| کد مطلب: ۴۳۸۸

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

اجرای توافق جامع ایران ‌و چین بهبود روابط تهران- ریاض به مذاکرات پایبندیم

jamshidi mohammad

اجرای توافق جامع ایران ‌و چین

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت، اجرایی کردن توافق جامع ایران و چین از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پکن است. جمشیدی گفت: «وزرای اقتصاد، امور خارجه، جهاد کشاورزی، راه، صمت و نفت و همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی آقای رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.» او با بیان اینکه «این اولین سفری هست که در دو دهه اخیر به دعوت چین انجام می‌شود» خاطرنشان کرد: «خود چینی‌ها اعلام کرده‌اند که طی دو دهه گذشته سفری در این حد نداشته‌اند. بنابراین سفر مهمی است.» جمشیدی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور چین این دعوت را در اجلاس سمرقند از رئیس‌جمهور ایران انجام داده است، یادآور شد: «در حین برگزاری اجلاس شانگهای در شهریورماه سال جاری مقدمات اولیه این سفر برنامه‌ریزی شد.» وی با بیان اینکه ایران به‌دنبال گسترش روابط اقتصادی به‌خصوص توافق جامع ایران ‌و چین است، افزود: «در حال حاضر در مرحله اجرایی این توافق هستیم.»

foad hosein

بهبود روابط تهران- ریاض

وزیر خارجه عراق با اشاره به آمادگی کشورش برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان گفت که روابط تهران و ریاض مثبت‌تر از قبل شده است. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با تلویزیون العربی تأکید کرد که نشست‌های قبلی مسئولان ایرانی و سعودی در بغداد در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود و اکنون درصدد برگزاری نشستی جدید هستیم و روابط تهران و ریاض مثبت‌تر از قبل شده است. او گفت که فیصل بن‌فرحان و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه عربستان و ایران در خصوص ازسرگیری دیدارها رایزنی کرده‌اند. حسین گفت: «امیدواریم که دو طرف در خصوص برگزاری نشست‌های دوجانبه توافق کنند و همان‌طور که محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت، ما آماده تسهیل این روند هستیم.» وزیر خارجه عراق در خصوص ادعای واشنگتن مبنی بر قاچاق ارز از عراق به ایران و سوریه و حزب‌الله لبنان گفت که مسئله به این بزرگی نیست، بلکه موارد مشخصی وجود دارد و اقدامات لازم برای توقف این امر را اتخاذ کرده‌ایم.

kanani

به مذاکرات پایبندیم

ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه درباره مذاکراتی که وزیر خارجه با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق داشت و مذاکرات رابرت مالی با فؤاد حسین درباره اینکه آیا این رایزنی‌ها در چارچوب احیای برجام است؟ گفت: «سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت موردنظر ایرانی یعنی رفع همه تحریم‌های ظالمانه است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آنچه مربوط به ما بود با حسن‌نیت انجام شد. امیدواریم طرف‌های مقابل مشخصاً دولت آمریکا هم در اجرای عملی آنچه اعلام می‌کنند یعنی بازگشت به مذاکرات، حسن‌نیت خود را نشان دهند و به اجرای توافق برگردند. ما رابطه مستقیمی با دولت آمریکا نداریم، اما از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی به‌ویژه در مذاکرات رفع تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. دولت‌هایی با حسن‌نیت در این رابطه، پیش از این ایفای نقش کردند و دولت‌هایی هم الان سعی دارند با ظرفیتی که در مناسباتی که با دو طرف دارند ایفای نقش کنند. ما از این تلاش‌ها استقبال کرده و می‌کنیم. اگر دولت عراق مایل به این نقش‌آفرینی است، با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی