| کد مطلب: ۱۱۱۹۸

دیپلمات‌ها

dehghani_hamidreza حمیدرضا دهقانی

نیاز نتانیاهو به جنگ

حمیدرضا دهقانی، سفیر سابق ایران در قطر گفت:«نتانیاهو در حال حاضر به این جنگ و ادامه آن نیاز دارد؛ البته باید به این موضوع توجه داشت که غزه از ابتدا اولویت نتانیاهو نبود، غزه بیشتر اولویت مخالفان و رقیبان نتانیاهو بود اما در حال حاضر  شکست ۷ اکتبر باعث شده نتانیاهو نیازمند دستاورد باشد، دستاوردی که امید به دستیابی به آن برای او هر چه می‌گذرد کم‌رنگ‌تر می‌شود. در اسرائیل پیش از این جنگ ۲ دیدگاه وجود داشت؛ عده‌ای معتقد بودند تهدید اول برای این رژیم غزه و نیروی مقاومت است و دیدگاه دیگری که افرادی مثل نتانیاهو آن را نمایندگی می‌کردند، می‌گفتند تهدید اول برای اسرائیل ایران است نه غزه. وقتی چنین تحولاتی رخ داد و همچنین با توجه به پرونده‌های فسادی که از قبل در مورد نتانیاهو وجود داشت، مطالبه برای کناره‌گیری، محاکمه و زندانی کردن نتانیاهو افزایش یافته و به محض توقف جنگ بیشتر نیز می‌شود. نتانیاهو به خوبی می‌داند که اگر این جنگ تمام شود کمیته‌ای مثل کمیته «وینوگراد» تشکیل می‌شود و فردی مثل وینوگراد می‌آید، تحقیق می‌کند و تک‌تک اتفاقاتی که افتاده است را مورد بررسی قرار می‌دهد.»

iaea-logo-scaled

واکنش آمریکا به گزارش آژانس 

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت، این کشور «تا حد زیادی نگران» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولیدات اورانیوم با خلوص بالا توسط ایران است. طبق گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این مقام کاخ سفید با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: «تنش‌زایی هسته‌ای ایران در موقعیتی که نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران به فعالیت‌های خطرناک و ثبات‌زدایشان در منطقه، از جمله حمله پهپادی مرگ‌بار اخیر  و دیگر حملات انجام‌شده در عراق و در سوریه و حملات حوثی‌ها (نیروهای مسلح یمن) علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نگران‌کننده‌تر است. واکنش این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بیانیه‌ای درباره خلاصه گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود را رویت کرده که درآن آمده است، ایران کاهش سرعت تولید اورانیوم‌ غنی‌شده خود تا خلوص ۶۰ درصد در چند ماه گذشته را پایان داده و به حالت قبلی بازگردانده است. خبرگزاری رویترز با استناد به این بیانیه همچنین گزارش داد، ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالای خود را افزایش داده و رویه پیشین کاهش تولیدات خود را از اواسط ۲۰۲۳ به پایان رسانده است.»

Mikhail-Ulyanov اولیانوف

انتقاد اولیانوف از غرب

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بیانیه‌ای درباره خلاصه این گزارش محرمانه را رویت کرده، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«طبق گزارش آژانس،  ایران کاهش سرعت چندماهه در غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را متوقف کرده و به حالت قبل بازگردانده است. اگر آمریکا و تروئیکای اروپا(آلمان، فرانسه و انگلیس) مانع احیای برجام در سال گذشته نشده بودند، سطح غنی‌سازی در ایران، در حال حاضر، از 67/3 درصد فراتر نبود.» اشاره اولیانوف به حدود غنی‌سازی اورانیوم در توافق هسته‌ای ایران است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی