| کد مطلب: ۴۵۵۰۵

معاون وزیر ارتباطات: رگولاتوری پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل در صلاحیت شهرداری نیست

احسان چیت‌ساز اعلام کرد که وظیفه تنظیم‌گری در حوزه تاکسی‌های اینترنتی صرفاً بر عهده وزارت ارتباطات است، نه هیچ نهاد دیگر.

معاون وزیر ارتباطات: رگولاتوری پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل در صلاحیت شهرداری نیست

با وجود این که پیش از این مساله تنظیم‌گری در خصوص پلتفرم‌های آنلاین حوزه حمل‌ونقل انجام شده و کسب‌وکارهایی مثل اسنپ و تپسی از سال‌ها قبل در حال فعالیت هستند اما موضوع رگولاتوری و قانون‌گذاری برای آن‌ها هر از چند گاهی مجددا مطرح می‌شود.

با رونمایی از سرویس تاکسی اینترنتی «شهرزاد»، متعلق به شهرداری تهران، این مساله بار دیگر مطرح شده است. هرچند ورود یک نهاد غیر خصوصی به حوزه‌ای که تنها بازیگران آن بخش خصوصی هستند، مورد اعتراض و محل نقد است، اما شهرداری تهران نه‌تنها در قامت یک ذی‌نفع نقش بازیگر را هم بر عهده گرفته، بلکه داعیه ایفا کردن نقش رگولاتور و قانون‌گذار را هم دارد.

این موضوع به‌ویژه پس از مصاحبه روز گذشته (۱۴ مرداد ماه) مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، داغ شده است. به دنبال اظهارات چمران در خصوص این که «به جز شهرزاد، بقیه تاکسی‌های اینترنتی غیرقانونی هستند»، احسان چیت‌ساز، معاون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت:

 
رگولاتوری حوزه پلتفرم‌های هوشمند حمل‌ونقل، مطابق قانون، در صلاحیت شهرداری نیست. طبق بند ح ماده ۶۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت، تنها مرجع قانونی برای صدور مجوز سکوهای هوشمند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. سایر نهادها نمی‌توانند قانون را دور بزنند.
- احسان چیت‌ساز، معاون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات در ادامه این پست بند «ح» ماده ۶۶ را بیشتر توضیح داده و نوشته است: «در بند ح ماده ۶۶ صراحتاً آمده: مسئولیت صدور پروانه کلیه خدمات ارتباطی، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی و سکوهای پیام‌رسان … بر عهده وزارت ارتباطات است.»

photo_2025-08-06_10-35-58
‌به گفته او، عبارت «سکوهای هوشمند» شامل «پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی» نیز می‌شود. چیت‌ساز در ادامه نیز به تبعات ایجاد انحصار اشاره کرده است:
 
تجربه نشان داده است که انحصار چه در دست دولتی/عمومی، چه بخش خصوصی، همیشه به زیان مردم تمام می‌شود. ما مخالف هر گونه انحصار در حوزه پلتفرم‌ها هستیم. تنظیم‌گری باید شفاف، تخصصی و رقابت‌محور باشد؛ نه سلیقه‌ای!
- احسان چیت‌ساز، معاون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات

هرچند پس از ارائه خدمات پلتفرم تاکسی اینترنتی شهرزاد، انتقادهایی نسبت به حضور یک نهاد غیر خصوصی به حوزه خدمات آنلاین حمل‌ونقل مطرح شد اما چیت‌ساز با اشاره به این که «شهرداری تهران حق دارد اپلیکیشن طراحی کند و خدمات ارائه دهد» فقط تنظیم‌گری در این حوزه را فراتر از اختیارات شهرداری دانسته و نوشته است: شهرداری تهران «حق ندارد نقش تنظیم‌گر بازی کند!»

‌معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان این پست نیز اعلام کرده است: «ما از شفاف‌سازی، رقابت سالم، و خدمات شهری هوشمند حمایت می‌کنیم. مردم شایسته خدماتی یکپارچه، امن و بدون تبعیض در سکوهای خدمات هوشمند هستند.»

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فناوری
پربازدیدترین
آخرین اخبار