| کد مطلب: ۱۹۴۲۳

تبدیل ایران به اصلی‌ترین تهدید انتخابات آمریکا

تبدیل ایران به اصلی‌ترین تهدید انتخابات آمریکا

ماه ژوئیه مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در یک جلسه نادر توجیه خبرنگاران در مورد تهدیدهای خارجی برای انتخابات آمریکا تصریح کردند که مانند دوره گذشته، روسیه «برجسته‌ترین تهدید» برای انتخابات نوامبر آمریکا است.

بر اساس گفته این مقام‌ها، ایران تهدید ضعیف‌تری است که به عنوان عامل هرج و مرج سعی می‌کند به تنش‌های اجتماعی در آمریکا دامن بزند. یک هفته بعد، مقام‌های اطلاعاتی یک نشست دیگر برگزار کردند و پیام متفاوتی ارائه دادند. ارزیابی آنها از رفتار ایران تغییر کرده‌بود. آنها گفتند که ایران فقط به دنبال ایجاد هرج و مرج نیست، بلکه تلاش می‌کند به نامزدی ترامپ آسیب بزند، همانطور که چهار سال پیش دست و پاشکسته تلاش کرده‌بودند.

به گفته این مقام‌ها ایران در عین حال تلاش می‌کند تا آمریکایی‌ها را مستقیماً وارد عملیات نفوذ کند و حتی به اعتراض‌های غزه در پردیس‌های دانشگاهی کمک مالی کرده‌است و در عین حال بر «شبکه گسترده‌ای از شخصیت‌های آنلاین و دستگاه‌های پروپاگاندا برای انتشار اخبار جعلی» تکیه می‌کند. حالا به نظر می‌رسد که تهدید ایران برای انتخابات خیلی شدیدتر شده‌است، هرچند خیلی پیچیده نیست. روز شنبه کارزار انتخاباتی ترامپ اعلام کرد که کامپیوترهایش توسط «مراجع خارجی دشمن ایالات متحده» هک شده‌است.

مقام‌های کارزار ترامپ ایران را مسئول این اقدام توصیف کردند. یک منبع خبری بدون نام که خودش را رابرت معرفی می‌کرد، فایل‌های مسروقه از کمپین ترامپ را به چندین سازمان رسانه‌ای در آمریکا درز داده‌بود و امیدوار بود که این مطالب منتشر شوند. به گفته دو مقام دولت آمریکا، کاخ سفید از این برنامه هک و درز اطلاعات خبر نداشت و آن را از گزارش روز شنبه پولیتیکو خبردار شد. دولت آمریکا هنوز در خصوص مسئولیت این اقدام توضیحی ارائه نداده‌است. اف‌بی‌آی تنها گفته‌است که از گزارش‌های منتشرشده با خبر است و نمی‌تواند توضیح بیشتری بدهد. به گفته مقام‌های پیشین و کارشناسان امنیتی اخبار مرتبط با هک کامپیوترها و تلاش برای پاکسازی اطلاعات مسروقه از طریق ارائه مطالب تقطیع‌شده به رسانه‌ها، اگر تایید شود که کار هکرهای مرتبط با ایران است، می‌تواند نشانه‌ای از تعهد عمیق دشمن آمریکا برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ باشد. این گزارش یک روز بعد از آن منتشر شد که مایکروسافت از تلاش‌های ایران برای هدف قرار دادن انتخابات از جمله تلاش برای هک رایانه‌های یک کارزار نامزد بدون نام انتخابات در ماه ژوئن خبر داده‌بود.

در دوره انتخاباتی که همین حالا هم به دلیل سوءقصد نافرجام به جان ترامپ و کناره‌گیری دیرهنگام جو بایدن از نامزدی برای انتخاب مجدد به تلاطم افتاده‌است، ایران هم با تبدیل شدن به فعال‌ترین و جدی‌ترین دشمن خارجی که تلاش می‌کند انتخابات را مختل کند، به غافلگیری‌هایی اضافه شده‌است. مقام‌های آمریکایی پیش از این محافظت امنیتی از ماک پمپئو، وزیر خارجه پیشین و مقام‌های دیگر را تشدید کرده‌بودند، چراکه نگران بودند ایران تلاش کند این افراد را در تلافی ترور قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی، به قتل برساند.

همچنان اینگونه تصور می‌شود که کرملین نسبت به تهران در پروپاگاندای پنهانکارانه ماهرتر است و منابع و توانایی‌های فنی بیشتری دارد. مقام‌های اطلاعاتی در جلسه ماه ژوئیه گفتند که روسیه سعی می‌کند یک کارزار اثرگذاری با حضور تمام نهادهای دولتی در انتخابات آمریکا راه بیاندازد که هدف آن تلاش برای تحریک رای‌دهندگان علیه حمایت از حزب دموکرات و رای به دونالد ترامپ بود. محاسبات کرملین عمدتاً بر این اساس است که دموکرات‌ها همچنان به کمک به اوکراین ادامه می‌دهند. اما تاکنون ایران، به‌رغم گرفتاری در منازعه‌ای که می‌تواند خاورمیانه را وارد جنگ کند، نشان داده‌است که بیشتر علاقه‌‌مند است تا انتخابات را مختل کند. کارشناسان امنیت سایبری و مقام‌های پیشین آمریکا می‌گویند که ایران، البته خامدستانه، تلاش می‌کند تا توفیق روسیه را در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تکرار کند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی