| کد مطلب: ۱۷۷۶۷

سیاست ما در قبال چین؛ فاجعه‌ای برای امنیت و رفاه ایالات متحده

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه

سیاست ما در قبال چین؛ فاجعه‌ای برای امنیت و رفاه ایالات متحده

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اخیراً در کمیته روابط خارجی سنا شهادت داد و تلاش کرد سیاست‌های دولت بایدن را که مدعی است در راستای منافع مردم آمریکا در مقابل چین سخت‌گیرانه عمل می‌کند، توجیه کند. اما این تلاش ناکام ماند.

واقعیت این است که سیاست‌های دولت بایدن در قبال چین، فاجعه‌ای برای امنیت و رفاه ایالات متحده به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور بایدن راضی است که روابط مسالمت‌آمیز و منافع تجاری با چین را به‌خاطر منافع سیاسی کوتاه‌مدتی که از دشمن معرفی کردن چین به دست می‌آید، قربانی کند. متأسفانه، شهادت بلینکن امید چندانی برای تغییر در آینده نزدیک باقی نگذاشت.

در ماه آوریل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به پکن سفر کرد تا از رئیس‌جمهور چین، شی‌جین‌پینگ، و وزیر امور خارجه، وانگ‌یی، انتقاد کند. بلینکن چین را به دلیل حمایت از جنگ روسیه در اوکراین مورد سرزنش قرار داد و ادعا کرد که فروش اقلامی با کاربرد دوگانه - که می‌توانند برای مقاصد تجاری یا نظامی استفاده شوند - مانند نیمه‌هادی‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مخابراتی به روسیه، دلیل ادامه جنگ در اوکراین است.

این رفتار نمونه‌ای از دورویی است. درحالی‌که ایالات متحده، چین را به طولانی‌تر کردن جنگ متهم می‌کند، خود واشنگتن در مارس ۲۰۲۲ مانع از توافق صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین شد. آمریکا با ارسال سلاح‌ها و تجهیزات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین، جنگ را ادامه داده است، درحالی‌که اذعان می‌کند چین هیچ سلاحی به روسیه نمی‌فرستد. دولت بایدن نیز از تعریف پیروزی امتناع می‌ورزد. اهداف جنگی اعلام‌شده اوکراین، که شامل اخراج تمامی نیروهای روسی و بازپس‌گیری تمام اراضی است، به‌طور فزاینده‌ای توسط رهبران اروپایی مورد تردید قرار گرفته است. پیتر پاول، رئیس‌جمهور چک و رئیس پیشین کمیته نظامی ناتو، اخیراً این اهداف را ساده‌لوحانه خوانده است.

اگر واشنگتن واقعاً قصد داشت روابط تجاری پکن با روسیه را متوقف کند، آیا سرزنش مقامات چینی در پایتخت خودشان باعث تغییر رفتار آنها به نفع منافع آمریکا خواهد شد؟ دیپلماسی مؤثر نیازمند تعامل دوطرفه است، اما دولت بایدن فقط از چین می‌خواهد که از دستورات ما پیروی کند و تهدید به تحریم و تعرفه می‌کند. چین به‌طور کلی به رویکردی بده‌بستان‌محور در سیاست خارجی خود پایبند است، که این موضوع باید فرصت‌هایی برای مذاکرات واقعی با پکن به منظور دستیابی به اهداف ما فراهم کند. به‌راحتی می‌توان تصور کرد که در ازای کاهش صادرات اقلام با کاربرد دوگانه به روسیه، تحریم‌ها و تعرفه‌ها برداشته شوند. اما دولت بایدن تمایلی به بررسی چنین پیشنهادی ندارد. در عوض، رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد سیاست‌ها را براساس ملاحظات سیاسی پیش ببرد.

فقط به تغییر موضع او در مورد تعرفه‌ها نگاه کنید. در ژوئن ۲۰۱۹، جو بایدن، که در آن زمان نامزد ریاست‌جمهوری بود، توئیت کرد: «ترامپ اصول ابتدایی را نمی‌داند. او فکر می‌کند تعرفه‌هایش توسط چین پرداخت می‌شود. هر دانشجوی سال اول اقتصاد می‌تواند به شما بگوید که مردم آمریکا در حال پرداخت این تعرفه‌ها هستند.» این گفته در سال ۲۰۱۹ درست بود و در سال ۲۰۲۴ نیز همچنان صحیح است. تعرفه‌ها صرفاً یک مالیات بر مصرف‌کننده آمریکایی هستند و برآورد می‌شود که اعمال آن‌ها هزینه‌های سالانه خانوارهای آمریکایی را بیش از ۸۳۰ دلار افزایش دهد.

در مورد مسئله تایوان، حساس‌ترین موضوع در روابط آمریکا و چین، بایدن در چهار نوبت جداگانه به‌اشتباه اظهار داشت که ایالات متحده موظف به دفاع از این جزیره است. برای بیش از چهار دهه، سیاست رسمی ایالات متحده، که در قانون روابط تایوان تصویب شده، «ابهام استراتژیک» بوده است که در آن ایالات متحده متعهد به دفاع از تایوان نیست، اما ظرفیت انجام این کار را حفظ می‌کند. رئیس‌جمهور باید منافع ملی را بر منافع سیاسی مقدم بداند. چین همچنان یک قدرت اقتصادی و نظامی بزرگ باقی خواهد ماند. اگر می‌خواهیم فرزندان و نوه‌هایمان یک آمریکا‌ی امن و پر از فرصت‌های اقتصادی به ارث ببرند، باید یک رابطه پایدار و کارآمد با چین را، که با احترام متقابل و دیپلماسی صادقانه همراه است، دنبال کنیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی