| کد مطلب: ۱۲۳۵۴

حکم قطعی مجید توکلی

حکم قطعی مجید توکلی

تجدیدنظر در حکم مجید توکلی، فعال سیاسی بی‌نتیجه باقی ماند و او باید ادامه دوران محکومیت خود را در زندان سپری کند. روز گذشته مریم تابنده، همسر مجید توکلی در حساب شخصی خود در ایکس(توئیتر) با اعلام خبر تایید حکم حبس همسر خود نوشت: «امید دخترم را ناامید کردید. دست مریزاد. به موجب نامه اطلاعات، مجید به‌دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی و استقرار حاکمیت لیبرال بوده، لذا با عنایت به تمامی موارد، حکم شعبه 36 تجدیدنظر مبنی بر 5 سال حبس تعزیری، 2 سال تبعید و عدم حضور در فضای مجازی تایید می‌گردد.»

توکلی از فعالان دانشجویی و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بوده است. او در 16 آذر سال 88 پس از سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هنگام خروج از دانشگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. او در ۳۰ دی ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به جرم اجتماع و تبانی علیه نظام، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به ریاست‌جمهوری به هشت سال و شش ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد و به مدت چهار سال بدون مرخصی در زندان به سر برد و سپس آزاد شد.

او اول مهرماه سال گذشته و تنها چند روز بعد از آغاز اعتراضات سراسری که در پی مرگ مهسا امینی رخ داد، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی تا آذرماه سال گذشته در زندان بود و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. توکلی تیرماه امسال از ابلاغ حکم محکومیت خود که شامل ۵ سال زندان برای اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و یک سال زندان برای اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام خبر داد و در نهایت مهرماه سال جاری برای گذراندن دوران محکومیت راهی زندان شد. وکلای او با اعتراض به حکم صادره خواهان تجدیدنظر در این حکم شدند اما در نهایت روز گذشته درخواست دادگاه تجدیدنظر صادر و همان حکم قبلی تایید شد. در بخشی از حکم صادرشده آمده است: «با توجه به اینکه علت عدم شمول عفو در متن تقاضای اعاده دادرسی بیان نگردیده و ارجاع به این شعبه و ملاحظات آن و توجهاً به آرای صادره و لوایح تجدیدنظرخواهی و اعاده دادرسی و نظریه شعبه مذکور و بررسی و مداقه مجدد در پرونده نسبت به درخواست اعاده دادرسی و اسناد و مدارک ابرازی با رسیدگی ماهوی، بزه انتسابی، ایراد و اشکال موجهی که مطابق شقوق مندرج در ماده 434 و 4574 ق.آ.د.ک و موجبات نقض دادنامه‎های موصوف را نماید ارائه ننموده و دادنامه صادره از سوی شعبه 36 مطابق مقررات و نسبت به بزه انتسابی صادره است و به موجب نامه شماره 87326 مورخ 22/3/1402 وزارت اطلاعات نامبرده کماکان به دنبال براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی و استقرار حاکمیت لیبرال است و همچنین دادگاه صادرکننده رای بدوی علت عدم شمول عفو را در متن رای ذکر نموده لذا دادگاه با عنایت به موارد مسطوره اعاده دادرسی مطروحه را در اجرای ماده 480 ق.آ.د.ک وارد تشخیص نداده و حکم صادره از شعبه 36 را عیناً تایید می‌نماید..»

مسعود احمدیان و میلاد پناهی‌پور در گفت‌وگو با هم‌میهن در خصوص حکم صادره برای مجید توکلی توضیح دادند: «روز گذشته از رای صادره شده رونویسی شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، رای صادره از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر را عیناً تایید کرد. این در حالیست که دیوان عالی کشور پس از بررسی‌های فراوان و مطالعه پرونده رای شعبه ۳۶ را نقض کرده بود و دلایل متعددی برای مجرم نبودن آقای توکلی ارائه کرده بود. به موجب رای صادره از سوی شعبه ۵۴ آقای توکلی محکوم به تحمل پنج سال حبس شده است.» وکلای آقای توکلی در خصوص اقدامات بعدی پس از صدور رای اعلام کردند: «هرچند که رای شعبه ۵۴ همه ما را ناامید کرد با این وجود به دنبال استفاده از همه امکان‌های قانونی هستیم. به باور ما از نگاه هر حقوقدانی و بنا به موازین قانونی آقای توکلی مستحق مجازات نبود.» پناهی‌پور و احمدیان در خصوص وضعیت موکل خود توضیح دادند: «ایشان در زندان اوین محبوس هستند و امکان ملاقات یک روز در هفته و در ساعت مشخص برای خانواده ایشان وجود دارد و در زمان‌های محدودی هم امکان تماس تلفنی را دارا هستند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی