| کد مطلب: ۱۷۷۶۸

نتیجه اولین مناظره انتخاباتی آمریکا

نتیجه اولین مناظره انتخاباتی آمریکا

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا با حضور «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد. این مناظره میان دو نامزدی برگزار شد که هر کدام یک دوره ریاست‌جمهوری خود را طی کرده‌اند و برای اولین بار یک رئیس‌جمهور مستقر با سلف خود یکدیگر را به‌چالش کشیدند. پس از 90 دقیقه مناظره با دو وقفه تبلیغاتی که دو نامزد حق صحبت با مشاوران خود را نداشتند، دموکرات‌ها نگرانی و هشدارهایی را نسبت به نامزدی جو بایدن ابراز کردند. ترامپ هم با تکیه بر دروغ‌های مکرر تلاش کرد پیروزی خود در این مناظره را رقم بزند.

کمپین بایدن اعلام کرد که دلیل صدای خش‌دار و عملکرد ضعیف بایدن، سرماخوردگی او بود. اما تته‌ پته‌های بایدن از همان اول به بزرگترین نقطه ضعف او تبدیل شد؛ سن بالای او و اینکه این نامزد ۸۱ ساله آمادگی هدایت کشور را برای ۴ سال دیگر خواهد داشت یا نه. هیچ‌کدام از این نامزدها هنوز رسمی نشده‌اند اما به‌گزارش ان‌پی‌آر احتمال کمی وجود دارد که دموکرات‌ها جایگزینی برای بایدن انتخاب کنند. با اینکه عملکرد بایدن آن‌گونه‌ای بود که دموکرات‌ها از آن واهمه داشتند اما آنها نمی‌دانند اگر به‌جای بایدن، دموکرات دیگری روی صحنه حاضر شده بود، چه عملکردی از خود نشان می‌داد.

روزنامه گاردین نوشت:‌«اگر کسی متن حرف‌های بایدن را بخواند برخی از قسمت‌های آن هوشمندانه و جسورانه به نظر می‌رسند اما نحوه بیان آن‌ها همراه با شکست بود؛ چیزی که برای رسانه‌ای تصویری همچون تلویزیون حیاتی است. او نتوانست دستاوردهای انحصاری از خود نظیر طرح زیرساختش را برجسته کند.»

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت: «فکر می‌کنم او می‌توانست پیام خود را قوی‌تر بیان کند.» دو مقام ارشد حزب دموکرات نیز از عملکرد بایدن در این مناظره به شدت اظهار نگرانی کردند.

پیش از این شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده بود که دموکرات‌ها تاکید کرده‌اند بایدن باید از دور رقابت‌ها کنار رود تا حزب دموکرات نامزد دیگری را به جای وی معرفی کند. یکی از قانون‌گذاران دموکرات در این خصوص گفت: «بایدن مانند شخصی است که با پایان دوره جوانی وارد گود مسابقات شده و با یک حرکت آماده تسلیم شدن است. بایدن باید از این رقابت‌ها خارج شود.»

یکی از مشاوران جو بایدن در واکنش به انتقادات از عملکرد او در نخستین مناظره انتخاباتی گفت که بایدن قصد کناره‌گیری ندارد و در رقابت باقی خواهد ماند. مشاور بایدن با بیان اینکه رأی‌دهندگان آمریکایی حمایت زیادی از بایدن به عمل می‌آورند، گفت ستاد بایدن هرگز به دنبال این نبوده که در یک مناظره محبوبیت او را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

نتایج نظرسنجی‌ها پس از مناظره نشان می‌دهد که عده بسیاری از رای‌دهندگان نگران شایستگی حضور بایدن در مقام ریاست‌جمهوری هستند؛ حتی با اینکه از سخنرانی بایدن در کنگره در ماه مارس که به «سخنرانی وضعیت کشور» معروف است، رئیس‌جمهور آمریکا دفاع قدرتمندی از علمکرد خود ارائه داد و دموکرات‌ها را امیدوار کرده بود که نگرانی‌های رای‌دهندگان را از بین ببرد.

نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن پس از مناظره ۶ درصد کاهش یافته و از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد رسیده است. در مقابل، ترامپ با عملکرد خود در مناظره توانسته محبوبیت خود را افزایش داده و آن را از ۴۰ درصد به ۴۳ درصد برساند.

مشاور بایدن با استناد به نظرسنجی حزب دموکرات در یکی از ایالت‌های مرکزی آمریکا، مدعی شد که عملکرد ترامپ در مناظره امروز موجب دل‌زدگی رأی‌دهندگان مستقل شده است؛ کسانی که در تعیین نتیجه انتخابات نقش تأثیرگذاری دارند.

گاردین همچنین اشاره کرد ترامپ به‌عنوان کسی که در زمان ریاست‌جمهوری خود دروغ‌های زیادی گفت در این مناظره نیز تلاش کرد دروغ‌های مکرر و حقایق تحریف‌شده را به خورد رای‌دهندگان آمریکایی بدهد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گزافه‌گویی‌های خود را تکرار کرد، به بزرگ‌نمایی آمارهای اقتصادی در دوران صدارت خود پرداخت و ادعاهایی مبنی بر اینکه چون برای ریاست‌جمهوری رقابت می‌کند، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته را تکرار کرد و به‌صراحت از پاسخ به اینکه نتایج انتخابات را قبول خواهد داشت، امتناع کرد.  

برنامه بعدی نامزدها بازگشت به برنامه‌های تبلیغاتی خود است؛ بایدن به برنامه در کارولینای شمالی و نیویورک برگشت و ترامپ هم در مقابل حامیانش در ویرجینیا سخنرانی کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی