| کد مطلب: ۱۶۶۶۶

دودستگی در فراکسیون اکثریت

دودستگی در فراکسیون اکثریت

گروه سیاست: پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم در جلسه‎ای که با حضور جمعی از چهره‎هایی که وارد این مجلس شدند، برگزار شد؛ تشکیل «فراکسیون انقلاب اسلامی» مورد توافق اکثریت اعضا به‌عنوان فراکسیون واحد قرار گرفت.

البته شرکت‎کنندگان در آن جلسه هم‌اندیشی تقریباً از همه لیست‎های اصولگرای حاضر در انتخابات اسفندماه بودند و بر همین اساس موضوعی که به‌خوبی قابل تشخیص نبود و فعلاً هم چندان مشخص نیست؛ غلبه جریانی بر این فراکسیون است؛ اینکه کدام جریان اصولگرا دست بالا را در این تشکل دارد.

اگرچه با توجه به اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری با لیست مشترکی وارد کارزار انتخابات مجلس شده بودند و اسامی افراد از حمید رسائی، مرتضی آقاتهرانی تا موسی غضنفرآبادی در این تجمع بود؛ حضور نیروهای همسو با محمدباقر قالیباف و غیرهمسو با آن در این جلسه نیز به‌صورت محسوسی به چشم می‎آمد و حالا نتیجه مجمع عمومی آن نیز بر این دوگانگی صحه گذاشت.

در پیگیری‎های بعدی قرار بر این شد که روز 31 اردیبهشت مجمع عمومی این فراکسیون برگزار شود اما به دلیل سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی و همراهانش این برنامه به تعویق افتاد و در نهایت روز گذشته اولین جلسه مجمع عمومی، فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم با نام موقت «فراکسیون انقلاب اسلامی» با حضور 187 نماینده مجلس دوازدهم برگزار شد.

در این جلسه برای ریاست فراکسیون مذکور سیدمحمود نبویان که به نظر می‎رسید گزینه مطلوب برای پایداری و همفکران‌شان برای ریاست به رقابت با موسی غضنفرآبادی پرداخت و غضنفرآبادی به‌عنوان رئیس موقت از سوی این نمایندگان انتخاب شد.

پس از آن برای نایب‌رئیسی موقت این فراکسیون محمدصالح جوکار و مالک شریعتی، امیرحسین بانکی‌پور، عبدالحسین روح‌الامینی و ابراهیم عزیزی کاندیدا شدند و جوکار و شریعتی به‌عنوان نواب انتخاب شدند. فرشاد ابراهیم‌پور در رقابت با مهدی طغیانی و صدیف بدری به‌عنوان خزانه‌دار و احد آزادی‌خواه در رقابت با عباس مقتدایی، احمد راستینه و علی‎ حدادی به‌عنوان سخنگو انتخاب شدند و فاطمه محمدبیگی و روح‎الله عباسپور نیز به‌عنوان دبیران موقت این فراکسیون مشخص شدند.

باتوجه به اینکه حتی در هیئت‌رئیسه موقت این فراکسیون ترکیبی از جریان همسو با محمدباقر قالیباف مانند موسی غضنفرآبادی و احد آزادی‌خواه و غیرهمسو با آن مانند مالک شریعتی و محمدصالح جوکار دیده می‎شود بر همین اساس می‎توان نتیجه گرفت در فراکسیون اکثریت مجلس دوازدهم یکدستی حداقل در موضوع انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس در کار نیست.

چنانچه در همین یک روز پس از برگزاری مجمع عمومی فراکسیون اکثریت مجلس دو اظهارنظر متفاوت از سوی غضنفرآبادی به‌عنوان رئیس فعلی فراکسیون و جوکار به‌عنوان نایب رئیس فعلی آن مطرح شده است.

غضنفرآبادی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه موقعیت قالیباف تضعیف شده است، اعلام می‎کند که «نیروهای قالیباف در فراکسیون انقلاب هستیم»؛ البته او توضیح می‎دهد که نظر فراکسیون درباره هیئت‌رئیسه مجلس «امکان دارد متفاوت باشد اما ما به همراه تعدادی، از قالیباف حمایت می‌کنیم، بنده خودم به شخصه به جد و با قدرت از قالیباف حمایت می‌کنم. البته امکان دارد افراد دیگری هم باشند اما همگی در جریان و راستای انقلاب هستند.»

اما در گفت‌وگو با جماران درباره ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم تاکید دارد:«شانس محمدباقر قالیباف بالا است و فکر نمی‌کنم رقیب جدی‌ای داشته باشد و با نظرسنجی‌هایی که داریم رای بالایی خواهد آورد.»

در برابر، محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با خبرآنلاین در واکنش به این ادعای غضنفرآبادی می‌گوید که «در فراکسیون اسامی کاندیداهای هیئت‌رئیسه مجلس مطرح و رأی‌گیری می‌شود سپس به صحن مجلس معرفی می‌شوند.»

و او تلاش می‎کند با حفظ احترام به سخنان غضنفرآبادی اینگونه واکنش نشان ‎دهد که «خیر (ریاست قالیباف بر مجلس مورد اتفاق‌نظر نیست)، در فراکسیون کاندیداهای هیئت‌رئیسه مجلس مطرح و رأی‌گیری می‌شود سپس به صحن مجلس می‌آید.»

و البته او تاکید دارد که فعلاً نظر فراکسیون درباره ریاست مجلس مشخص نیست و «هر کسی می‌خواهد داوطلب ریاست مجلس شود، اعلام کاندیداتوری می‌کند و رأی‌گیری می‌شود.»

در حال حاضر کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری، محمدباقر قالیباف و منوچهر متکی به‌عنوان سه رقیب برای کرسی ریاست مجلس مطرح شده است و هنوز حمایت فراکسیون از هیچ‌یک از این سه نفر فراتر از اظهارنظرهای شخصی نبوده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی