نماینده مجلس: کمترین واکنش ما به اسنپبک باید خروج از NPT باشد
کامران غضنفری گفت: ما در طول سالهای گذشته از عضویت در NPT جز ضرر و خسارت حاصلی ندیدهایم، به نحوی که مدتی طولانی است محدودیتهای NPT علیه ما اعمال میشود، اما از مزایای عضویت در این پیمان بینالمللی بهرهمند نشدهایم.

به گزارش هممیهن آنلاین، کامران غضنفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس دوازدهم درباره اجرای اسنپ بک و تبعات آن به دیدهبان ایران گفت: مکانیسم ماشه تخم لقی است که آقای ظریف و دوستانش از جمله آقای عراقچی در سال ۹۴ در برجام کاشتند و این اتفاق یک خیانت بزرگ بود که در دولت حسن روحانی صورت گرفت که براساس آن، غربیها یک شمشیر داموکلس را بالای سر جمهوری اسلامی نگه داشتند تا بتوانند هر موقع که خواستند، از ما امتیاز بگیرند. آقای ظریف به دلیل نقشی که در تصویب برجام سراپا خسارت داشته است، یک عذرخواهی بزرگ به ملت ایران بدهکار است. البته همانطور که آقای ظریف نقش اصلی را در این زمینه برعهده دارد، آقای عراقچی نیز حتما در این قضیه مقصر است و باید از مردم عذرخواهی کند. چون در دوره وزارت آقای ظریف، آقای عراقچی معاون ایشان بود و در سال ۹۴ هیچ صحبتی درباره مکانیسم ماشه که امروز شاهد نتایج زیانبار آن هستیم، نکرد.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون سازوکار اسنپبک در حالی نهایی شده است که آقای ظریف در همان سال ۹۴ وجود این فرآیند را تکذیب کرد و تاکید داشت که نه در برجام و نه در قطعنامه ۲۲۳۱، چیزی به نام مکانیسم ماشه وجود ندارد. اما بعدا که نمایندگان مجلس به این صحبت آقای ظریف اعتراض کردند، ایشان ابتدا گفت که یک کارمند اتحادیه اروپا مکانیسم ماشه را در برجام گنجاند، اما چند وقت بعد گفت که گنجاندن اسنپبک در برجام ابتکار خودش بوده و به آن هم افتخار میکرد. او در ادامه هم تاکید کرد که آمریکا میخواست فشار بیشتری به ما وارد کند، ولی برای این که این فشار وارد نشود، خودش سازوکار اسنپبک را در برجام گنجاند؛ یعنی آقای ظریف طی چند ماه، موضع خود درباره مکانیسم ماشه را ۱۸۰ درجه تغییر داد و نشان داد که میتواند مثل آب خوردن دروغ بگوید.
غضنفری در واکنش به گفتوگوی اخیر ظریف با رئیس نشست انجمن کنترل تسلیحات آمریکا و اظهار نظر او مبنی بر این که «هنوز فرصت برای دیپلماسی در پرونده هستهای ایران فراهم است»، به دیده بان ایران گفت: این دیپلماسی که آقای ظریف از آن سخن میگوید، مثل دیپلماسی برجام است که براساس آن باید همه توانمندیهای کشور را دودستی تقدیم آمریکا کنیم تا مسیر گفتوگو با ایالات متحده باز شود. منظور آقای ظریف و امثال ایشان از دیپلماسی این است که ما باید همه شرایط خفتباری را که دشمن میخواهد به ما تحمیل کند، بپذیریم و تسلیم آمریکا شویم تا راه نجات برای ما باز شود. البته راه نجات از نظر آنها این است که مملکت را تحویل آمریکاییها بدهیم.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تاکید کرد: در همان زمان که آقایان ظریف و عراقچی در جلسات مختلف از برجام دفاع میکردند، برخی منتقدان این توافق، ایرادات موجهی را از آن گرفتند. از جمله خود بنده مقالهای منتشر کردم و یکی از نکاتی که به عنوان ایراد به برجام وارد دانستم، همین مکانیسم ماشه بود که در مواد ۳۶ و ۳۷ برجام آمده بود. اما در سال ۹۴ نه آقای ظریف و نه معاون ایشان یعنی آقای عراقچی، هیچ صحبتی درباره این سازوکار مطرح نمیکردند و نمیگفتند که اسنپبک به زیان جمهوری اسلامی است. بنابراین آقای عراقچی هم مانند آقای ظریف در خیانت برجام شریک است و باید عذرخواهی بزرگی انجام دهد و از ملت بزرگ ایران طلب بخشش کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون که اسنپبک فعال شده است و خسارات بیشتری از ناحیه برجام به ملت ایران وارد شده، یکی از کسانی که در وارد شدن این خسارتها دخیل است، آقای عراقچی است که هنوز بابت نقش خود در برجام از ملت ایران عذرخواهی نکرده است. از امروز که مجلس شورای اسلامی بازگشایی میشود، این موضوع را به اتفاق دوستان بررسی خواهیم کرد و ممکن است درباره طرح سوال از وزیر امور خارجه با همکاران به جمعبندی برسیم.
ضنفری همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه اخیر شورای امنیت که گفت «بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران حضور دارند»، به دیده بان ایران گفت: آقای عراقچی این صحبتها را در حالی بیان کرده است که پیشتر گفته بود هیچ اجازهای برای حضور بازرسان آژانس در ایران داده نشده است. این صحبتهای متناقض آقای عراقچی باعث میشود که ما در صداقت ایشان تردید کنیم. وضعیت امروز مکانیسم ماشه نیز نتیجه امتیاز دادن آقای عراقچی و همکاران ایشان در وزارت خارجه دولت آقای پزشکیان است، زیرا این دوستان آنقدر برای انجام مذاکره با آمریکا التماس کردند که طرف مقابل احساس کرد ما از آنها میترسیم.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه شخص رئیسجمهور نیز در این موضوع مقصر است، زیرا ایشان بارها در سخنرانیها و مصاحبههای خود از آمادگی برای مذاکره با آمریکا سخن گفته است و دشمنان هم وقتی میبینند که رئیسجمهور و وزیر خارجه کشورمان، مدام برای انجام گفتوگو با آمریکاییها ابراز تمایل میکنند، اینطور برداشت میکنند که ما ترسیدهایم و وادادهایم و به همین دلیل به التماس کردن افتادهایم. چنین رفتاری از سوی دولتمردان ما باعث گستاختر و وقیحتر دشمنان میشود و در نتیجه، آنها مدام برای ما شرط و شروط میگذارند که ابتدا باید برنامه هستهای خود را تعطیل کنید و بعد هم باید برنامه موشکی خود را جمع کنید تا ما به شما امتیاز بدهیم. این نتیجه اظهار ضعف در برابر آمریکاییها و ابراز تمایل برای مذاکره با آنها است.
وی در ادامه یادآور شد: درخواست دولتمردان برای مذاکره با سه کشور اروپایی نیز دقیقا همین نتیجه را به همراه دارد. وقتی در چند ماه گذشته آقای عراقچی به صورت مداوم به دنبال مذاکره با مسئولان این سه کشور بود، آنها پیاپی ما را تهدید میکردند و برایمان خط و نشان میکشیدند. اروپاییها هم مانند آمریکاییها، التماس دولتمردان ما برای مذاکره را به حساب ترس و عقبنشینی ما گذاشتند و در نهایت هم اسنپبک را اجرا کردند. فعال شدن مکانیسم ماشه چیزی نیست جز نتیجه سیاست غلط و ذلتمدارانه تیم سیاست خارجی دولت آقای پزشکیان.
غضنفری درباره تبعات اجرای سازوکار اسنپبک نیز گفت: اجرای مکانیسم ماشه به صورت کلی تاثیری روی شرایط اقتصادی کشورمان نمیگذارد، زیرا قطعنامههای تحریمی شورای امنیت که با نهایی شدن این مکانیسم دوباره اجرا خواهند شد، بیشتر مربوط به تحریمهای تسلیحاتی است و در حوزه تحریمهای بانکی نیز همین حالا تحریمهای سنگینتری نسبت به آنچه در این قطعنامهها پیشبینی شده، از سوی آمریکا و اروپا علیه ما اعمال میشود. بنابراین تاثیر اقتصادی این تحریمها بیشتر مربوط به جو روانی است که شبکه رسانهای غربگراها به آن دامن میزنند تا مردم را بترسانند و قیمت طلا، سکه و ارز را بالا ببرند تا اینطور به ملت ایران القا کنند که راه رفع مشکل این است که با آمریکا کنار بیاییم و هرچه را که آمریکاییها گفتند، بپذیریم.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دلار قابل کنترل است یا خیر، خاطرنشان کرد: نرخ ارز قطعا کنترلشدنی است، به شرط این که دولت آقای پزشکیان ارادهای برای این کار داشته باشد؛ یعنی هم بانک مرکزی، هم وزارت اقتصاد و هم دیگر بخشهای دولت باید همت کنند و جلوی افزایش بیرویه نرخ ارز را بگیرند. اما به نظر میرسد که در مجموعه دولت ارادهای برای کنترل نرخ ارز مشاهده نمیشود و تعدادی کانال تلگرامی هر روز برای بازار ارز کشور نرخگذاری میکنند و هم قیمت دلار روز و هم نرخ دلار فردا و پسفردا را تعیین میکنند.
وی در ادامه تاکید کرد: برخورد با کسانی که برای بازار ارز نرخگذاری میکنند، قاعدتا نباید کار چندان دشواری برای دولت باشد و دستگاه اجرایی میتواند با کمک دستگاه قضایی بهراحتی به این موضوع ورود کند و این کانالها را ببندد و عوامل آنها را تحت تعقیب قرار دهد تا با آنها برخورد قضایی صورت گیرد. دولت نباید اجازه دهد که تعدادی کانال تلگرامی با تعیین قیمت دلار با سرنوشت کشور بازی کنند. البته به نظر میرسد برخی مقامات دولت بدشان نمیآید که قیمت ارز روز به روز افزایش یابد تا آنها بتوانند کسری بودجه خود را از این طریق جبران کنند، ولو این که فشار ناشی از افزایش قیمت دلار بر شانه مردم وارد شود. متاسفانه اراده چندانی در دستگاههای ذیربط دولت برای کنترل قیمت دلار نمیبینیم، این در حالی است که افزایش نرخ ارز، امکان سوءاستفاده دشمنان را فراهم میکند.
غضنفری در بخش دیگری از صحبتهای خود پاسخهای احتمالی ایران به نهایی شدن مکانیسم ماشه نیز گفت: قاعدتا کمترین واکنش ما به اجرای سازوکار اسنپبک باید خروج از NPT (معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای) باشد. ما در طول سالهای گذشته از عضویت در NPT جز ضرر و خسارت حاصلی ندیدهایم، به نحوی که مدتی طولانی است محدودیتهای NPT علیه ما اعمال میشود، اما از مزایای عضویت در این پیمان بینالمللی بهرهمند نشدهایم. یکی از مزیتهایی که باید از عضویت در NPT نصیب ما میشد، این بود که دولتهای دارای صنعت هستهای باید به ما کمک میکردند تا بتوانیم برنامه هستهای صلحآمیز خود را توسعه دهیم، ولی آنها چنین کاری انجام ندادند و فقط محدودیتهای مربوط به این معاهده را علیه ما اعمال کردند؛ بنابراین ادامه حضور ما در معاهده NPT هیچ دلیل و توجیه منطقی ندارد.
نماینده تهران در مجلس همچنین در پاسخ به پرسش دیدهبان ایران پیرامون آخرین وضعیت بررسی نامه ۷۱ نماینده به شورای عالی امنیت ملی درباره لزوم تغییر دکترین هستهای کشور، توضیح داد: هیچ طرحی درباره درخواست نمایندگان برای ساخت سلاح هستهای در مجلس مطرح نشده است، بلکه تنها جمعی از نمایندگان محترم با ارسال نامهای خطاب به شورای عالی امنیت ملی و سران قوا، خواستار آن شدند که امکان ساخت سلاح هستهای در کشور با هدف افزایش بازدارندگی بررسی شود. علت نگارش این نامه که اینجانب هم جزو امضاکنندگان آن بودم، این بود که ما خواهان آن شدیم در برابر دشمنانی نظیر رژیم صهیونیستی و آمریکا که هر از گاهی ما را به حمله نظامی و حتی حمله اتمی تهدید میکنند، خودمان را به تسلیحات هستهای مسلح کنیم تا بتوانیم توان مقابله و پاسخگویی داشته باشیم.
وی در پایان با اشاره به سخنان اخیر آیتالله خامنهای مبنی بر این که ایران به دنبال ساخت سلاح هستهای نیست، یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری میفرمایند که ما بنا نداریم به سمت تولید بمب اتم برویم، قطعا فرمایش ایشان برای نمایندگان فصلالخطاب است و همه نمایندگان مطیع اوامر رهبر انقلاب هستند. اما به هر حال، نامهای که در این زمینه نوشتیم، از این جهت بود که میخواستیم دست کشور در برابر تهدیداتی که دشمن انجام میدهد، خالی نباشد.