| کد مطلب: ۲۷۷۱

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

بازگشت روابط به مسیر نزدیک کردن تهران و ریاض دیدار باقری با ریابکوف

Rafael Mariano Grossi

بازگشت روابط به مسیر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی نسبت به غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم ابراز نگرانی کرد. رافائل گروسی، مدیرکل کنفرانس خبری بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در اظهاراتی گفت: «ما با ایران بر سر تعهداتش به آژانس اتمی چشم‌درچشم نیستیم. ما باید روابط‌مان را به مسیر خود بازگردانیم.» او عنوان کرد «همچنان امیدوار است» که تهران توضیحاتی درخصوص پیدایش ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده ارائه دهد. گروسی درخصوص گفت‌وگو با تهران گفت: «به‌نظر می‌رسد این گفت‌وگوها در حال حاضر شتاب لازم برای بازگشت به اصل خود را نداشته باشد.» مدیرکل آژانس اتمی در ادامه درباره اعلامیه ایران درخصوص غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم در سایت هسته‌ای فردو ابراز نگرانی کرد. او عنوان کرد: «ایران به اطلاع ما رساند که قصد سه برابر کردن غنی‌سازی ۶۰درصدی اورانیوم را دارد. این معمولی نیست. این مسئله با عواقبی همراه است. به این معنی، ایران مخزنی از مواد هسته‌ای می‌شود که نمی‌توان نادیده گرفت که ممکن است استفاده دیگری داشته باشند. ما باید به آنجا برویم و راستی‌آزمایی انجام دهیم.»

mohammad shia al soodani

نزدیک کردن تهران و ریاض

یک نماینده عراقی اعلام کرد، نخست‌وزیر این کشور در سفر اخیر خود به تهران بار دیگر بر تداوم تلاش‌های بغداد برای نزدیک کردن روابط ایران و عربستان تاکید کرده است. مهند الخزرجی، نماینده ائتلاف دولت قانون عراق در گفت‌وگو با شبکه المعلومه تاکید کرد، محمد شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق در سفر اخیرش به تهران نتایج بسیار مهمی را محقق کرد و بر تلاش‌های بغداد برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان تاکید کرد. وی گفت: «درحالی‌که تمام کشورهای منطقه نیازمند آرامش هستند، سفر السودانی به ایران نتایج سیاسی و نظامی بسیار مهمی را محقق کرد.» الخزرجی تاکید کرد، گام‌های السودانی در راستای ایجاد ثبات و کاهش تنش از طریق همکاری‌های بین‌المللی مشترک، منطقه را از خطر جنگ دور می‌کند. این نماینده عراقی همچنین خاطرنشان کرد، همکاری‌های مشترک تهران و بغداد می‌تواند منجر به ایجاد ثبات در منطقه شود. او گفت، السودانی در سفر خود به ایران بر پیروی از سیاست بی‌طرفی درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تداوم در تلاش‌ها برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان، همچنین کاهش تنش میان کشورهای منطقه تاکید کرد.

mikhail olianov

دیدار باقری با ریابکوف

اولیانوف، رئیس هیئت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در صفحه توئیتر خود از دیدار علی باقری با سرگئی ‌ریابکوف در مسکو خبر داد. میخائیل اولیانوف نوشت: «معاونان وزیران خارجه روسیه و ایران، سرگئی ریابکوف و علی باقری‌کنی دیروز در مسکو دیدار کردند تا دورنمای اجرای کامل برجام را بررسی کنند.» معاون وزیر خارجه ایران اواخر هفته گذشته برای دیدار با مقامات قطری به دوحه سفر کرده بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی