حاکم ممکانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی: با تغییر ساعت تنها یک درصد صرفهجویی ایجاد میشود
این شایعه در ماههای اخیر مطرح شد که علت اینکه استیضاح عباس علیآبادی تا الان صورت نگرفته است، مسائل سیاسی و همسویی سیاسی او با مجلس است.

این شایعه در ماههای اخیر مطرح شد که علت اینکه استیضاح عباس علیآبادی تا الان صورت نگرفته است، مسائل سیاسی و همسویی سیاسی او با مجلس است. در این زمینه با حاکم ممکانی، نماینده ارومیه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده ارومیه گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
تنها ناترازیها باعث شده که نمایندگان به عملکرد وزیر نیرو معترض شوند و استیضاح آقای علیآبادی را مطرح کنند؟
یکی از دلایلی که نمایندگان واقعاً به ستوه آمدند، این قطعی برق است که به قطعی آب نیز منجر میشود. از سوی دیگر ناترازیها باعث شده که حتی در بخش کشاورزی، صنعت و تولید هم با اشکالات اساسی مواجه شویم. مطمئناً قطعیها در آینده نزدیک به کاهش تولید و حتی آسیب به اقتصاد منجر میشود. بنابراین نارضایتیهایی را ایجاد کرده است. ما هم نمایندگان مردم و مطالباتآنها هستیم. در حال حاضر احساس میکنیم که قسمتی از این ناترازیها به سوءمدیریت برمیگردد که در مجموعه وزارت نیرو صورت گرفته است. من یکی از موافقان و امضاکنندگان استیضاح هستم.
در حال حاضر چه مشکلاتی در حوزه انتخابیه شما وجود دارد که به موافقت شما با استیضاح وزیر منجر شده است؟
یکی از مشکلات اساسی قطعی بیرویه و بدون برنامه برق است. سال ۸۸ قانون وزارت نیرو را مکلف کرده برای چاههایی که مجتمع آبی هستند و آب آشامیدنی را برای شهرها و روستاها تامین میکنند ژنراتور تهیه کنیم. مطمئناً این اتفاق صورت نگرفته و این قطعی برق باعث میشود که از یک طرف به دستگاههای برقی مردم خسارتهای شدیدی وارد شود و از طرف دیگر هم باعث قطعی بلندمدت آب میشود. در حقیقت پر شدن مخازن و رسیدن آب به دست مردم در بعضی مواقع چند روز طول میکشد. تمام این موارد در بخش خانگی و شهری باعث نارضایتی مردم شده است. ضمن آنکه قطعی برق برای چاههای کشاورزی ۶ساعت بود اما حالا قطعی خانگی ۶ ساعت شده که سر جمع ۱۲ ساعت میشود.
در چنین شرایطی مطمئناً کشاورز نمیتواند با این ناترازی و قطعی ۱۲ ساعته آب به شغل کشاورزی بپردازد. نباید غافل ماند که در بخش صنعت و تولید هم این اتفاق رخ میدهد و باعث شده که بسیاری از کارخانهها شاید به صورت پارهوقت کار کنند یا حتی تعطیل شوند. این موضوعات واقعاً خسارت جبرانناپذیری به تولید و صنعت و کشاورزی وارد میکند؛ از طرف دیگر در بخش خانگی باعث خسارت به دستگاههای برقی و الکتریکی شده است. تمام این اتفاقات نارضایتی اساسی را ایجاد کرده که مردم از طریق تماس تلفنی یا پیامک یا مراجعه به دفتر نمایندگان نارضایتی شدید خود را ابراز کردهاند.
برخی معتقد بودند که مجلس در این مدت با وزیر نیرو مماشات کرده چراکه آقای علیآبادی از دولت قبل در دولت چهاردهم باقی مانده است. درحالیکه به سرعت استیضاح آقای همتی را مطرح کرده و به نتیجه رساندند. چقدر همراهی سیاسی در استیضاح نشدن آقای علیآبادی تاثیر داشته است؟
من فکر نمیکنم استیضاح آقای علیآبادی به دولت قبل یا مسائل سیاسی برگردد. چون وزارت نیرو یک وزارت کاملاً فنی و تخصصی و وظیفه آن خدماترسانی است. اما یکی از دلایلی که باعث طول کشیدن این استیضاح شد، این بود که دولت و وزارت نیرو اعلام میکردند در حال مدیریت ناترازیها هستیم تا مشکلات را حل کنیم. قرار بود استیضاح آقای علیآبادی کلید بخورد اما وقتی جنگ اتفاق افتاد کشور نیاز به یک انسجام، همدلی و اتحاد داشت و اصلاً منطقی و درست نبود در آن شرایط استیضاح این وزیر کلید بخورد. اما بلافاصله بعد از اتمام دوره جنگ و زمانی که کارها به روال عادی خود برگشت، مجلس براساس اختیارات نظارتیاش اقدام به استیضاح وزیر نیرو کرد.
یکی از موضوعاتی که مطرح شده این بود که وقتی مجلس با طرح تغییر ساعت برای استفاده بیشتر از انرژی مخالفت کرده یا اجازه استفاده از کارشناسانی مانند آقای کاوه مدنی را در سالهای اخیر نداده، چگونه انتظار دارد که وزیر با این کادر کنونی بتواند موضوع ناترازیها را مدیریت کند؟
واقعاً اگر مجلس با تغییر ساعت موافقت میکرد، میزان مصرف انرژی کاهش پیدا میکرد؟ در زمان این موضوع، این مسئله کارشناسی و گزارشی به مجلس ارائه شد. طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس احتمال داشت تنها یک درصد استفاده از انرژی کاهش پیدا کند. ساعت چه ربطی دارد که آقایان اول بهار آبهای پشت سدهای تولید برق را آزاد کردند و منجر به این شد که در تابستان با کمبود آب مواجه شویم؟
از سوی دیگر چرا نمیتواند مزارع ماینرها را مدیریت کرده و آنها را برچیند؟ چطور در 12 روز جنگ بهرغم قطع اینترنت، هیچ مشکلی در موضوع برق و ناترازی انرژی نداشتیم؟ مگر این کشور همان کشور، با همان جمعیت و همان مسائل مشکلات نیست؟ متاسفانه دولتها یک عادت بد و غیرکارشناسی که دارند این است که در برخورد با مشکلات، میخواهند سوءمدیریت خود را گردن مجلس بیندازند به همین سبب از نقص قانون، خلأ و نبودن قوانین یا نیاز به اصلاح قانون سخن میگویند.
مجلس دوازدهم روز اول به دولت چهاردهم اعلام کرد؛ «هر جایی که دولت احساس میکند قانون نیاز به اصلاح دارد یا خلأ قانونی وجود دارد، حتماً با دولت همراهی میکند و بلافاصله به رفع مشکل قانونی در راستای حل مشکلات جامعه به وضع قانون جدید یا اصلاح قوانین گذشته اقدام میکند.» دولت در صورت نارضایتی از مجلس اعلام کند که قانونی یا اصلاح قانونی را درخواست کرده و مجلس همراهی نکرد. تغییر ساعت بحث کاملاً کارشناسی بود و مرکز پژوهشهای مجلس هم به این نتیجه رسیده بود که تغییر ساعت از نظر انرژی هیچ تاثیری ندارد.
این گزارش چگونه تهیه شده است؟
این گزارش از سوی مرکز پژوهشهای مجلس ارائه شد. در گزارشی که وزارت نیرو به مجلس ارائه کرده بود هم اعلام شده بود که احتمال دارد یک درصد از انرژی صرفهجویی کنیم.
آیا تعطیلات به دلیل ناترازی انرژی در مجلس بررسی شده است؟
مجلس حاضر نیست تعطیلاتی صورت بپذیرد. بهرغم اینکه در دوره جنگ هم دولت بسیاری از اوقات دستگاهها را تعطیل کرد یا میزان کارمندان را به یکسوم کاهش داد، نمایندگان مجلس اتفاقاً با اکثریت در صحن حاضر بودند. ما با تغییر ساعت مخالفت کردیم دولت دارد توپ را به زمین مجلس میاندازد، اگر مجلس اجازه تعطیلات را به دولت ندهد، مطمئناً بهانهای به دست دولت میافتد و بسیار راحت بعضی از قصور و سهلانگاریهای خود را به گردن مجلس میاندازد. البته مجلس هم تا حدی در مقابل این تعطیلات مماشات میکند. اگر نیاز باشد حتماً از رئیسجمهور و وزرای مربوطه سوال میپرسیم و اگر واقعاً مستند یا از نظر کارشناسی دلیل منطقی نداشته باشند، احتمال دارد مجلس عکسالعمل نشان دهد.
آذرماه سال گذشته آقای رئیسجمهور برحسب محاسبات آقای علیآبادی درباره علت قطعی برق اعلام کرد؛ «ظرف یک سال ناترازیها را برطرف میکنیم.» آیا مجلس این موضوع را هم در موضوع استیضاح در نظر گرفتهاند؟
نمایندگان مجلس به عنوان خادمان مردم، در خانه مردم تمام مطالبات مردم را بر اساس چارچوب قانونی و اختیارات خود دنبال میکند. مجلس نه با دولت چهاردهم، بلکه با هیچ دولتی مماشات ندارد. تعامل و همکاری با مماشات یا چشمپوشی فرق میکند. در حال حاضر ما به انسجام اتحاد و وحدت بین قوا و بین مردم و همه دستگاهها نیاز داریم اما این اتحاد به آن معنا نیست که بعضی از مدیران یا دستگاههای اجرایی قصور و سهلانگاری داشته باشند و مجلس سکوت کند و نظارهگر باشد. مدیران باید شبانهروزی کار کنند. انسانهایی که کارشناس هستند و کارشناسان پای کار و افرادی که نمیتوانند از عهده کار بر آیند شجاعت و جسارت داشته باشند و با استعفا از پست خود کنارهگیری کنند. در غیر این صورت عرض کردم ما نمایندگان با هیچ مقام و دولتمردی، حتی شخص رئیسجمهور هم مماشات نخواهیم کرد.
اما برخی از کارشناسان به دلیل وضع قانون «مشاغل حساس» نمیتوانند به دولت ملحق شوند و در کنار وزرا قرار گیرند. به همین دلیل است که وزیر نیرو که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی را اداره میکند نمیتواند برنامههای خود را اجرا کند...
قانون برای همه قابل احترام است. اگر کسانی این ادعا را میکنند، مستندات خود را متقن ارائه کنند و مطمئن باشند اگر ما احساس کنیم که این ادعا کارشناسی است، احتمال تجدیدنظر صورت بگیرد. اما با توجه به جنگ اخیر که اتفاق افتاد و اینکه شاید نفوذی صورت گرفته، باید اجازه حضور در مشاغل حساس به افرادی که مورددار هستند یا میتوانند به پاشنهآشیل کشور تبدیل شوند را ندهیم.
تا زمانی که این قانون وجود دارد باید اجرا شود و نمایندگان بر حسن اجرای آن نظارت دارند. اما به نظر من این موضوع در حد حرف است. اگر کسی کشورش را دوست دارد و ایده و طرحی دارد، بدون پست و مقام هم میتواند آن را ارائه کند. دولت هم به صراحت اعلام کرده که از این طرحهای کارشناسی استقبال میکند. اگر ایده و طرح مشکلی از کشور حل کند دولت و مجلس استقبال میکند. اما برخی ادعا میکنند که باید برکرسی قدرت بنشینند و طرح را ارائه کنند، این مشخص میکند که آنها تشنه قدرت هستند نه شیفته خدمت.