| کد مطلب: ۱۸۷۲۱

ورود بازیگر جدید به بازار را به فال نیک بگیریم

نگار عرب، معاون ارتباطات تپسی

ورود بازیگر جدید به بازار را به فال نیک بگیریم

روز گذشته در یک نشست خبری، تبدیل شدن تپسی به یک سوپراپلکیشن و اضافه شدن تدریجی حوزه‌های جدید سرویس‌دهی مانند سرویس آنلاین سفارش غذا، سفارش از فروشگاه، سفارش از سوپرمارکت و ورود به حوزه بهداشت و سلامت، اعلام شد.

این خبر را می‌توان از زوایای مختلف بررسی و آثار آن را تحلیل کرد اما شاید موضوعی که بیش از هرچیز برای کاربران کسب و کارهای پلتفرمی جذاب است، شکل‌گیری یک رقابت جدید و جدی در این حوزه‌هاست؛ موضوعی که نتایج آن بیش از همه به نفع کاربر نهایی است.

تردیدی نیست که با شکل‌گیری چنین رقابتی، تمرکز بیشتری بر ایجاد رضایت در کاربر ایجاد می‌شود. از یک طرف، بازیگری که تا امروز در این بازار حضور داشته و سهم بزرگی از بازار دارد، باید از کاربران خود مراقبت بیشتری کرده و آنها را حفظ کند و از سوی دیگر، بازیگری که جدید به بازار وارد شده، تلاش می‌کند با ایجاد مزایای جدید برای کاربران، آنها را به سمت استفاده از خدمات خود بکشاند و سهم بازار بگیرد.

در این میان، بهبود کیفیت محصول، بهبود کیفیت سرویس‌دهی و تلاش برای خشنود کردن مشتری به جای راضی نگه‌داشتن او و اساس تلاش برای خلق ارزش بیشتر برای کاربران، آن چیزی است که کاربر نهایی را از ایجاد رقابت منتفع می‌کند.

البته در این سال‌ها، بازیگران متفاوتی وارد بازارهای جدیدی که تپسی امروز قرار است به آنها ورود کند شده‌اند، اما شاید موضوعی که ورود تپسی به این بازارها را جذاب‌تر می‌کند، سابقه رقابت تپسی در حوزه تاکسی آنلاین و روحیه‌ی جنگندگی‌ای است که در این سال‌ها از خود نشان داده است. در پسِ همین روحیه تپسی در هفت سال گذشته، به شیوه‌های متفاوت تلاش کرد با نوآوری، اول بودن در اضافه کردن محصولات و فیچرهای جدید، خلق مزیت در حوزه سرویس‌دهی به کاربران و تمرکز بر مراقبت از مشتری، رقابت کند و در بازار پیش برود.

در کنار منفعت کاربران از شکل‌گیری یک رقابت جدی، زاویه‌ی کلان‌تری از تاثیرگذاری این رقابت را می‌توان در تکامل و بلوغ حقوق رقابت در کشور دانست. چیزی که نِمود آن را می‌توان با نگاه به سال‌های گذشته و مرور پرونده‌ها و مباحث رقابتی که در این سال‌ها بین بازیگران این اکوسیستم به‌ویژه در حوزه تاکسی آنلاین شکل گرفت مشاهده کرد. تردیدی نیست که پیشرفت کردن حقوق و قوانین مرتبط با رقابت در کشور و تکامل و اجرایی شدن قوانین ضدانحصار، به نفع توسعه‌ی صنایع کشور از جمله صنعت کسب و کارهای پلتفرمی است. چراکه ورود بازیگران جدید را تسهیل کرده و در نهایت باعث افزایش استانداردهای سرویس‌دهی در صنعت و بزرگ شدن بازار خواهد شد.

آخرین زاویه‌ای که در این یادداشت در ارتباط با ورود یک رقیب جدید در بازار به آن می‌پردازم، تاثیر رقابت در شکل‌دهی صنایع جدید و همچنین از میان برداشتن موانعی است که بر سر راه پیشرفت یک صنعت به‌وجود می‌آید. مفهومی که در زبان انگلیسی، به آن Coopetition می‌گویند و به معنای همکاری‌ای است که رقبا برای توسعه‌ی یک صنعت و ریل‌گذاری آن با یکدیگر دارند.

باز هم با نگاه به تاریخ اکوسیستم استارتاپی کشور، می‌توان نمونه‌های زیادی از درکنار هم قرار گرفتن رقبا برای از میان برداشتن موانع را مشاهده کرد. نمونه‌هایی که در حوزه‌های متفاوتی مانند تاکسی آنلاین، VOD، بیمه، بهداشت و درمان وجود داشته است و در صنایع جدیدی مانند رمزارز هم می‌توان آن را مشاهده کرد.

در نهایت، امیدوارم ورود تپسی به بازارهای جدید و شکل‌گیری سوپراپ تپسی، منافع قابل توجهی را برای بازار، کاربران و صنعت ایجاد کند. البته که بی‌تردید به ثمر نشستن چنین تغییری مستلزم زمان است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی