محسن صالحی‌خواه

محسن صالحی‌خواه

گزارشگر هم‌میهن

مقالات

  • پیام ایران جدید

    رئیس‌جمهور نخستین نطق خود از تریبون سازمان ملل را به پایان رساند و نکاتی جدید را مطرح و مسائلی ریشه‌دار و قدیمی را بازخوانی کرد. رئیس‌جمهور تلاش کرد که موضع مشخص و شفافی درباره مسئله اسرائیل و فلسطین و جنایتی که در حق مردم غزه می‌شود، اتخاذ کند. رویکرد خود درباره تحولات منطقه را نشان بدهد، بر اشتراکات بیش از اختلافات پافشاری و ظلمی که با تحریم ایران بر مردم می‌رود را تشریح کند. پزشکیان از تمایل و رویکردش برای تعامل با کشورهای منطقه و ابرقدرت‌ها در تمام دنیا گفت؛ آنچه کارشناسان توازن در سیاست خارجی می‌نامند.

  • در انتظار گشایش بیشتر

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی راجع به آزادی برخی زندانیان و مختومه شدن بعضی پرونده‌های دیگر، گفت: «در حالی که اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته می‌شود اما در کلیدواژه وفاق همدلی یک نکته اساسی است. از قوه قضائیه تشکر می‌کنم که با آزادی زندانیان در بند، این احساس را به جامعه دادند. آزادی برخی از کسانی که در بند بودند، توانست این احساس خوب را به جامعه برگرداند که وفاق در حال اجرایی شدن در جامعه است و از حد کلمه فراتر رفته است و ان‌شاءالله گشایش‌هایی را پیش رو خواهیم داشت همانگونه که تا به حال شاهد آن بوده‌ایم.

  • تیم برجام در نیویورک

    برنامه فشرده رئیس‌جمهور در مقر سازمان ملل متحد در جریان است. هواپیمای مسعود پزشکیان که صبح یکشنبه فرودگاه مهرآباد را به مقصد فرودگاه جان‌اف‌کندی نیویورک ترک کرده بود، دقایقی مانده به بامداد دوشنبه به وقت تهران بر زمین نشست. پزشکیان در بدو ورود خود به نیویورک گفت: «از سوی جمهوری اسلامی ایران حامل پیام صلح و امنیت و تلاش برای تحقق شعار امسال سازمان ملل مبنی بر صلح و آینده توأم با امنیت و توسعه برای همه مردم هستیم.»

  • تریبون مجمع عمومی برای ایران

    رئیس‌جمهور امروز تهران را به مقصد ‌نیویورک ترک می‌کند. حضور هر ساله در مجمع عمومی سازمان ملل مهم نیست، حضور تاثیرگذار و مثبت است که اهمیت دارد.

  • از مرصاد تا شورش دراوین

    درباره روایت شورش در اوین همزمان با مرصاد پرسیدم، توضیحات مفصلی داد.این‌ها را فردی می‌گفت که گزارش عملیات مرصاد را برای مقامات عالی کشور تهیه و تنظیم کرده و به فراخور شرایط، به صورت حضوری برای شرح واقعه نزد آنان رفته بود. این سوال را ناخوآدگاه پرسیدم. اصلاً در میان پرسش‌هایم نبود. شاید به این دلیل که فکر نمی‌کردم پاسخی به آن بدهد. گفت‌وگوی ما به بهانه سالگرد مرصاد بود.

  • حمله تندروها به پزشکیان

    بعضی صحبت‌های رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری، با واکنش‌های تندی از سوی روزنامه‌ها و سیاستمداران تندرو روبه‌رو شد. به‌طور مشخص، صحبت‌های مسعود پزشکیان در پاسخ به خبرنگار روزنامه کیهان راجع به مسئله آنچه او فتنه خواند، بحث عدم تمایل به صدور انقلاب و همچنین برادری با آمریکا در مرکز توجه این قشر قرار گرفت. با اینکه پزشکیان سوال خبرنگار کیهان را به‌صورت کامل و واضح پاسخ داد، اما این روزنامه تیتر یک خود را این‌طور انتخاب کرد: «رئیس‌جمهور از پاسخ به کیهان طفره رفت».

  • مملکت با زورگویی درست نمی‌شود

    مسعود پزشکیان اولین نشست خبری خود گفت: اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند، نباید منتقد را اخراج کنند، باید خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعید، مملکت درست نمی‌شود؛ مملکت با گفت‌وگو درست می‌شود.

  • ایده تشکیل اتحادیه اسلامی

    رئیس‌جمهور عصر دیروز بصره را به مقصد تهران ترک کرد. مسعود پزشکیان در اولین سفر خارجی خود به عراق رفت. سفری که سه روز طول کشید و از جهت‌های مختلف، حائز اهمیت است. رئیس‌جمهور در دیدار با همتای عراقی خود، ایده تشکیل یک اتحادیه اسلامی و حرکت به سمت برداشتن مرزها مانند اتحادیه اروپا را مطرح کرد.

  • تحریم هوایی

    تحریم ایران‌ایر بسیار تلخ است. اگر به دنبال تحریم‌هایی که سه کشور اروپایی هم اعلام کردند که بر ایران اعمال می‌کنند، نتوانیم به کشورهای اتحادیه اروپا پرواز داشته باشیم یا آن‌ها پروازهایشان را به ایران قطع کنند، ممکن است از این به بعد محدودیت‌های بیشتری را تجربه کنیم. باید ببینیم که این اعمال تحریم‌ها و لغو قراردادهای هوایی، تا چه حد پیش می‌رود و چه تبعاتی به دنبال دارد.

  • جنگ دریایی ایران و اسرائیل؟

    رئیس‌جمهور و فرمانده کل سپاه روز شنبه از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بازدید کردند. مسعود پزشکیان و سردار حسین سلامی پس از این بازدیدِ مشترک، در جلسه‌ای حاضر شدند و به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند. بخشی از صحبت‌های سلامی درباره رویارویی دریایی ایران و اسرائیل طی سال‌های گذشته، مورد توجه برخی رسانه‌ها قرار گرفت.