| کد مطلب: ۱۶۴۳۵

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با هم‌میهن:

وزارت امور خارجه تغییر بنیادین نخواهد داشت

وزارت امور خارجه تغییر بنیادین نخواهد داشت

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: در وزارت امور خارجه تغییر بنیادین به آن معنا شکل نخواهد گرفت چراکه این وزارت‌خانه براساس سیاست‌های اجماعی کشور به پیش می‌رود، خیلی در سیاست‌ها اتفاقی رخ نخواهد داد.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با هم‌میهن گفت: «آقای امیرعبداللهیان، شخصیت دوست‌داشتنی‌ای بودند. بسیار به لحاظ فردی با ادب، با حیا و متواضع بودند که این صفات بارز ایشان بود».

*‌ابتدا ضایعه رخ‌داده را خدمت شما تسلیت عرض می‌کنم؛ شما با آقای امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه همکار بودید. در خصوص ایشان بفرمایید.

من هم این حادثه تلخ را تسلیت می‌گویم؛ تلخ‌ترین حادثه‌ای بود که در این چند سال اخیر داشتیم و افراد ارزشمندی را از دست دادیم؛ چه آقای رئیس‌جمهور، چه وزیر محترم امور خارجه، چه آیت‌الله آل‌هاشم، امام‌جمعه عزیز، مردمی و دوست‌داشتنی تبریز، استاندار آذربایجان و افرادی که جان خودشان را از دست دادند.

حادثه تلخی بود اما همانگونه که رهبری فرمودند، خللی در کار ایجاد نخواهد شد و این تجربه چندمی است که رئیس‌جمهور در وسط کار، یا شهید می‌شوند یا مانند آقای بنی‌صدر عزل می‌شوند. ما شهادت آقای رجایی را داشتیم و این تجربه اول ما نیست و حتماً با سازوکاری که در قانون آمده است، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

آقای امیرعبداللهیان، شخصیت دوست‌داشتنی‌ای بودند. بسیار به لحاظ فردی با ادب، با حیا و متواضع بودند که این صفات بارز ایشان بود. نمی‌گویم پرکار بودند چراکه مسئولین ما همه پرکار هستند و ویژگی بارزی بین مسئولین ما نیست. به لحاظ کاری نیز تصور می‌کنم یکی از ویژگی‌هایی که آقای امیرعبداللهیان داشت، کارشناس‌محوری و مشورت‌محور بودن ایشان بود.

به کار کارشناسی اهمیت می‌دادند و یکی از دلایل این ویژگی این بود که خودشان از پایین رشد کرده بودند. ایشان مدتی سفیر ما در بحرین بودند که همزمان با سخنگویی من در وزارت امور خارجه بود. با ایشان تماس‌های زیادی داشتیم چراکه بحرین جزو حوزه‌های پرکار منطقه است و همیشه برای جمهوری اسلامی در روابط هم اهمیت دارد و موضوعات متنوعی برای کار دارد.

پیش‌تر از آن نیز با ایشان در ارتباط بودم که می‌دیدم چقدر کارشناس‌محور هستند و در مدت وزارت کوتاه‌شان هم انصافاً سعی کردند با هماهنگی با محور مقاومت، سیاست‌های نظام را به احسن‌الوجه به پیش ببرند. سفرهای متعددی به منطقه و خارج از منطقه داشتند؛ به هر صورت سه سال برای دستگاه دیپلماسی زمان طولانی‌ای نیست و خیلی کم است اما در این سه سال معتقدم ایشان به احسن‌الوجه کارشان را انجام دادند. ان‌شاءالله خدا از ایشان قبول کند و اجر شهادت را پای ایشان بنویسند.

‌*تاثیر این حادثه بر دستگاه دیپلماسی چه خواهد بود؟ چه تحولاتی را در این وزارتخانه شاهد خواهیم بود؟

حالا باید دید آن شورایی که متشکل از معاون اول، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه تشکیل شده است، چه سازوکاری را مشخص خواهند کرد؛ در وزارت امور خارجه تغییر بنیادین به آن معنا شکل نخواهد گرفت چراکه این وزارت‌خانه براساس سیاست‌های اجماعی کشور به پیش می‌رود، خیلی در سیاست‌ها اتفاقی رخ نخواهد داد.

*‌آیا در آیین‌نامه داخلی وزارت امور خارجه چنین موضوعی پیش‌بینی شده که در صورت درگذشت وزیر امور خارجه چه کسی باید جانشین ایشان باشد؟

تا آنجایی که من به خاطر دارم، آیین‌نامه یا دستورالعملی پیش‌بینی نشده است و کسی که مسئول اداره دولت می‌شود که طبیعتاً در این ۵۰ روز - در صورت تایید رهبری- آقای مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری هستند و ایشان سرپرست وزارت خارجه را تعیین خواهند کرد.

در حال حاضر وزارت خارجه فاقد سازوکاری است که ما یک معاون کل یا قائم‌مقام داشتیم که اگر در آن شرایط چنین اتفاقی می‌افتاد، محتمل بود که قائم‌مقام این مسئولیت را به عهده بگیرد اما حالا این سازوکار وجود ندارد و چند معاون هستند. در نتیجه در آیین‌نامه چنین چیزی پیش‌بینی نشده و براساس تشخیص سرپرست ریاست‌جمهوری، برای این مدت کسی تعیین خواهد شد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی