نمایش قدرت خودروها با بکسل بوئینگ و ایرباس
این نمایشها علاوه بر رکوردشکنی، به ابزاری برای اثبات قدرت موتورهای درونسوز و الکتریکی تبدیل شدند.

به گزارش هم میهن آنلاین و به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، در تاریخ خودروسازی، شرکتها اغلب از تبلیغات حیرتانگیز برای نمایش تواناییهای خودروهایشان استفاده کردهاند. یکی از معیارهای خودرویی که به نمایشهای جذابی منجر شده، ظرفیت یدککشی است. کشیدن اشیاء بزرگ و سنگین برای جلبتوجه به شاسیبلندها یا وانتها تبلیغ بسیار جذاب و چشمگیری است. برخی خودروسازان این کار را به اوج رساندهاند و فولکسواگن توآرگ که یک بوئینگ ۷۴۷ را کشید، شاید معروفترین نمونه باشد اما فولکسواگن نه اولین و نهتنها شرکتی بود که این کار را انجام داد. شرکتهایی مثل شورولت و تسلا نیز قبل و بعد از فولکسواگن این ایده را اجرا کردند. بیایید نگاهی به چهار نمونه معروف از خودروهایی بیندازیم که هواپیمای مسافربری بکسل کردند.
شورولت C/K
حرکت تبلیغاتی توآرگ با بکسل کردن بوئینگ ۷۴۷ یکی از مشهورترین تبلیغات در دنیای خودروسازی بود اما اولین خودرویی نبود که چنین کاری انجام داد زیرا در اوایل دهه ۷۰، شورولت کاری مشابه این انجام داد و یک وانت C/K مدل ۱۹۷۲ بوئینگ ۷۴۷ دیگری با وزن تقریبی ۲۳۰ تن را که از امریکن ایرلاینز قرض گرفته شده بود، بکسل کرد. این وانت که از آخرین سال نسل دوم سری C/K بود، به موتور ۵٫۷ لیتری V۸ با ۱۷۵ اسب بخار و گیربکس سه سرعته اتوماتیک مجهز بود.
فولکسواگن توآرگ
در سال ۲۰۰۶، فولکسواگن توآرگ در برنامه تلویزیونی بریتانیایی فیفت گیر یک نمایش فوقالعاده انجام داد. یک توآرگ آبیرنگ، بوئینگ ۷۴۷ با وزن حدود ۱۵۵ تن را در فرودگاه دانسفولد در جنوب غرب انگلیس بکسل کرد. توآرگ مورداستفاده، به موتور ۵ لیتری توربودیزل V۱۰ با ۳۱۳ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز بود. خودرو تقریباً استاندارد بود اما تغییراتی برای این یدک کشی اعمال شد. وزنههای زیادی به توآرگ اضافه شد تا وزن کلی خودرو و راننده به حدود ۷ تن برسد و یک قلاب یدککشی مخصوص هم به عقب اضافه شد. بدنهٔ توآرگ نیز اصلاح شد تا شبیه نسخه فیسلیفت باشد که قرار بود عرضه شود.
پورشه کاین
یکی دیگر از خودروهایی که در سالهای اخیر با بکسل کردن هواپیما جلبتوجه کرد، پورشه کاین بود که در سال ۲۰۱۷ در یک نمایش تبلیغاتی با همکاری ایر فرانس در فرودگاه شارل دوگل پاریس، یک ایرباس A۳۸۰ را به مسافت ۴۲ متر یدک کشید. ریچارد پین، تکنسین پورشه GB پشت فرمان بود و رکورد جهانی گینس برای بکسل سنگینترین هواپیما توسط خودروی تولیدی را برای پورشه ثبت کرد. خودرویی که این شاهکار را انجام داد، یک این کاین S دیزلی با پیشرانهٔ ۴٫۱ لیتری دیزل V۸ با ۳۸۵ اسب بخار و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور بود. خودرو تقریباً استاندارد بود و فقط یک قلاب ویژه به قلاب یدک کشی استاندارد اضافه شده بود. برای اثبات توانایی موتورهای بنزینی، پورشه این کار را با کاین توربو S هم تکرار کرد که مجهز به موتور ۴٫۸ لیتری بنزینی V۸ با ۵۶۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. هر دو خودرو پسازاین شاهکار، از پاریس به لندن حرکت کردند و نشان دادند که شرایط و رانندگی آنها تحت تأثیر قرار نگرفته است.
تسلا مدل X
در دهه گذشته، خودروهای الکتریکی فراگیر شدند و خودروسازان تلاش کردند نشان دهند این مدلها از لحاظ توانایی یدک کشی در حد خودروهای درونسوز هستند. برای اثبات این موضوع، در سال ۲۰۱۸، یک تسلا مدل X از نوع P۱۰۰D در فرودگاه آوالون ملبورن استرالیا، یک بوئینگ ۷۸۷ را حدود ۳۰۰ متر یدک کشید. اگرچه هواپیما در حالت حداکثر وزن برخاست خود یعنی ۲۵۰ تن نبود اما با وزن ۱۳۰ تن (با سوخت کم و بدون بار) همچنان آنقدر سنگین بود تا تسلا رکورد جهانی گینس برای سنگینترین یدککشی توسط خودروی الکتریکی تولیدی را کسب کند آنهم درحالیکه ظرفیت یدککشی رسمی مدل X تنها ۲٫۳ تن است.