| کد مطلب: ۱۵۵۷۲

نخست‌وزیر اسرائیل از حمله قریب‌الوقوع به جنوب غزه خبر داد؛

شمارش معکوس برای جنگ رفح

شمارش معکوس برای جنگ رفح

گروه خبر: «حمله به رفح نزدیک است، توافق تبادل اُسرا به حماس بستگی دارد». این تیتر خبری است که رسانه اسرائیلی آی ۲۴ از آخرین صحبت‌های نخست‌وزیر این رژیم منتشر کرده است. درحالی‌که تلاش‌ها برای پایان دادن به این جنگ در خاورمیانه ادامه دارد و حتی بخش زیادی از افکار عمومی اسرائیل دولتمردان این رژیم را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار گذاشته‌اند، مواضع اعلامی بنیامین نتانیاهو نشان می‌دهد که راست افراطی اسرائیل پیروز شده و رفح ویران خواهد شد.

۳۵ هزار نفر از آغاز تجاوز اسرائیل به غزه تاکنون جان خودشان را از دست داده‌اند. اخبار حاکی از آن است که بیش از یک میلیون نفر در رفح پناه گرفته‌اند و هشدارهای جدی درباره وقوع یک فاجعه انسانی در این منطقه از سوی مقامات سازمان‌های بین‌المللی و سران دولت‌ها داده شده است.

رسانه‌های منطقه گزارش دادند که بامداد روز گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی اقدام به بمباران رفح کردند که به دنبال آن، ۲ کودک کشته شده و چند نفر نیز زخمی شدند.

موضع نتانیاهو

موضع‌گیری اخیر نتانیاهو مربوط به دیدار او با خانواده سربازان کشته‌شده در جنگ یا اسیرشده به دست حماس است.

بنابرگزارش رسانه‌های عبری، نتانیاهو بر قصد اسرائیل به عملیات نظامی آتی در رفح تاکید و احتمال آتش‌بس با حماس تا زمانی که شرایط کلیدی مدنظر تل‌آویو برآورده نشود را رد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «این ایده که ما جنگ را بدون متلاشی کردن چهار گردان حماس در رفح متوقف کنیم، قابل بحث نیست.»

۴ گردان در رفح

این صحبت از سوی نتانیاهو درحالی مطرح شده است که تحلیلگران معتقدند پس از چند ماه بمباران، قتل‌عام ۳۵ هزار غیرنظامی و بر جا گذاشتن خسارتی ۳۳ میلیارد دلاری، بخش عظیمی از توان نظامی و لجستیکی حماس در مرکز و شمال غزه بدون آسیب باقی مانده است.

ابتدای فروردین امسال روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از منابع نظامی ارتش اسرائیل گزارش داد که در جریان جنگ غزه «۲۰ گردان از ۲۴ گردان اصلی حماس را از کار انداخته است.»

واشینگتن‌پست در ادامه این گزارش می‌نویسد، اما از کار انداختن این ۲۰ گردان به معنای نابودی آنان نیست و این نیروها توانایی بازسازی خود و ادامه حملات مرگبار علیه اسرائیل را دارند.

شبکه تونل‌ها

بحث مهم دیگر در موضوع جنگ غزه، مسئله تونل‌ها است. روزنامه عبری هاآرتص طول تونل‌های غزه را ۷۰۰ کیلومتر و برخی منابع خبری دیگر مثل جویش اینسایدر، حدود ۵۰۰ کیلومتر ارزیابی کرده‌اند.

آخرین گزارش منتشرشده درباره میزان خسارت‌های واردشده به شبکه تونل‌های غزه، براساس خبر وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است.

این رقم ۲۰ تا ۴۰ درصدی، رقم نابودی تونل‌ها نیست. بلکه میزان آسیب‌دیدگی یا غیرقابل استفاده شدن آنان است. با توجه به قرار داشتن شهر رفح در مرز مصر و نوار غزه، شبکه این تونل‌ها در آن منطقه نیز گسترده است؛ بنابراین، عملیات احتمالی زمینی و هوایی اسرائیل در جنوب غزه سنگین خواهد بود.

خواسته‌های راست افراطی

شکاف زیادی میان دولتمردان اسرائیلی درباره ادامه جنگ وجود دارد. نظامیان ارشد سابق مانند بنی‌گانتز و گادی آیزنکوت که در کابینه جنگ این رژیم حضور دارند، بارها اعلام کرده‌اند که مسئله گروگان‌ها باید در اولویت باشد و اهمیت آن حتی از حمله به رفح هم بیشتر است اما از سوی دیگر، وزرای غیرنظامی نتانیاهو که متعلق به رادیکال‌ترین بخش از طیف راست هستند، معتقدند که باید جنگ ادامه پیدا کند و نتانیاهو حقی برای پذیرفتن آتش‌بس ندارد.

سرنوشت این جنگ با سرنوشت سیاسی نتانیاهو و دولت ائتلافی لغزنده او گره خورده و موافقان و مخالفان این جنگ، از حربه انحلال کابینه یا خروج از دولت علیه نخست‌وزیر رژیم اسرائیل استفاده می‌کنند. دو وزیر دارایی (بتسالل اسموتریچ) و امنیت ملی (ایتامار بن‌‌گویر) رژیم اسرائیل، بیشترین تحرکات در این زمینه را دارند.

به گزارش جماران، اسموتریچ در آخرین اظهارنظر خود بار دیگر با تعویق حمله زمینی به رفح مخالفت کرد و گفت: «اقدام جزئی وجود ندارد، رفح، دیرالبلح و النصیرات باید به‌طور کامل نابود و ویران شوند و به خاطره‌ها بپیوندند.»

وی افزود: «اسرائیل با طرفی وارد مذاکره شده که باید از مدت‌ها پیش، از بین می‌رفت. اگر نتانیاهو با توافق مبادله اُسرا و آتش‌بس در غزه موافقت کند، به معنی تسلیم شدن خفت‌بار خواهد بود و این یعنی اعدام اُسرای اسرائیلی در غزه.»

موضع آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از روز گذشته در سرزمین‌های اشغالی حضور دارد. به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های عبری، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر انجام عملیات رفح اصرار دارد.

یک مقام آمریکایی گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، مخالفت واشنگتن با حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه که میزبان آوارگان فلسطینی است را مورد تاکید قرار داده است.

بلینکن به نتانیاهو گفته واشنگتن بدون طرح حمایت از غیرنظامیان با حمله زمینی به رفح مخالف است. بلینکن همچنین گفته، راه‌های دیگری به جز عملیات گسترده در رفح برای برخورد با گردان‌های حماس وجود دارد.

وبگاه واللا وابسته به رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی نوشت: نتانیاهو به بلینکن اطلاع داده که هرگز توافقی که متضمن درخواست پایان جنگ باشد، نمی‌پذیرد.

این وبگاه به نقل از مقامات آورده است: نتانیاهو همچنین گفته اگر حماس بر این خواسته تاکید دارد و آن را کنار نگذارد هرگز توافقی وجود نخواهد داشت و اسرائیل به رفح حمله خواهد کرد.

این در حالی است که خبرنگار الجزیره گزارش داد که از بامداد دیروز در حملات و گلوله‌باران رژیم صهیونیستی به شهر رفح، چهار فلسطینی از جمله ۲ کودک و یک زن شهید شدند.

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس نیز به نقل از مقامات واشنگتن گزارش داد: «کاخ سفید بر این باور است که آتش‌بس به‌عنوان بخشی از یک معامله مبادله‌ای، آتش‌سوزی‌های دیگر را در منطقه خاموش می‌کند. آتش‌بس، باعث دوری اسرائیل و حزب‌الله از جنگ می‌شود و حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را پایان می‌دهد.»

الجزیره به نقل از نیویورک‌تایمز خبر داد که آمریکایی‌ها امیدوارند با آزادی و تبادل اُسرا، دو طرف برای دستیابی به یک آتش‌بس دائمی متقاعد شوند.

کشتاری دیگر در رفح رخ خواهد داد

حسن هانی زاده

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل راجع به حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به رفح، به «هم‌میهن» گفت: «حمله به رفح تصمیمی است که به صورت یکجانبه از سوی نتانیاهو اتخاذ شده و برخی فرماندهان و سیاستمداران ارشد این رژیم با حمله به رفح مخالف هستند. حمله به جنوب غزه، باعث تشکیل یک جبهه غربی - عربی علیه اسرائیل خواهد شد. دولت مصر بنا به دلایل امنیتی و اقتصادی اعلام کرده است که هرگونه حمله به رفح با واکنش قاهره مواجه شده است. مصر نزدیک‌ترین کشور به رفح است و هجوم فلسطینیان به مرزهای این کشور، پیامدهای امنیتی زیادی برای قاهره دارد. از سوی دیگر، آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهایی از منطقه مثل عربستان سعودی با حمله ارتش اسرائیل به رفح مخالفت کردند. اگر این اتفاق رخ بدهد، عمر سیاسی نتانیاهو را پایان خواهد داد؛ به اعتبار اینکه آمریکا به شدت مخالف عملیات در رفح است و اگر این حمله رخ بدهد احتمالاً اقداماتی علیه نتانیاهو و کابینه او صورت خواهند داد.»

او ادامه داد: «ممکن است که از اهرم دیوان بین‌المللی لاهه برای فشار بر نتانیاهو و برخی وزرایش استفاده شود و به‌عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب قرار بگیرند. همان‌طور که اسلوبودان میلوشویچ ملقب به قصاب بالکان در سال ۱۹۹۵ برای کشتار مسلمانان بوسنی دستگیر و تحویل دیوان لاهه شد و به‌عنوان جنایتکار جنگی مورد محاکمه قرار گرفت. اگر نتانیاهو بخواهد به سمت رفح برود، امکان دارد که این سناریو درباره او پیاده‌سازی شود.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه با هشدار درباره پیامدهای یورش به جنوب غزه، تاکید کرد: «اگر عملیات رفح انجام شود، شاهد نسل‌کشی جدیدی خواهیم بود. بخشی از اهالی غزه در طول هفت ماه گذشته به سمت رفح کوچ کردند و گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در این شهر هستند. اگر ارتش اسرائیل حمله کند، اهالی رفح به سمت مرزهای مصر خواهند رفت که با توجه به آنچه گفتیم و پیش از این اتفاق افتاده، مصر از ورود آنان جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر جنگ متوقف نشود، جامعه جهانی باید در انتظار یک نسل‌کشی باشد. اگر طی روزهای آینده این ماجراجویی‌ها ادامه پیدا کند و نتانیاهو برای جبران شکست‌های هفت ماهه خود به رفح حمله کند، یک اجماع جهانی علیه کابینه او شکل خواهد گرفت.»

هانی‌زاده ادامه داد: «طبق اخبار، دانشگاه‌هایی در ۳۰ ایالت آمریکا درگیر اعتراضات دانشجویی به مسئله فلسطین هستند و به‌طور طبیعی این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. مسئله برای دولت آمریکا اهمیت دارد و به کشورهای اروپایی و اقیانوسیه نیز کشیده شده است. در حال حاضر جامعه جهانی به رفتارهای یک‌جانبه اتحادیه اروپا و آمریکا در موضوع فلسطین واکنش نشان داده و دولت‌ها نمی‌توانند نسبت به این فشار افکار عمومی بی‌تفاوت باشند.»

این تحلیلگر مسائل منطقه اضافه کرد: «به نظر می‌رسد که در حال حاضر، دولت‌های حامی اسرائیل دو گزینه در پیش دارند؛ یا باید از فشار بر اسرائیل دست بردارند و اجازه ادامه اقدامات را به آن‌ها بدهند که در نهایت باعث اضمحلال و فروپاشی تدریجی این رژیم خواهد شد و باتلاق غزه پایان خوشی برای اسرائیل ندارد یا اینکه باید از تمام ابزارهای خود استفاده کنند تا این جنگ متوقف شود. اگر در درازمدت مسئله فروپاشی درونی اسرائیل به وجود بیاید، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با بحران مهاجرت ۶ میلیون نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی مواجه خواهند شد که پیامدهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای آن‌ها به دنبال دارد.

بنابراین، بهترین گزینه برای آنان تلاش برای توقف جنگ است. آمریکا متمایل به پایان دادن به این جنگ است. برخی کشورهای اروپایی نیز اعلام کرده‌اند که در ماه می‌‌مسئله شناسایی دولت مستقل فلسطین را در دستور کار قرار می‌دهند که می‌تواند زمینه‌ای برای تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد. تمام این وقایع، فشار بر نتانیاهو را افزایش خواهد داد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی