| کد مطلب: ۴۳۳۸

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

مذاکرات بر سر متن سال ۲۰۱۵ وزیر خارجه فرانسه علیه ایران ادامه رایزنی‌های برجامی

eslami mohammad

مذاکرات بر سر متن سال ۲۰۱۵
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره توافق بر سر متن برجام گفت: «ملاک ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها است که اگر مفادی که در قانون آمده محقق شود طبیعی است که ما هم به آن متن بازمی‌گردیم.» محمد اسلامی درباره اینکه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشور عنوان کرده است «ایران در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است» گفت: «اساس مذاکرات بر اساس برجام است،‌ دلیل مذاکرات برجام طی همه این سال‌ها و بیست سال گذشته همین موارد اتهامی بوده است.» اسلامی درباره توافق بر سر متن برجام و اینکه آیا متن توافقی همان متن سال ۲۰۱۵ است، گفت: «همان است. گفت‌وگو‌ها هم شده است.» او در خصوص اینکه متن توافقی سال ۲۰۱۵ در داخل مورد هجمه تندروها بوده است، اظهار داشت: «آن متن، متنی است که در کشور مراحل قانونی را طی کرده است. امروز هم برای بازگشت به آن سند، ملاک ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها است که اگر مفادی که در قانون آمده محقق شود طبیعی است که ما هم به آن متن بازمی‌گردیم.»

Catherine Colonna

وزیر خارجه فرانسه علیه ایران

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که برنامه موشکی ایران و نقش آن در منطقه در محورهای گفت‌وگوی اخیر وزرای امور خارجه فرانسه و آمریکا بوده است. وزارت امور خارجه فرانسه از گفت‌وگوی تلفنی کاترین کولولنا، وزیر امور خارجه فرانسه با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش خبر داده و اعلام کرد که کولونا به بلینکن گفته است، باید به آنچه «تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» عنوان شده است، «واکنشی بین‌المللی» نشان داد. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه فرانسه، کولونا در گفت‌وگو با بلینکن، به «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و تهدید رو به افزایش ناشی از زرادخانه موشک‌های بالستیک آن، اشاعه موشک‌ها، ازجمله به بازیگران غیردولتی و ضرورت واکنشی بین‌المللی به این تهدید» اشاره کرد. موضوع جنگ اوکراین و وضعیت روابط ارمنستان و آذربایجان از دیگر محورهای گفت‌وگوی آن‌دو بوده است.

محمد آل ثانی

ادامه رایزنی‌های برجامی

وزیر خارجه قطر در اظهاراتی تأکید کرد که به‌رغم پیچیدگی، تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران باید ادامه یابد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد که در رایزنی‌هایم با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و دیدارهای اخیرم با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. او همچنین گفت که اوضاع مذاکرات هسته‌ای ایران پیچیده شده است اما تلاش‌های دیپلماتیک در این راستا باید ادامه یابد. محمد آل ثانی همچنین در توییتی نوشت، در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا توسعه روابط دوجانبه و مذاکرات پیرامون «برجام» را بررسی کردیم. خبرگزاری رسمی قطر نیز اعلام کرد که وزیران خارجه قطر و آمریکا در دیدار اخیر خود راه‌های هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی برای نجات، امدادرسانی و رساندن کمک‌ها به ترکیه و شمال سوریه را مورد بحث قرار دادند. این خبرگزاری نوشت: در این دیدار دو طرف همچنین به بررسی آخرین تحولات فلسطین، افغانستان و برخی مسائل بین‌المللی مهم مشترک پرداختند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی