| کد مطلب: ۱۸۳۰۴

ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها

ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها

علی باقری، سرپرست وزارت خارجه دولت سیزدهم،گفت: مذاکرات برای رفع تحریم‌ها همچنان ادامه دارد.

باقری در پاسخ به این سوال که در این سه سالی که فعالیت‌های مختلف و دستاوردهای مختلفی را ما در حوزه سیاست خارجی دیدیم، مذاکرات رفع تحریم‌ها به کجا رسیده است و چقدر مطابق با قانون راهبردی مجلس پیش رفته است؟ گفت: مذاکرات رفع تحریم و تناسب آن با قانون راهبردی مجلس به صراحت می‌توانم بگویم که هیچ سایشی با قانون راهبردی مجلس و فرآیندی که مذاکرات طی کرده است، نداشته است و همه مفاد آن مورد توجه بوده است، به هر حال رعایت قانون مجلس یک چارچوب الزامی است حتی در مذاکرات هم بعضاً برخی از خواسته‌هایی که طرف مقابل مطرح می‌کرد، ما وقتی که می‌گفتیم این قانون است و خلاف این نمی‌شود عمل کرد، طرف مقابل مجبور بود که بپذیرد.

وی درباره اقدامات شاخص این سه سال در مذاکره رفع تحریم‌ها گفت: الان ما در طول این سه سال مذاکرات فشرده‌ای را در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ داشتیم که منتهی شد به جنگ اوکراین و این جنگ اوکراین باعث یک وقفه‌‌ای ایجاد شود. شاید غربی‌ها تصور می‌کردند که مثلاً در فرآیند جنگ اوکراین بتوانند به دستاوردی در مقابل طرف مقابل‌شان که روسیه است برسند. خود آنها یک وقفه در مذاکرات دادند، بعد وقتی چیزی برای آنها حاصل نشد، فرآیند مذاکرات مجدداً در اواخر بهار ۱۴۰۱ و تابستان ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد و ما به یک جمع‌بندی نهایی در انتهای تابستان ۱۴۰۱ در مذاکرات دست پیدا کردیم و بنا بر این بود که توافق بعد از انتخابات کنگره آمریکا که می‌شود میانه آبان‌ماه ۱۴۰۱ میان وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ به امضاء برسد.

اما اغتشاشاتی که در پاییز ۱۴۰۱ در برخی از مناطق کشور رخ داد، کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها را به غلط انداخت و آنها با سوءمحاسبه تلاش کردند که این فرآیند نهایی‌سازی توافق را به تأخیر بیاندازند، چون یک چیزهای دیگری در ذهن آنها تصویر شده بود. ولی وقتی که در اواخر پاییز یا اوایل زمستان همان سال دیدند به هیچ دستاورد ملموسی که مدنظرشان بود، دست پیدا نکردند، آمدند دوباره وارد فرآیند گفت‌وگوها را شروع کردند. اما این‌بار آن جدیت لازم از طرف آنها مشاهده نشد ولی ما در انتهای تابستان ۱۴۰۱، گفت‌وگوها را جمع‌بندی کرده بودیم.

آن چیزی که الان پیشرو داریم این است که از طریق گفت‌وگوهای غیرمستقیمی که به واسطه عمان درحال انجام است، فرآیند مذاکرات در جریان است و آن مسئله درحال پیگیری است. البته قاعدتاً، چون فرآیند مذاکرات یک فرآیند محرمانه است، این فرآیند حالا شاید مؤلفه‌های آن خیلی قابل باز گفتن نباشد، ولی آن چیزی که می‌توانم روی آن تأکید کنم اینکه مسیر پیشرو در عرصه مذاکرات رفع تحریم، مسیر رو به جلویی است و تلاش ما این است که در مقطع باقی‌مانده تا زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم بتوانیم زمینه‌های مناسبی را برای حرکت جدی در دولت جدید فراهم کنیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی