به سود استارتاپها؛ به کام اکوسیستم نوآوری
بستههای حمایتی آروانکلاد در حمایت از استارتاپها نیز قطعه دیگری از پازل توانمندسازی است که افزایش شش برابری ظرفیت این حمایتها نشان میدهد نگاه این شرکت ارائهدهنده خدمات ابری به مسئولیت اجتماعی، جدی و پیگیرانه است.
گروه فناوری- آروانکلاد از ابتدای فعالیت خود، بهعنوان شرکتی که در لبه فناوری حرکت میکند، نگاه ویژهای به حوزه مسئولیت اجتماعی داشته و به گفته هستی شهریزفر، معمار ارتباطات این شرکت، فعالیتهایش در این بخش را حول محور توانمندسازی پیش برده است. پازل توانمندسازی قطعات مختلفی دارد و آروانکلاد در تلاش است قطعههای مختلف این پازل را به اندازهی تواناییهایش تکمیل کرده و به مرور زمان برنامههای خود را گسترش دهد.
این شرکت با همین رویکرد، آروان آکادمی را راهاندازی کرده که دورههای آموزشی تخصصی رایگان ارائه میدهد؛ در کاریز با حمایت همهجانبه از جوانان و نوجوانان در مناطق کمتر برخوردار به دنبال کاهش شکاف دیجیتال از مسیر آموزش فناوری است و در شهسواران فناوری حامی نمایندگان ایران در رشتههای فناورانه در مسابقات جهانی مهارت است.
بستههای حمایتی آروانکلاد در حمایت از استارتاپها نیز قطعه دیگری از پازل توانمندسازی است که افزایش شش برابری ظرفیت این حمایتها نشان میدهد نگاه این شرکت ارائهدهنده خدمات ابری به مسئولیت اجتماعی، جدی و پیگیرانه است. بستههایی که اجزای مختلفی دارد و ازجمله شامل مشاورههای تخصصی و فنی، جلسههای منتورینگ، ظرفیتهای تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت شرکای آروان نیز میشود.
شهریزفر درخصوص این برنامه به هممیهن میگوید: «آروان در تعریف مسئولیت اجتماعی به دنبال «توانمندسازی» است. در همین راستا همواره تلاش کردیم از استارتاپها و کسبوکارهای نوپا حمایتهای زیرساختی داشته باشیم. این حمایت در سالهای مختلف تا سقف مالی متفاوتی بوده که در تناسب با توان اقتصادی آروانکلاد تعریف میشده است.
امسال تلاش کردیم این سقف حمایتی را به میزان بالاتری نسبت به سالهای قبل افزایش بدهیم که در تناسب با هزینهها بتواند کمک بهتری برای استارتاپها فراهم کند. به همین منظور سقف حمایتی از کسبوکارهای نوپا را شش برابر کردیم.» او اظهار امیدواری میکند که با این حمایت، این شرکتها از دغدغههای زیرساختی فارغ شوند و تمرکزشان را بر توسعه محصول و بازار خود بگذارند.
بر این اساس، دور جدید حمایتهای آروانکلاد از استارتاپهای کشور آغاز شده و اعلام کرده برای حمایت از کسبوکارهای نوپای کشور در خلق رؤیاهای فناورانهشان این کار را انجام داده و طیف وسیعی از خدمات و محصولات در این طرح حمایتی گنجانده شدهاند. این شرکت ارائهدهنده خدمات ابری، مهمترین ویژگی بستههای حمایتی دور جدیدش را افزایش حمایت از استارتاپهای نوپا نسبت به طرحهای پیشین آروانکلاد دانسته است. بهعلاوه حمایتهای جانبی مانند مشاوره تخصصی و فنی، جلسههای منتورینگ، ظرفیتهای تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت شرکای آروان نیز در این بستههای حمایتی جدید گنجانده شده است.
آروانکلاد که مهمترین هدف خود را ارائه خدمات ابری برای خلق رؤیاهای فناورانه اعلام کرده، از ابتدای تأسیس این نوع حمایتها را در طرحهای مسئولیت اجتماعی خود داشته و تا امروز توانسته بیش از ۵۰۰ استارتاپ را ذیل این برنامه قرار دهد؛ برنامهای که تا امروز شامل بیش از دو میلیارد تومان حمایت نقدی و بیش از دو هزار ساعت جلسه منتورینگ میشود.
ترکیبی از حمایتهای مالی و معنوی
این طرح حمایتی آروانکلاد که در سه سطح ارائه میشود، به کدام استارتاپها تعلق میگیرد؟ این شرکت میگوید، کسبوکارهای نوپایی که از زمان تأسیس آنها کمتر از پنج سال میگذرد و دستکم از یک محصول ابری آروانکلاد استفاده میکنند، میتوانند از این حمایتها بهرهمند شوند. همچنین اگر استارتاپی بخواهد بعد از انتخاب نوعی از طرح حمایتی، از بستههای دیگر این طرح هم بهرهمند شود، بهراحتی امکان تغییر حمایت وجود دارد.
آروانکلاد در سطح اول، حمایتهای مالی و معنوی خود را متوجه استارتاپهایی کرده که در مرحلهی بذری یا پیشبذری هستند و دستکم از یک محصول ابری آروانکلاد استفاده میکنند و قصد دارند با ورود به طرح حمایت از استارتاپها با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه دهند. این کسبوکارها برای استفاده از خدمات زیرساختی آروانکلاد تا سقف 10 میلیون تومان در سال، 50 درصد تخفیف دریافت میکنند و از سه ساعت جلسه منتورینگ و دو ساعت مشاوره فنی و طراحی زیرساخت بهرهمند میشوند.
سطح دوم این حمایتها به استارتاپهایی تعلق میگیرد که برای توسعه سرویسهای آنلاین خود دستکم از دو محصول ابری آروانکلاد استفاده میکنند و بهطور مستمر در اکوسیستم فناوری فعال هستند. بسته حمایتی سطح دوم شامل 50 درصد تخفیف استفاده از خدمات آروانکلاد تا سقف 20 میلیون تومان در سال، شش ساعت جلسه منتورینگ، 10 ساعت مشاوره طراحی و پیادهسازی زیرساخت و استفاده رایگان از بسته «رشد» خدمات پشتیبانی میشود.
استارتاپهایی که با استفاده از دستکم سه محصول ابری آروانکلاد سرویسهای خود را به کاربران مختلف ارائه دادهاند و در حال حاضر از میزان پیشرفتشان اطمینان دارند، میتوانند با بهرهگیری از حمایتهای سطح سوم ایدههای فناورانه خود را بهطور مستمر گسترش دهند. استارتاپها در این سطح تخفیف 50 درصدی تا سقف 50 میلیون تومان در سال برای استفاده از سرویسهای آروانکلاد دریافت میکنند و در سبد حمایتی خود 10 ساعت جلسه منتورینگ، 20 ساعت مشاوره طراحی و پیادهسازی زیرساخت و استفاده رایگان از بسته «رشد» خدمات پشتیبانی را دارند. این دسته از کسبوکارهای نوپا بهعلاوه میتوانند از ظرفیتهای تبلیغاتی آروانکلاد استفاده کنند.
کسبوکارهای نوپایی که ویژگیهای یادشده را دارند، میتوانند از طریق صفحه حمایت از استارتاپهای آروانکلاد درخواست خود را ثبت کنند تا پس از طی شدن مرحله بررسی، از این حمایتها بهرهمند شوند.
چنان که گفته شد، رویکرد آروانکلاد در حمایت از شرکتها بر مبنای کمکهای زیرساختی است تا به توانمندسازی کسبوکارهای نوپا بینجامد؛ هدفی که مبنای تمام برنامههای حمایتی این شرکت در قالب طرحهای مختلف مسئولیت اجتماعی است. کمک به رشد کسبوکارهای نوپا سبب میشود اکوسیستم نوآوری پویا باقی بماند. پویایی این اکوسیستم در راستای توسعه نوآوری در کشور و کمک به شکلگیری اقتصاد پایدار قرار میگیرد و در نهایت همه کسبوکارهای این حوزه، اعم از بزرگ، کوچک یا متوسط از قرار گرفتن در یک اکوسیستم قدرتمند و نوآور بهره خواهند برد.