| کد مطلب: ۳۴۴۱

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

تندی اروپا علیه ایران تشکیل کارگروه‌ کم‌آبی ارس وفاداری به عراقی‌ها

ahmadi koorosh

تندی اروپا علیه ایران

کوروش احمدی، دیپلمات سابق و تحلیلگر در گفت‌وگویی با انتخاب گفته است:«درخصوص تاثیرات نزدیکی موضع ایران به روسیه در بحران اوکراین بر احیای برجام، به باور من مهم‌ترین تاثیر منفی که این موضوع، به‌طور کلی و فراتر از برجام، بر روابط غرب با ایران داشته، از این جهت بوده که اروپا را در موضع منفی‌تری در مقایسه با موضع آمریکا نسبت به ایران قرار داده و نقش مهمی در تغییر رویکرد اروپا نسبت به ایران داشته است. دلیل آن نیز روشن است و آن اینکه مسئله اوکراین برای اروپا حساس‌تر و حیاتی‌تر است؛ چراکه اوکراین در مجاورت اروپا قرار دارد و به‌نوعی حیاط‌خلوت اروپا محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که فاصله اوکراین و آلمان تنها حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر یا دوساعت پرواز است. البته دو موضوع دیگر را نیز باید در نظر گرفت؛ نخست اینکه تحولات داخلی در ایران و نحوه انعکاس اعتراضات در اروپا به‌عنوان فاکتور جدیدی وارد معادله روابط ایران و اروپا شده و در کنار مسئله اوکراین شرایط جدیدی را در روابط ایران و اروپا ایجاد کرده است.»

amir abdollahian

تشکیل کارگروه‌ کم‌آبی ارس

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری‌آذربایجان، درباره مهمترین موضوعات روابط دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. امیرعبداللهیان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی، آغاز سال نوی میلادی را به دولت و ملت جمهوری‌آذربایجان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد، مناسبات فی‌مابین در سال جدید شاهد توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی باشد. وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقلی دو کشور اظهار داشت: «همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت را باید افزایش دهیم و همچنین آماده افزایش مبادلات تجاری دو کشور هستیم.» تشکیل کارگروه‌هایی با موضوع فعالیت‌های رسانه‌ای در دو طرف و بررسی کم‌آبی و آلودگی رود ارس میان دو کشور، از دیگر موضوعات مطرح و پیشنهادشده از سوی وزیر امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی بود.

Qasem Soleimani

وفاداری به عراقی‌ها

یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق به نقش شهید سلیمانی در عراق پرداخت و گفت که آن شهید به عراقی‌ها وفادار بود. آلاء طالبانی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی تلویزیونی گفت که سردار شهید سلیمانی به عراقی‌ها وفادار بود. وی تاکید کرد: «شهید ژنرال قاسم سلیمانی به دوستان عراقی خود وفادار بود تا جایی که جلال طالبانی، رئیس‌جمهور فقید عراق را تا تهران همراهی کرد، علاوه بر این برای عیادتش به بیمارستان رفت و در نهایت برای عرض تسلیت نیز به سلیمانیه آمد.» طالبانی خاطرنشان کرد که شهید ابومهدی المهندس و شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در ایجاد رهبران سنی و کردی و حتی شیعه و دادن جایگاه به آنها داشتند، اما این رهبران به دلیل برخی سیاست‌ها نقش آن دو شهید را انکار کردند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی