| کد مطلب: ۹۰۵۳

حمله تروریستی در آنکارا

حمله تروریستی در آنکارا

حادثه پیش از آغاز بررسی قانون اساسی جدید در پارلمان ترکیه رخ داد

حادثه پیش از آغاز بررسی قانون اساسی جدید در پارلمان ترکیه رخ داد

صبح روز یکشنبه آنکارا ساعاتی پیش از آغاز جلسه پارلمان ترکیه و بحث در رابطه با اصلاحات قانون اساسی جدید این کشور، شاهد یک حمله تروریستی بود. حمله تروریستی در آنکارا مقابل سازمان امنیت وابسته به وزارت کشور و در نزدیکی ساختمان پارلمان ترکیه به وقوع پیوست. علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه در توئیتی با اشاره به این حادثه تروریستی نوشت: «صبح امروز (دیروز) ساعت ۹:۳۰ دقیقه دو تروریست به وزارت کشور ترکیه حمله کردند که یکی از آنها در ورودی ساختمان، خود را منفجر کرد، تروریست دیگر در درگیری با نیروهای امنیتی وزارت کشور از پای در آمده است. دو نفر از نیروهای امنیتی کشورمان به‌صورت جزئی مجروح شده‌اند. تا کشته شدن آخرین تروریست مبارزه‌مان بی‌امان ادامه خواهد داشت.»
یرلی‌کایا همچنین در نشست خبری از شهروندان و رسانه‌ها خواست تا فیلمها و تصاویر مربوط به حادثه را از فضای مجازی پاک کنند وگرنه با روند قضایی روبه‌رو خواهند شد. حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) مسوولیت حمله انتحاری را برعهده گرفته است. گروه‌های کُرد، چپ افراطی و داعش سابقه انجام حملات مشابه در ترکیه را دارند اما اردوغان ترجیح داد در سخنرانی خود در مجلس این کشور بیش از همه از سازمان وابسته به فتح‌الله گولن در کنار اشاره به کردها به‌عنوان متهم تروریسم در ترکیه نام ببرد و با عنوان «کشورهای بزرگ، سازمان‌های تروریستی را بر ما مسلط کردند» به طعنه از نقش آمریکا در قدرت‌گیری کردهای وابسته به پ.ک.ک در سوریه یاد کند و به اتحادیه اروپا به‌خاطر عدم موافقت با عضویت ترکیه در این اتحادیه بتازد.
جلسه پارلمان ترکیه که فعالیت‌های خود را پس از تعطیلات از سر گرفته و انتظار می‌رفت بحث بر سر قانون اساسی جدید و رای‌گیری درباره پیوستن سوئد به ناتو در دستور کار نمایندگان قرار داشته باشد تحت‌الشعاع این حمله تروریستی قرار گرفت و رئیس مجلس ترکیه نیز در همین رابطه اظهار داشت: «بدون تردید، حمله تروریستی در آنکارا در تاریخ اول اکتبر تصادفی نیست، تعمدی و معنادار است.»
رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که تنها ساعاتی پس از حمله «تروریستی» آنکارا در مراسم افتتاحیه پارلمان این کشور شرکت کرده بود، تصریح کرد: «حمله تروریستی که صبح امروز انجام شد و طی آن دو جنایتکار در نتیجه چالاکی و اقدام به موقع نیروهای امنیتی ما خنثی شدند، نفس‌های آخر تروریسم است. خائنانی که قصد داشتند صلح و امنیت شهروندان را بر هم بزنند، نتوانستند به هدف خود برسند و هرگز نخواهند رسید. ملتی که در 15 ژوئیه اسلحه کودتاچیان را خاموش کردند، شایسته آن هستند که مبارزه برای دموکراسی را با تدوین قانون اساسی غیرنظامی مزین کنند. این حسرت را به تاخیر نیندازیم. همانطور که گروه تروریستی فتو در این کشور دیگر نخواهد توانست فعالیت داشته باشد، گروه‌های مشابه نیز نخواهند توانست توطئه کنند. به‌هیچ‌وجه اجازه تبلیغات به افرادی که اراده ملی را با استناد به هنر هدف قرار می‌دهند، نخواهیم داد. ما تمام تدابیر لازم برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی را اتخاذ می‌کنیم و به جنگ خود علیه تروریسم ادامه می‌دهیم. کشورهای بزرگ، سازمان‌های تروریستی را بر ما مسلط کردند و ما توانستیم بر آن‌ها فائق آییم. ما بر خطرهای بزرگ مرتبط با تروریسم در داخل و خارج غلبه کردیم. ما یک نوار امنیتی در مرزهای جنوبی ترکیه برای حفظ امنیت کشورمان احداث کردیم. ما تروریست‌ها را در حیاط خلوت خودشان از بین خواهیم برد.» رجب طیب اردوغان همچنین انگشت انتقاد را به سوی اتحادیه اروپا نشانه رفت و گفت: «ترکیه دیگر انتظاری از اتحادیه اروپا ندارد؛ اتحادیه‌ای که حدود ۴۰ سال است ما را پشت درهای خود منتظر نگه داشته است.» رجب‌طیب اردوغان ادعا کرد که دولتش تاکنون تمام درخواست‌های اروپایی‌ها را اجابت کرده درحالی‌که اتحادیه‌ اروپا به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نکرده است. اشاره رئیس‌جمهور ترکیه به روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بود که به‌زعم او به «وعده‌ای تنها روی کاغذ» بدل گشته است. خشم آقای اردوغان احتمالاً واکنشی است به رای اخیر دادگاه اروپایی حقوق بشر که طی آن ترکیه را به‌دلیل محکوم کردن فردی به ارتکاب جرایم تروریستی، محکوم کرده‌است.
اردوغان اشاره‌ای به موضوع عضویت سوئد در ناتو نکرد؛ مسئله‌ای که پیش‌تر گمان می‌رفت پارلمان جدید رسیدگی به آن را آغاز کند.
اتحادیه اروپا و کشورهای مصر، اردن، پاکستان و عربستان سعودی نخستین سازمان‌ها و کشورهایی بودند که این حادثه تروریستی را محکوم کرده و با ترکیه ابراز همدردی کردند.
«چارلز میشل»، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز یکشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: در قبال حمله تروریستی در آنکارا شوکه شدم. این حمله که با هدف تحمیل درد و رنج بر مردم ترکیه انجام شده است را اکیداً محکوم می‌کنم.
«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمله یادشده را محکوم و اعلام کرد: با ترکیه اعلام همبستگی کرده و برای مجروحان آرزوی سلامتی دارم. «اولیور ورهلی»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور گسترش و سیاست همسایگی نیز ابراز امیدواری کرد که افسران پلیس زخمی‌شده هرچه زودتر بهبود یابند و تصریح کرد: از ترکیه در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.
«اولف کریسترسون»، نخست‌وزیر سوئد حمله مذکور را شدیداً محکوم کرده و در این باره اعلام کرد: بار دیگر بر تعهد خود برای همکاری طولانی‌مدت با ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنیم و امیدواریم مجروحان در اسرع‌ زمان به‌طور کلی بهبود یابند. از سوی دیگر، «آنتونیو تاجانی»، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد: «اخبار مربوط به آنکارا را با دقت زیاد دنبال می‌کنم. دولت ایتالیا هرگونه اقدام تروریستی را شدیداً محکوم و بر همبستگی کامل خود با ترکیه تاکید می‌کند.»
وزارت امور خارجه مصر با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی در آنکارا را به‌شدت محکوم و با مردم و دولت ترکیه اعلام همبستگی کرد. در این بیانیه آمده است: «مصر حمله تروریستی در مقابل وزارت کشور ترکیه در آنکارا را به شدت محکوم می‌کند. مصر، با دولت و مردم کشور دوست و برادر ترکیه همبستگی کامل دارد. برای مجروحان این حمله شفای عاجل مسئلت داریم.» همچنین وزارت امور خارجه اردن طی بیانیه‌ای حمله تروریستی مقابل وزارت کشور در آنکارا را محکوم کرده و همبستگی کامل خود را با ترکیه اعلام کرد: «این وزارتخانه انواع خشونت و تروریسم که امنیت و ثبات را مختل کند را به‌طور کامل رد کرده و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل کرده است.»
انورالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در آنکارا تاکید کرد: «در مبارزه با تروریسم با ترکیه همبستگی کامل داریم.» وی نوشت: «یقین دارم که مردم شجاع ترکیه با رهبری برادرم جناب رئیس‌جمهور اردوغان، از این چالش قوی‌تر بیرون خواهند آمد.» وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس حمله تروریستی در آنکارا را شدیداً محکوم و هرگونه اقدام خشونت‌آمیز و افراطی را مردود دانست. در این پیام بر حملات عربستان سعودی از تمام تلاش‌ها برای از بین بردن تروریسم و افراط‌گرایی و همچنین خشکاندن منابع تامین مالی آنها تاکید شد. این وزارتخانه در پیام خود همچنین برای مجروحان حمله تروریستی در آنکارا آرزوی شفای عاجل کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی