روایت سعید صادقی، عضو هیئتمدیره میلی از اهداف، عملکرد و آینده این پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلای آبشده
میلی ، بانی اکوسیستم فینتک طلای ایران
میلی، طلا را از انحصار بازار سنتی آزاد کرد و به دست هر ایرانی سپرد؛ شفاف، ساده و در دسترس.» این جمله، چکیدهای از صحبتهای عضو هیئتمدیره و معاون بازاریابی میلی در رویداد «رانکس» ۱۴۰۴ دانشگاه صنعتی شریف بود. سعید صادقی در پنلی به نام «آینده فینتک: نوآوری، چالشها و همگرایی با اقتصاد دیجیتال» از شفافیت میلی، مقیاسپذیریاش، و اعتمادسازی از طریق تجربه کاربری آن گفت که پسانداز در طلا نه یک رویای دستنیافتنی که به واقعیت تبدیل کرده است؛ واقعیتی که با یک کلیک در دسترس همه قرار دارد.

به گزارش دیجیاتو، میلی، طلا را از انحصار بازار سنتی آزاد کرد و به دست هر ایرانی سپرد؛ شفاف، ساده و در دسترس.» این جمله، چکیدهای از صحبتهای عضو هیئتمدیره و معاون بازاریابی میلی در رویداد «رانکس» ۱۴۰۴ دانشگاه صنعتی شریف بود. سعید صادقی در پنلی به نام «آینده فینتک: نوآوری، چالشها و همگرایی با اقتصاد دیجیتال» از شفافیت میلی، مقیاسپذیریاش، و اعتمادسازی از طریق تجربه کاربری آن گفت که پسانداز در طلا نه یک رویای دستنیافتنی که به واقعیت تبدیل کرده است؛ واقعیتی که با یک کلیک در دسترس همه قرار دارد.
صادقی در سخنرانی خود از تجربهای گفت که ترکیبی از دانش فنی و نگاه کسبوکاری است و او و همکارانش را به سوی تأسیس یک کسبوکار نوآورانه در حوزه فینتک سوق داد؛ کسبوکاری که امروز با نام «میلی» شناخته میشود. او سخنرانی خود را با نگاهی به تاریخچه تبلیغات آغاز کرد و نقش حیاتی آن در رشد و تولد کسبوکارهای نوآور و جدید را شرح داد. به گفته صادقی، با تغییر پارادایمها، تمایل پلتفرمها و شرکتها به استفاده از ابزارهای دیجیتال افزایش یافته و ضریب نفوذ این حوزه را در بازار به طور قابلتوجهی بالا رفته است. تحولاتی که به باور صادقی، زمینهساز ظهور کسبوکارهایی مانند میلی شدهاند.
انقلاب در بازار طلا
محور سخنرانی معاون بازاریابی و عضو هیئت مدیره میلی، معرفی این پلتفرم و مأموریت آن بود. او هدف این پلتفرم را اینگونه بیان کرد: «ما در میلی به دنبال رفع یک نیاز اساسی هستیم: امکان پسانداز طلا برای هر فرد، با هر میزان سرمایه و در هر ساعت از شبانهروز. با این حال، بازار سنتی طلا با چالشهایی جدی مواجه است. نبود دسترسی همگانی، قیمتگذاری غیرشفاف، معاملات مبهم، دشواری در جلب اعتماد و ساختار سنتی هیچکدام با نیازهای امروزین کاربران همگام نیستند.»
بهگفته صادقی میلی با ارائه راهحلهای نوآورانه، این موانع را از سر راه برداشته است. او توضیح داد: «ما با بهرهگیری از فناوری، نیازهای قدیمی مردم به خرید و فروش طلا را به شیوهای مدرن پاسخ دادهایم. در پلتفرم میلی قیمت طلا به صورت ثابت و شفاف اعلام میشود و کارمزدها نیز مشخص است. نیم درصد برای خرید و نیم درصد برای فروش. در بازار سنتی، قیمت طلا ممکن است در هر مغازه متفاوت باشد و کارمزدها اغلب پنهان بمانند، اما میلی با شفافیت کامل، این مشکلات را حل کرده است. چنین رویکردی میلی را به گزینهای مطمئن برای پسانداز طلا تبدیل کرده است.»
دسترسیپذیری و شفافیت
یکی از نقاط قوت میلی، بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال است. معاون بازاریابی و عضو هیئت مدیره میلی تأکید کرد که این پلتفرم با آوردن طلا به فضای آنلاین، دسترسیپذیری را به سطحی بیسابقه رسانده است: «هر فرد، در هر مکان و تنها با دسترسی به اینترنت، میتواند طلا بخرد یا بفروشد. این امکان، همراه با شفافیت در قیمتگذاری و قابلیت تحویل فیزیکی طلا، میلی را به یک اکوسیستم مالی مبتنی بر طلا تبدیل کرده است.»
به گفته صادقی، هدف غایی میلی، یاری رساندن به افرادی است که میخواهند کاری در جهت حفظ و تقویت قدرت خریدشان با پسانداز طلا بکنند. کاربران میتوانند از یک میلیگرم، که نام میلی از آن گرفته شده، تا مقادیر بیشتر، طلا خریداری کرده و در هر زمان که بخواهند بفروشند. این انعطافپذیری، میلی را به یک سامانه OTC (Over-The-Counter) در اقتصاد دیجیتال تبدیل کرده است.»
مقیاسپذیری هدف کلیدی میلی
یکی از مفاهیم کلیدی که صادقی در سخنرانی خود به آن پرداخت، مقیاسپذیری بود. صادقی توضیح داد که میلی از همان ابتدا با هدف پاسخگویی به میلیونها کاربر طراحی شده است. در حالی که یک مغازه طلافروشی سنتی ممکن است به چند هزار مشتری محدود شود، میلی با استفاده از زیرساختهای آنلاین، ظرفیت خدمترسانی به چندین میلیون نفر را دارد. او توضیح داد: «یکی از طرفهای معامله خود پلتفرم میلی است؛ یعنی میلی به کاربران طلا میفروشد و از آنها خریداری میکند. به بیان ساده، ما مدل بنکداری طلای آبشده را به صورت آنلاین پیادهسازی کردهایم. میلی با بهرهگیری از مقیاسپذیری فضای آنلاین، قادر است به درخواستهای چندین میلیون مشتری پاسخ دهد.»
صادقی مقیاسپذیری را در سه حوزه اصلی تأمین طلا، ضرب طلا و تحویل طلا تشریح کرد و در این باره صحبت کرد که میلی با برنامهریزی هوشمندانه، موفق شده به یک مدل پایدار تبدیل شود. پلتفرمی که با تلفیق اقتصاد دیجیتال و بازار سنتی، مدل بنکداری طلا را به شکلی آنلاین پیادهسازی کرده است. صادقی این رویکرد را یک مزیت رقابتی بزرگ دانست و افزود: «ما صرفاً یک طلافروشی آنلاین نیستیم؛ بلکه یک اکوسیستم فینتکی مبتنی بر طلا خلق کردهایم. ما توانستهایم با برقراری ارتباط هوشمندانه میان اقتصاد دیجیتال، به عنوان بازاری نوظهور با نفوذ رو به رشد، و بازار سنتی، مدل بنکداری را در کسبوکار خودمان تعریف و به طور مؤثری از آن بهرهبرداری کنیم. این رویکرد، مزیت رقابتی قابلتوجهی را برای ما در مقایسه با سایر فعالانی که صرفاً به دنبال ایجاد یک طلافروشی آنلاین هستند، فراهم کرده است. ما از ابتدا با شناخت عمیق از بازار فینتک، هدفمان را طراحی و توسعه اکوسیستم فینتکی مبتنی بر طلا قرار دادیم. در این راستا، مقیاسپذیری به عنوان یک هدف کلیدی در نظر گرفته شد و مدل بنکداری به طور استراتژیک در کسبوکار ما ادغام شده است.»
شفافیت؛ پایه استوار میلی
اشاره به شفافیت بهمثابه یکی از ستونهای اصلی موفقیت میلی، در بیان عضو هیئتمدیره میلی برجسته بود. صادقی یکی از مشکلات بازار سنتی طلا را عدم شفافیت در قیمتگذاری دانست: «در بازار سنتی، اگر مشتری قیمت اعلامشده را نپذیرد، طلافروش به سادگی پیشنهاد میکند که از جای دیگری خرید کند. این عدم شفافیت، چالشی جدی در بازار سنتی است. میلی اما با ایجاد ارتباط هوشمندانه بین بازار سنتی و اقتصاد دیجیتال، این مشکل را حل کرده و شفافیت را به کاربران هدیه داده است.»
صادقی در بخش دیگری از این پنل، در پاسخ به پرسشی درباره موضوع «خالیفروشی» توضیح داد که بازار سنتی، برخی طلافروشان با صدور رسیدهای بدون پشتوانه، ریسکهایی را متحمل میشوند، اما به باور او در اقتصاد دیجیتال، چنین مشکلاتی به دلیل نظارتهای دقیق و مکانیزمهای حقوقی به حداقل میرسد. صادقی با بیان این نکته که میلی با صدور فاکتور رسمی و نگهداری فیزیکی طلا، اعتماد کاربران را تضمین کرده است، چنین گفت: «در اقتصاد دیجیتال، که با مکانیزمهای نظارتی و حقوقی مشخصی همراه است، این احتمال به شدت کاهش مییابد. اقتصاد دیجیتال، به دلیل اولویتهای حاکمیتی و سهم قابلتوجهش در تولید ناخالص داخلی، تحت نظارت دقیقتری قرار دارد.» او افزود: «ما طلا را بهصورت فیزیکی تأمین میکنیم و فاکتور رسمی صادر میکنیم. حتی اگر همه کاربرانمان هم بخواهند طلای خود را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند، آمادهایم. این تعهد به شفافیت، اعتماد کاربران را جلب کرده و میلی را به گزینهای مطمئن تبدیل کرده است.»
آزمونهای میلی
میلی در مسیر رشد خود با چالشهای متعددی مواجه شده که یکی از آنها مواجهه قانونگذار و نهادهای رگولاتور و ناظر است. صادقی گفت: «رشد سریع ما قانونگذاران را غافلگیر کرده است. با جذب بیش از 8 میلیون کاربر در یک سال، تدوین قوانین متناسب با این حجم از نوآوری زمانبر بوده است. این جزء ماهیت اقتصاد دیجیتال است که به دلیل سرعت رشد بالا، از قوانین و مقررات پیشی میگیرد. یک کسبوکار ممکن است در مدت کوتاهی رشد نمایی داشته باشد و میلیونها کاربر جذب کند، اما حاکمیت به دلیل تعدد ذینفعان و پیچیدگیها، نتواند به سرعت قوانین متناسب با آن وضع کند. این امر نیازمند صبر و برنامهریزی دقیق است. با این حال، میلی با ارائه پیشنویسهای نظارتی و همکاری با نهادها، به تسریع این فرآیند کمک کرده است.»
او از سال پرتلاطم ۱۴۰۳ گفت؛ سالی که از صلح تا جنگ، از شهادت رئیسجمهور تا انتخابات ایران و آمریکا را در بر گرفت. میلی در این طوفان، پایدار ماند. صادقی با بیان اینکه میلی در بحرانهای متعدد پیش آمده، درمجموع دو دقیقه هم فروش طلا به کاربران را متوقف نکرده، اعلام کرد: «در یک روز، ۶۰۰ میلیارد تومان را بدون تأخیر به حساب کاربران واریز کردیم؛ این آزمون بزرگی بود که با موفقیت پشت سر گذاشتیم.»
اعتمادسازی؛ قلب تپنده میلی
عضو هیئتمدیره میلی اعتماد را «طلای واقعی» میلی دانست و تاکید کرد اعتماد با شفافیت، حضور فیزیکی و تجربه کاربری بینقص ساخته میشود. صادقی در این باره چنین گفت: «بخشی از اعتمادسازی به اخذ مجوزهای لازم، درگاههای رسمی و تأییدیههای قانونی وابسته است. برای مثال، ما موظف شدهایم طلای فیزیکیای که متعهد به تحویل آن به کاربران هستیم را در بانک نگهداری کنیم. در حال حاضر، نزدیک به یک تن طلای متعلق به کاربران در بانکها نگهداری میشود که رسید و نحوه نگهداری آن نیز کاملاً مشخص است. این خود مصداقی از شفافیت است. همچنین، ما بیانیههای رسمی در خصوص میزان داراییها، تراکنشها، نمایندگیها و شعب خود منتشر میکنیم. پیشبینی میکنیم تا تابستان سال جاری، حدود 60 نمایندگی در سراسر کشور داشته باشیم. امروز میلی با دو شعبه و 7 نمایندگی در استان ها بزرگ حضور دارد. این اقدامات، خود به ایجاد ارتباط و اعتماد کمک میکند.»
تجربه کاربری و آینده
عضو هیئت مدیره میلی تجربه کاربری را یکی از عوامل کلیدی موفقیت میلی دانست و گفت که از نظر او میلی فراتر از یک پلتفرم خرید و فروش طلا مسیر نواوری را پی میگیرد: «اعتماد کاربران با ارائه تجربهای مطلوب شکل میگیرد و ما سعی داریم این تجربه را برای آنها لذتبخش کنیم.» صادقی از سرویسهای جدید میلی هم گفت: «کاربران حالا میتوانند با توثیق طلای خود، از پلتفرمهایی مانند دیجیپی و تارا اعتبار خرید دریافت کنند. این نوآوری، میلی را به یک اکوسیستم مالی جامع تبدیل کرده که نهتنها پسانداز، بلکه مدیریت ثروت و دسترسی به خدمات مالی را تسهیل میکند. او درباره چشمانداز میلی افزود: «ما در حال توسعه مدلهایی هستیم تا به حوزههایی مانند حمایت از تولیدکنندگان وارد شویم. میلی فقط شروع یک راه بزرگ است.»