| کد مطلب: ۲۲۲۶۷

کدام قهوه بیشتری و کمترین کافئین را دارد؟

کدام قهوه بیشتری و کمترین کافئین را دارد؟

مقادیر کافئین موجود در قهوه یکی از عواملی است که افراد را در انتخاب نوع نوشیدنی کمک می‌کند. نوع دانه‌های قهوه، درجه رست قهوه و روش‌های عصاره‌گیری و دم‌آوری از جمله عوامل تعیین کننده در میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه هستند. توجه داشته باشید که دانه‌های قهوه روبوستا مقادیر بیشتری کافئین را شامل می‌شوند. بر همین اساس در قهوه‌های مصرفی هر چه میزان روبوستا بیشتر باشد، قهوه دارای کافئین بیشتری است.

چه عواملی بر کافئین قهوه موثر هستند؟

مقادیر کافئین موجود در قهوه یکی از عواملی است که افراد را در انتخاب نوع نوشیدنی کمک می‌کند. نوع دانه‌های قهوه، درجه رست قهوه و روش‌های عصاره‌گیری و دم‌آوری از جمله عوامل تعیین کننده در میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه هستند. توجه داشته باشید که دانه‌های قهوه روبوستا مقادیر بیشتری کافئین را شامل می‌شوند. بر همین اساس در قهوه‌های مصرفی هر چه میزان روبوستا بیشتر باشد، قهوه دارای کافئین بیشتری است.

برخلاف تصور عمومی قهوه‌های تیره‌تر و دارک‌تر حاوی کافئین کمتری هستند؛ زیرا به دلیل حرارت ناشی از برشتگی و روست دانه‌های قهوه، مقدار کافئین نیز کمتر خواهد شد. روش‌های دم‌آوری و عصاره‌گیری نیز از دیگر عوامل موثر بر میزان کافئین هستند. به این صورت که میزان کافئین در قهوه‌های دمی از اسپرسو بیشتر خواهد بود. در ادامه این مطلب به دنبال ارائه مطالب کامل‌تری درباره میزان کافئین موجود در انواع قهوه‌ها هستیم. با ما همراه باشید.

بررسی کامل کافئین موجود در انواع قهوه

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با نوشیدن انواع قهوه برای افراد پیش می‌آید، میزان کافئین موجود در آن است. این عامل به طور تعیین کننده‌ای در انتخاب نوع قهوه برای نوشیدن تاثیرگذار است. بنابراین با شناخت کامل تمامی عوامل موثر بر مقدار کافئین در انواع قهوه‌ها می‌توان انتخابی راحت و مناسب داشت. در ادامه به معرفی و بررسی کامل عوامل موثر بر مقدار کافئین این نوشیدنی محبوب می‌پردازیم.

 نژاد قهوه

به طور کلی دو نژاد عربیکا و روبوستا از قهوه در جهان شناخته شده است. دانه‌های این دو نوع قهوه از نظر مقادیر کافئین با یکدیگر برابر نیستند. مقدار کافئین موجود در دانه‌های روبوستا بیشتر از عربیکا است. بر همین اساس اگر به دنبال نوشیدن قهوه‌های پرکافئین هستید، از قهوه‌هایی استفاده کنید که روبوستای بیشتری داشته باشد. در غیر این صورت دانه‌های عربیکا انتخاب مناسب‌تری هستند.

تاثیر میزان برشتگی قهوه بر کافئین

میزان برشتگی دانه‌های قهوه

از دیگر عوامل تعیین کننده در میزان کافئین قهوه میزان روست یا برشته‌کاری آن است. لایت روست به دانه‌های قهوه گفته می‌شود که به میزان کمتری برشته می‌شوند. این دانه‌ها دارای کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های دارک‌تر و تیره‌تر هستند. دانه‌های لایت روست برای افرادی مناسب است که به دنبال مصرف کافئین بیشتری هستند؛ در حالی که دوز کافئین کمتر را می‌توان در دانه‌های دارک پیدا کرد.

میزان مصرف قهوه

همانطور که می‌دانید هرچه از مقادیر بیشتری قهوه استفاده کنید، مقدار کافئین بیشتری نیز به بدن شما وارد خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید کافئین بیشتری را به بدن خود برسانید، تنها کافی است مقادیر قهوه بیشتری را با آب ترکیب نمایید. به یاد داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف کافئین نیز می‌تواند مشکلاتی از جمله اختلال در خواب را به دنبال داشته باشد.

روش‌های دم‌آوری قهوه

جالب است بدانید روشی که برای تهیه و دم کردن قهوه استفاده می‌کنید، در تعیین دوز کافئین نهایی آن تاثیرگذار است. به طور مثال در دستگاه‌های اسپرسوساز آب داغ با فشار بسیار زیادی به دانه‌های ریز قهوه عبور کرده و یک فنجان قهوه غلیظ و پرکافئین را به دست خواهد داد. بنابراین سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای دریافت مقادیر زیاد کافئین نوشیدن یک شات قهوه اسپرسو است.

تاثیر روش‌های دم‌آوری بر دوز کافئین قهوه

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از قهوه‌دوست‌ها را به خود مشغول کرده این است که آیا دوز کافئین موجود در قهوه‌های معمولی با اسپرسو متفاوت است؟ به بیان ساده‌تر می‌توان گفت اگر به دنبال نوشیدن قهوه‌ای هستید که در افزایش انرژی و هوشیاری شما تاثیرگذار باشد، قهوه‌های اسپرسو بهترین گزینه است.

تاثیر روش های دم آوری قهوه بر کافئین

 اسپرسو یا قهوه دمی؛ کدام کافئین بیشتری دارد

بسیاری از افراد برای مقایسه دوز کافئین موجود در قهوه دمی و اسپرسو، آنها را در مقادیر یک شات یا همان یک اونس بررسی می‌کنند. اگر بخواهیم یک اونس اسپرسو را با یک اونس قهوه دمی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در هر یک شات از قهوه اسپرسو ۶۳ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این مقدار کافئین در یک شات قهوه‌ دمی حدود ۱۲ تا ۱۶ میلی‌گرم محاسبه شده است.

با این حساب باید بگوییم که مقدار کافئین در مقادیر یک شات از این دو قهوه برابر هستند؛ اما توجه داشته باشید که در قهوه‌های دمی معمولاً حدود ۸ اونس از قهوه مصرف می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن یک لیوان قهوه دمی می‌توان حدود ۹۵ تا ۱۲۸ میلی‌گرم کافئین را به بدن وارد کرد. در نهایت می‌توان گفت دوز کافئین وارد شده به بدن در قهوه‌های دمی بیشتر از اسپرسو است. اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر در این مورد مطالعه کنید، خواندن مقاله کدام قهوه بیشترین و قوی‌ترین کافئین را دارد توصیه می‌شود.

دریافت سریع‌تر کافئین موجود در اسپرسو

با توجه به مطالب گفته شده دریافتیم که کافئین موجود در قهوه‌های دمی بیشتر از اسپرسو است. با این حال برخی افراد تصور می‌کنند که قهوه‌های اسپرسو دارای تاثیر بیشتر و سریع‌تری است. همانطور که می‌دانید یک شات قهوه اسپرسو در یک یا دو جرعه نوشیده می‌شود. بنابراین در مدت زمان کوتاهی بدن شما به صورت یک‌جا با مقادیر زیادی کافئین مواجه خواهد شد.

به همین دلیل افراد احساس می‌کنند که قهوه اسپرسو همانند یک ساعت زنگی یا سیلی آنها را از خواب و بی‌حالی بیدار می‌کند. قهوه‌های دمی کم کم نوشیده می‌شود؛ بنابراین کافئین به آرامی به بدن وارد خواهد شد. در کل می‌توان گفت قهوه دمی نسبت به سیلی اسپرسو همانند نوازش عمل می‌کند.

کافئین ملایم موجود در قهوه دمی

قهوه‌های اسپرسو به صورت یک یا دو جرعه خورده می‌شود. بنابراین کافئین موجود در آن به صورت سریع و خشن به بدن شما ضربه خواهد زد. با نوشیدن آرام و آهسته قهوه‌های معمولی نمی‌تواند همانند اسپرسو به بدن ضربه وارد کند. از طرف دیگر با نوشیدن قهوه‌های دمی حجم بیشتری از قهوه را مصرف خواهید کرد؛ در حالی که اسپرسو در مقادیر کمتر و غلیظ‌تر بوده و همانند یک ضرب‌الاجل به بدن وارد خواهد شد.

چگونه می‌توان مصرف کافئین را کمتر کرد؟

با افزودن نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، می‌توان مقادیر کافئین دریافتی از هر اونس را کاهش داد. با نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو و لاته می‌توان طعم بی‌نظیر یک نوشیدنی را تجربه کرد. با این کار هم مصرف کافئین روزانه خود را کاهش داده‌اید و هم یک نوشیدنی خوش طعم را مصرف کردید. این راهکار بی‌نظیر برای افرادی که مصرف یک شات قهوه در طول روز برای آنها بسیار کم است، می‌تواند لذت خوردن یک نوشیدنی مبتنی بر کافئین را نیز برآورده نماید.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره کافئین موجود در قهوه اسپرسو و دمی را در اختیار شما قرار دهیم. بر همین اساس گفته شد که عواملی مانند نژاد قهوه، میزان روست دانه‌های قهوه، روش‌های عصاره‌گیری و دم‌آوری و همچنین مقادیر مصرف قهوه در تعیین میزان کافئین موثر هستند. از طرفی اگر مصرف یک شات قهوه اسپرسو در طول روز برای افراد کم است، می‌توان با نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو و لاته یک تجربه برد-برد را در مصرف یک نوشیدنی خوشمزه و دارای کافئین را داشت.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی