طرح پانزی محکوم کرد که 17 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران دزدیده است. در طرح پانزی، فرد کلاهبردار یا طراح پانزی سود سرمایه‌گذاران قبلی را با پول سرمایه‌گذاران جدید پرداخت می‌کنند؛ بدون آنکه با پول سرمایه‌گذار قبلی اقدامی انجام داده باشد. دارایی‌های این شرکت هم‌اکنون در مرحله حل‌وفصل قضایی قرار دارد که شخص مستقلی این دعوا را مدیریت می‌کند. مقامات مربوطه سانتوس را به هیچ خطایی متهم نکردند و او یک ماه بعد کمپانی خود به نام دیوولدر را تاسیس کرد. سانتوس در گفت‌وگویی با سیمافور گفت که به پولدارها کمک می‌کرده اسباب‌بازی‌های گران‌قیمتی را که می‌خواهند، بخرند. اگر یک مشتری می‌خواست یک هواپیما یا یک قایق بفروشد، سانتوس در دفترچه یادداشت‌اش می‌گشته و می‌گفته: آهای، آیا شما دنبال یک هواپیما می‌گردید؟ آیا دنبال یک قایق می‌گردید؟‌ ما یک آنتن بررسی برقرار کرده‌ایم.» سانتوس ادعا می‌کند در عرض 6 ماه، توانسته قراردادهای چندین میلیون دلاری ببندد. افشای برگه مالی کمپین 2022 سانتوس برای انتخابات کنگره آمریکا نشان داد که او ادعا کرده بین 3.5 میلیون دلار و 11 میلیون دلار از این کمپانی درآمد داشته، قبل از آنکه سال گذشته منحل شود.

آیا این درآمد قانونی است؟

هر کسی نمی‌تواند داستان سانتوس را باور کند. همانطور که نیویورک‌تایمز اشاره می‌کند، دیوولدر هیچ وب‌سایت یا صفحه کاربری در لینکداین نداشت و در برگه مالی کمپین سانتوس نام هیچ مشتری‌ای لیست نشده است. در بیوگرافی کمپین، سانتوس دیوولدر را کسب‌وکار خانوادگی‌اش اعلام کرده بود و گفت که ارزش دارایی‌های آن به 80 میلیون دلار می‌رسد. سانتوس چندین بار حتی نام خود را آنتونی دیوولدر معرفی کرده بود.‌
دان گولدمن، نماینده بروکلین از سانتوس پرسید: «پس این پول از کجا آمده؟» اشاره گولدمن به 700هزار دلاری بود که سانتوس به کمپین‌اش قرض داده بود. سانتوس در برنامه «اتاق جنگ» زمانی که استیو بنن، مجری برنامه درباره این مبلغ پرسید از جواب دادن طفره رفت و در عوض گفت: «خب، به شما می‌گم که این پول از کجاها نیامده. نه از چین، نه از اوکراین یا شرکت بوریسما.» شرکت نفت و گاز بوریسمای اوکراین همان شرکتی است که پسر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یکی از اعضای هیئت‌مدیره آن بود و دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست کرد درباره عملکرد بایدن پدر و پسر در ازای مساعدت سیاسی این شرکت تحقیق کند.
در 24 ژانویه، سانتوس تایید کرد 500هزار دلار از این مبلغ کل برای وام شخصی نبوده اما منبع آن را اعلام نکرد. سانتوس بعدها نیز اعلام کرد که 125هزار دلار دیگر نیز وام شخصی نبوده است.
نگرانی‌های دیگری نیز درباره هدایای کمپین‌ها نیز وجود دارد، مثل 25هزار دلاری که سانتوس از گروهی به نام «استراتژی‌های رداستون» دریافت کرد که خود را هیچ‌وقت به‌عنوان یک گروه سیاسی ثبت نکرده‌اند. سانتوس همچنین عادت داشت در رستوران‌ها و هتل‌ها به اندازه 199دلار یا 199.99دلار کارت بکشد که دقیقا کمی کمتر از سقف هزینه‌هایی است که کمپین‌های انتخاباتی به‌طور قانونی ملزم به ردگیری آنها هستند. بیشتر مبالغ اهدایی از طرف کسانی است که یا وجود واقعی ندارند یا ادعا می‌کنند هیچ پولی برای سانتوس نفرستاده‌اند. مثل پسرعموی سانتوس که وقتی شنید خبر آمده 5800 دلار به کمپین کمک کرده، شوکه شد.
هرگونه شک و تردید درباره منابع مالی سانتوس با کلاهبرداری‌هایش تقویت شده است. سال 2008، سوابق دادگاهی سانتوس نشان می‌دهد زمانی که 19 ساله بود و در برزیل زندگی می‌کرد، به دزدیدن دسته‌چک مردی متهم شد که مادرش از او مراقبت می‌کرد و در مجموع 700دلار چک کشید از جمله برای یک جفت کفش. (این تنها دزدی پرونده سانتوس نیست: دو هم‌خانه پیشین سانتوس ادعا کردند که از یکی از آنها یک شال مارک بربری دزدیده و یک سال بعد آن را در تظاهرات «دزدی را متوقف کند» پوشید که در حمایت از ادعای دزدیده شدن انتخابات توسط ترامپ بود.
سانتوس همچنین برای خود تاریخچه‌ای به‌عنوان صاحب چندین ملک درست کرده بود و در یکی از کمپین‌هایش ادعا کرده بود که او و خانواده‌اش 13 ملک را اداره می‌کنند. نیویورک تایمز هیچ شواهدی از این ساختمان‌ها پیدا نکرده است. ساختمان‌هایی که در لیست افشای منابع مالی کمپین انتخاباتی سانتوس ذکر نشده‌اند.

خیریه حامی حیوانات نیز دروغ بود

بیوگرافی کمپین سانتوس ادعا می‌کرد که سازمانی را به نام «اتحاد دوستان حیوانات خانگی» تاسیس کرده و بین سال‌های 2013 تا 2018، 2500 سگ و گربه را نجات داده است. اما هیچ حساب کاربری در فضای مجازی، هیچ سابقه مالیاتی و هیچ شواهدی مبنی بر ثبت خیریه در نیویوک یا نیوجرسی (که سانتوس ادعا می‌کرد در آنجا تاسیس شده) برای این سازمان وجود ندارد. روزنامه تایمز متوجه شد که سازمان «اتحاد دوستان حیوانات خانگی» در سال 2017، به همراه یک گروه حمایتی در نیوجرسی، برنامه‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مالی راه انداخت که برای آن 50 دلار ورودی دریافت می‌کرد. اما به گفته گروهی که این برنامه را راه‌اندازی کردند، هیچ پولی دریافت نشده است. براساس روزنامه تایمز، سانتوس چک‌های ارسالی به خیریه را دریافت می‌کرد و آنها را تحت نام جعلی، آنتونی دیوولدر، نقدشان می‌کرد.

مرگ مادرش به وقایع یازده سپتامبر مربوط بود یا نه؟

در جولای 2021، سانتوس در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت که حملات 11 سپتامبر «جان مادرم را گرفت.» در 23 دسامبر 2021، گفت که پنجمین سالگرد درگذشت مادرش را پشت‌سر می‌گذارد. آگهی فوت مادرش نیز این تاریخ را تایید می‌کند. سانتوس در وب‌سایت مرتبط با کمپین‌اش ادعا کرده بود که مادرش، فاطیما دیوولدر در 11 سپتامبر در دفتر کارش در برج جنوبی حضور داشته و چند سال بعد بر اثر ابتلا به سرطان جان باخته است. علاوه بر اینکه عده کمی 15 سال را فقط «چند سال» می‌دانند، هیچ پرونده ثبت‌شده‌ای از مشکلات سلامتی مادر سانتوس بر اثر ضایعات سمی پس از حمله وجود ندارد. هیچ مدارکی وجود ندارد که مادر سانتوس در یازده سپتامبر در برج‌های تجارت جهانی حضور داشته است.
چند هفته پس از پخش شدن دروغ‌های سانتوس، دو شجره‌شناس مدارکی پیدا کردند که نشان می‌داد مادر سانتوس در سپتامبر 2001 در برزیل بوده است.

مادربزرگش قطعا یک قربانی هولوکاست نبوده است

سانتوس در گفت‌وگویی با یک پادکست محافظه‌کار در می‌2022، اعلام کرد که «پدربزرگ و مادربزرگش از هولوکاست جان سالم به‌در بردند» و در بیوگرافی کمپین‌اش ادعا کرده بود که آنها «در طول جنگ جهانی دوم از آزار و شکنجه گریختند.»
سانتوس سال گذشته با این ادعا که از طرف مادری رگ اوکراینی دارد، به شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «نام و مدارک اداری بسیاری از بازماندگان هولوکاست یا پناهجویان جنگ جهانی دوم، برای اینکه زنده بمانند تغییر کرده است.»
بررسی‌های شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه فوروارد در پرونده‌های شجره‌‌شناسی نشان می‌دهد که هولوکاست هیچ ارتباطی به خانواده سانتوس ندارد. مگان اسمولنیاک، شجره‌شناس به سی‌ان‌ان می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای از یهودیت یا رگ و ریشه‌های اوکراینی و هیچ مدرکی از تغییر نام آنها وجود ندارد.» مدارک مختلفی نشان می‌دهند که پدربزرگ و مادربزرگ طرف مادری سانتوس در برزیل به‌دنیا آمده‌اند. این نام میان خانواده‌های کاتولیک برزیل رایج است. سانتوس بعدها گفت که من هیچ‌وقت ادعا نکردم که یهودی هستم. او در گفت‌وگو با پست اعلام کرد که چون از طرف مادری پیشینه یهودی یا Jewish داشته گفته یهودی‌طور یا Jew-ish هستم.

سانتوس تهیه‌کننده تئاتر برادوی نبود‌

سانتوس در دوران نامزدی خود برای کنگره در سال 2022 به برخی از اهداکنندگان کمک‌های مالی گفت که او در تئاتر «اسپایدر من: تاریکی را خاموش کن» سرمایه‌گذاری کرده؛ تئاتر موزیکال راک که در سال 2011 با نگاهی دوباره به دو فیلم اول اسپایدرمن با بازیگری توبی مک‌گوایر روی صحنه رفت. طبق سنت جدول زمانی این تئاتر با گفته‌های سانتوس مطابقت ندارد: اگر به حرف خود سانتوس باشد، آن زمانی که این تئاتر روی صحنه رفت سانتوس ستاره تیم والیبال کالج Baruch بوده است. علاوه بر آن، تهیه‌کنندگان این تئاتر حضور این نماینده کنگره را تکذیب می‌کنند. در نهایت، سانتوس نمایش‌نامه عجیبی را برای اینکه نام خود را به آن وصل کند، انتخاب کرد. تئاتر اسپایدرمن یک شکست معروفی است که روی صحنه رفتن آن بسیار به تعویق افتاد، میلیون‌ها دلار ضرر کرد و بازیگران آن دچار چندین آسیب جدی شدند.

بسیاری از جمهوری‌خواهان نمی‌خواهند سانتوس اطراف‌شان باشد

یک هفته پس از ورود سانتوس به کنگره آمریکا، رهبران جمهوری‌خواه شهرستان ناسائو از سانتوس درخواست کردند، کناره‌گیری کند. جو کایرو در یک نشست خبری اعلام کرد: «او هیچ جایگاهی در کمیته جمهوری‌خواهان شهرستان ناسائو ندارد» و نباید در دولت یا به‌عنوان یک مقام منتخب خدمت کند.
در مجلس نمایندگان، آنتونی دسپوزیتو، نیک لالوتا، نیک لانگ‌ورتی و برندون ویلیامز، نمایندگان نیویورک سانتوس را تشویق کردند تا 11 ژانویه استعفا دهد. سانتوس در برابر این درخواست‌ها تاکنون مقاومت کرده و کوین مک‌کارتی، که کاملا مشخص است به هر نماینده جمهوری‌خواهی که می‌تواند به خود نزدیک کند، نیاز دارد، اعلام کرد که سانتوس عضو هیچ کمیته بزرگی نخواهد بود. مک‌کارتی قبل از اینکه تصمیم بگیرد دو طرح کمیته را به او واگذار کند، به خبرنگاران گفت: «ببینید، رای‌دهندگان تصمیم می‌گیرند». سانتوس در 31 ژانویه در میانه تحقیقات درباره منابع مالی کمپین انتخاباتی‌اش از تمام مسئولیت‌های خود در کمیته‌های علوم و کسب‌وکارهای کوچک کناره‌گیری کرد.
بعد از سخنرانی سالانه جو بایدن در ساختمان کنگره آمریکا، دوربین‌ها سناتور میت رامنی را نشان دادند که با حرارت با سانتوس صحبت می‌کرد و مستقیما به او می‌گفت که می‌خواهد مرکز توجه باشد. رامنی درباره این رویارویی با سانتوس به خبرنگاران گفت: «به جای اینکه جلوی رئیس‌جمهور و افرادی که وارد صحن می‌شود، رژه برود، باید در ردیف‌های عقب بنشیند و ساکت بماند.» سانتوس هم در واکنش در توئیتی به رامنی یادآوری کرد که او «هیچ‌وقت رئیس‌جمهور نمی‌شود»! چند روز بعد، سانتوس اعلام کرد که سناتور کرستن سینما و دوست رامنی به او گفته تا «تسلیم نشو، رفیق!». سخنگوی سینما اکنون این گفته را «دروغ» برشمرده و اینکه این دو نفر هیچ‌وقت با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی