مدیرعامل محک گفت: مسئولیت اجتماعی پرداخت اعانه نیست
آراسب احمدیان مدیر عامل مؤسسه محک گفت: مسئولیت اجتماعی پرداخت اعانه نیست و یک اقدام برای توسعه پایدار است.

به گزارش هممیهن آنلاین، ششمین همایش بینالمللی مسئولیت اجتماعی با محورهای اصلی «مسئولیت اجتماعی در قلب تصمیمات» و «کودکان سالم، جوانان آینده، خلق ارزش» 27 بهمن ماه در مؤسسه خیریه محک برگزار شد. در این همایش علمی که با همراهی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاقهای استانی، اتاقهای مشترک و تشکلهای اقتصادی برگزار شد، فعالان متعهد حوزه مدیریت، اقتصاد و مسئولیت اجتماعی حضور داشتند و دانش و تجربیات خود را بیان کردند.
موسسه محک شانس بقا در کودکان را 20 درصد افزایش داده است
آراسب احمدیان مدیرعامل مؤسسه خیریه محک در این مراسم توضیحاتی را درباره ادوارهای گذشته همایش بینالمللی مسئولیت اجتماعی در محک ارائه کرد و گفت: در حال حاضر، ۳۰۰ هزار نفر سالانه در جهان به سرطان مبتلا میشوند که در کشورهای توسعه یافته با درآمد بالا برای ۸۰ درصد آنها شانس بقا با داروهای موجود، وجود دارد. اما در کشورهای با درآمد متوسط و کم، شانس بقا به 20 درصد میرسد. خوشبختانه در ایران با فعالیت مؤسسه محک شانس بقا در کودکان به 40 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه محک طی سی و سه سال گذشته با تمرکز استراتژیک روی سرطان کودکان توانسته در ایران به موفقیت دست پیدا کند بیان کرد: فعالیت خیریههایی مانند محک از آنجا اهمیت مییابند که میتوانند با فعالیت سیستمی بر کمکهای نیکوکاران ارزش افزوده ایجاد کنند.
مدیرعامل محک در این باره گفت: از هر ۱۰۰ تومان عوایدی که به محک کمک میشود، تقریبا ۱۱ تومان برای هزینههای بالاسری اداره سازمان مصرف میشود، ۸۴ تومان هزینههای گروه هدف شامل کودکان مبتلا به سرطان و خانوادههای آنهاست و در نهایت ۵ تومان نیز برای تحقیق و توسعه مصرف میشود. بنابراین ۸۹ درصد کمکها مستقیما برای کودکان مبتلا به سرطان و سرمایهگذاری برای آینده صرف میشود اما نه به شکل پرداخت مستقیم. تمام این هزینهها سرمایهگذاری زیرساختی است برای آنکه سرویسهای اثربخش برای دوره طولانی زمانی داشته باشیم.
به گفته احمدیان، اکنون محک در 29 استان کشور و در 41 بیمارستان دولتی و دانشگاهی کودکان مبتلا به سرطان را تحت حمایت قرار داده است. همچنین تا پایان سال 1402، بیش از 45 هزار پرونده در محک تشکیل شده است و بیش از 18 هزار کودک نیز به بهبودی دست یافتهاند.
محک در مسیر استانداردهای بینالمللی حرکت میکند
مدیر عامل مؤسسه خیریه محک با بیان اینکه این مؤسسه بر اساس برنامههای استراتژیک خود به سوی ترندهای اقتصادی، درمانی، آموزشی و ... در سطح جهانی حرکت کرده است گفت: ما در تمام این سالها نگران بودیم که آیا سازمان خود را به درستی اداره میکنیم یا نه؛ به همین دلیل به سراغ استانداردها و ممیزیهای بینالمللی رفتیم. محک اولین موسسهای است که مقام مشورتی کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل را دریافت کرده است. محک در سال ۱۳۸۶ وارد اولین ممیزی NGO benchmarking شرکت بازرسی بینالمللی SGS شد و موفق شد به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در خاورمیانه، گواهی NGO benchmarking شرکت SGS را دریافت کند. همچنین در طول ۱۱ سال با هفت ممیزی مستمر، محک در موقعیت اولین سازمان مردم نهاد جهان در استاندارد SGS قرار گرفته و در سایت SGS در بین ۳۵۰ سازمان مردمنهاد در جهان، بالاترین امتیاز جهانی را دریافت کرد.
احمدیان در ادامه به اهداف استراتژیک محک طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: ما به دنبال رسیدن به مدلهای جهانی هستیم و بر همین مبنا طی سالهای اخیر استراتژی تحول دیجیتال را دنبال کردیم و میخواهیم فرایند دریافت کمکهای مردمی در محک بر اساس شفافیت، پاسخگویی، سرعت و ... در بستر دیجیتال انجام گیرد. همچنین استراتژی تحول درمان را برای رسیدن به درمانهای چند تخصصی در سرطان کودکان پیگیری کردیم و بر این اساس طی سالهای 1403 تا 1404 درمان چندتخصصی تومورهای مغزی کودکان در محک دنبال میشود.
مسئولیت اجتماعی بر زنجیره ارزش شرکت تاثیرگذار است
آراسب احمدیان با اشاره به سه دیدگاه رایج درباره مسئولیت اجتماعی بیان کرد: در نخستین رویکرد میلتون فریدمن معتقد است تنها یک مسئولیت اجتماعی برای کسب و کار وجود دارد و آن پرداختن به کسب و کار قانونی و رقابت آزاد برای تولید بیشترین مقدار سود برای سهامداران است. اما در دیدگاه دیگر مایکل پورتر میگوید در رویکرد استراتژیک مسئولیت اجتماعی یک شرکت باید تاثیری در زنجیره ارزش آن شرکت داشته باشد و یا به افزایش رقابت پذیری آن منجر شود. رویکرد سوم نیز نسبت به مسئولیت اجتماعی که توسط اتحادیه اروپا بیان شده بیان میکند که مسئولیت اجتماعی شرکتها حرکتی فراتر از حداقل الزامات قانونی است که به صورت داوطلبانه انجام شده است و شرکتها آن را جز منافع بلند مدت خود تلقی میکند.
به گفته احمدیان مسئولیت اجتماعی شرکتها میتواند در حوزههای اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی انجام گیرد.
مسئولیت اجتماعی فراتر از الزامات قانونی است
مدیرعامل موسسه محک در ادامه به برخی از پروژه های کلیدی که با همکاری مسئولیت اجتماعی شرکتها انجام گرفته اشاره کرد و توضیح داد: مرکز پذیره نویسی سلولهای بنیادی خون ساز محک به عنوان نخستین پروژه مسئولیت اجتماعی محک و یک بنگاه اقتصادی در حاشیه چهارمین همایش بین الملی مسئولیت اجتماعی شرکت ها در محک رونمایی و معرفی شد. این مرکز پس از 9 سال تحقیق و بررسی در قالب یک پروژه مسئولیت اجتماعی با بخش خصوصی شکل گرفته است و بر اساس این تفاهمنامه هزینه HLA typing و ثبت 5 هزار نمونه مرتبط به داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خون ساز به مبلغ دو میلیارد تومان تامین شد. بالغ بر 12 هزار نفر در این مرکز ثبت نام کردند و تاکنون نیز 909 نمونه سازگار یافت شده است و 11 پیوند موفق انجام شده است.
وی یادآور شد: چنانچه این مرکز راه اندازی نشده بود باید این نمونه ها از خارج کشور تامین می شد که هزینه هر اقدام موفق آن بالغ بر 20 هزار یورو است. این پروژه در سال 2017 توانست نشان طلای انجمن مدیریت پروژه (IPMA) در بخش پروژه های توسعه پایدار را کسب کند.
احمدیان با اشاره به پروژه مسئولیت اجتماعی تهیه دو دستگاه رادیوتراپی به مبلغ 150 میلیارد تومان برای بیمارستان فوق تخصصی محک بیان کرد: این پروژه نیز در قالب همکاری با یکی از اپلیکیشنهای پرداخت اجرا شد و با همدلی 3/1 میلیون نفر از جامعه کاربران آن اپلیکیشن این مبلغ جمع آوری شد.
به گفته مدیر عامل موسسه محک نیز اکنون پویش تامین هزینه دارو و درمان یک کودک در هر سال در محک در حال اجراست چراکه با وجود تجهیزات پزشکی و تشخیص در محک، همچنان درمان به دارو وابسته است و هدف این پویش نیز تامین بخشی از هزینههای دارو و درمان بیش از 12 هزار و 500 کودک تحت درمان است.
احمدیان در سخنرانی خود در ششمین همایش بینالمللی مسئولیت اجتماعی درباره دستاوردهای مسئولیت اجتماعی شرکتها برای جوامع توضیح داد و گفت: مسئولیت اجتماعی اعانه نیست و یک اقدام برای توسعه پایدار است. همچنین مهمترین مسئولیت اجتماعی هر بنگاه اقتصادی عملکرد مالی مثبت و پایداری کسب و کار است. مسئولیت اجتماعی حرکتی داوطلبانه و فراتر از الزامات قانونی است و تعریف مسئولیت اجتماعی روی زنجیره ازش شرکت، مبنای خلق ارزش برای مشتریان شرکت هاست.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا با همکاری شرکتها و ایفای مسئولیت اجتماعی آنها مؤسسه محک بتواند کودکان بیشتری را به روزهای خوش سلامتی برساند.