ظفرقندی: جذب به موقع نخبگان مانع مهاجرت میشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای نگهداشت نخبگان و کادر درمان باید قدر آنها را بدانیم و در جای مناسب و به موقع جذب کنیم، گفت: باید استادان و دانشجویان را در کشور نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شدهاست، ضایع شود و آنها از کشور مهاجرت کنند.
به گزارش هم میهن آنلاین و به نقل از ایرنا، محمدرضا ظفرقندی روز سه شنبه در مراسم آیین تکریم و معارفه معاونان آموزشی وزارت بهداشت که در محل این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه سلامت و بهداشت ضامن جان مردم است، اظهار داشت: تخفیف در هیچیک از بخشهای حوزه آموزش پزشکی مجاز نیست،
وی با بیان اینکه حرکت علم رو به پیشرفت بوده و توقف ندارد و در کنار آن امر معلمی و آموزش نیز کاری پویا است، افزود: اساس آموزش، تکریم و احترام استادان و فراهم آوری زمینه رشد دانشجویان، دستیاران، فلوشیب ها و ... است و این احترام باید در همه ابعاد مادی و معنوی سرلوحه کار باشد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در آموزش دانشجویان باید آنها را مثل فرزندان خود بدانیم و این نه تنها در حوزه آموزش پزشکی بلکه در حوزه اخلاق پزشکی و حوزه فرهنگ هم صدق میکند؛ به طوری که دانشجویان به انسانهای خوب تبدیل شوند یعنی هدف از آموزش آنها این نکته باشد که با علم خود به مردم خدمت کنند.
عضو کابینه دولت چهاردهم اضافه کرد: باید افرادی را تربیت کنیم که دلسوز بیمار باشند و مریض را مانند بچه یا پدر و مادر خود بدانند. برای همین باید زمینهای را فراهم کنیم که ارتباطمان با دانشجوها و دستیاران رودررو و چهره به چهره باشد.
ظفرقندی با بیان اینکه یکی از صدمات افزایش بیرویه ظرفیتها، دور شدن استاد از دانشجویان است، اظهار داشت: شکایاتی داشتهایم که کلاسهایی که باید ۶۰ نفر ظرفیت داشته باشند، ۱۲۰ دانشجو دارد که این کار هم به کیفیت علم و هم به آموزش اخلاق پزشکی ضربه میزند.
وی بر بازنگری در افزایش صورت گرفته در ظرفیت پزشکی تاکید کرد و گفت: باید یک بازنگری در بخش افزایش ظرفیت صورت گیرد و زیرساختها نیز باید فراهم شود؛ در آنژیوگرافی دستیاری داشتیم که ۲۰ آنژیوگرافی انجام داده بود و دستیاری هم داشتیم که حتی یک آنژیوگرافی نیز انجام نداده بود.
وزیر بهداشت تصریح کرد: بعضی فارغ التحصیلان رشته مامایی یک دانشگاه نزد من آمدند و گفتند که ما از این رشته فارغالتحصیل شدهایم ولی حتی یک زایمان انجام ندادهایم، در حالی که فارغ التحصیلان باید مهارت عملی لازم را در رشته خود داشته باشند.
باید جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم
وی افزود: باید استادان و دانشجویان را در کشور نگه داریم و نگذاریم زحماتی که برای آموزش آنها کشیده شدهاست، ضایع شود و آنها از کشور مهاجرت کنند.
ظفرقندی به بیان خاطرهای از سفر خود به آمریکا در سالهای قبل پرداخت و گفت: در آن سفر با جانشین رئیس بخش پیوند کبد آمریکا صحبت میکردم، همه متخصصان دور میز دانشمندان پزشکی از کشورهای دیگر بودند طوری که اگر آنها آمریکا را ترک میکردند، این کشور چیزی نداشت.
وزیر بهداشت ادامه داد: ما نیز باید در وهله اول جلوی مهاجرت کادر درمان را بگیریم و در مرحله بعد نخبگان دیگر کشورها را جذب کنیم.
وی یکی از اولویتهای این وزارتخانه را در دولت چهاردهم چاره جویی برای حفظ نخبگان دانست و گفت: در جلساتی که تاکنون در وزارتخانه در این خصوص داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید قدر نخبگان را بدانیم و آنها را در جای مناسب و به موقع جذب کنیم.
ظفرقندی گفت: در پذیرش رشته پزشکی هم مشکلاتی داریم؛ وقتی رتبه ۸۰ کنکور در رشته پزشکی قبول نمیشود به این نتیجه میرسد که در آینده جایی در این مملکت ندارد و دست به مهاجرت میزند.
وی با بیان اینکه باید درس خواندن در حوزه پزشکی را کمی آسان کنیم، افزود: درس خواندن در این رشته بسیار سخت است و سبب دلزدگی میشود. شخص باید ۷ سال درس بخواند و بعد ۴ سال طرح را در یک نقطه دور افتاده بگذراند. بعد از دستیاری هم دوباره باید در یک جای دور دست چند سال طرح بگذارند. بعد از تخصص هم همین طور که باید با تدبیر این مشکلات را کم کرد.
هوشمندسازی در حوزه سلامت و آموزش پزشکی ضروری است
حجت السلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این آیین با بیان اینکه دبیرخانه شورا همانند دوران گذشته آماده تعامل و همکاری با وزارت بهداشت است، گفت: با همفکری وزارت بهداشت می توانیم مسائل حوزه سلامت را که در نهایت به ارتقای سلامت جامعه کمک منجر می شود، برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه در دو سال گذشته مصوبات مرتبط با حوزه سلامت با تاییدیه وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده است، از رویکرد و دغدغه معاون آموزشی وزارت بهداشت در هوشمندسازی سلامت و آموزش پزشکی قدردانی کرد و افزود: اگر در این دوره هوشمندسازی سلامت و آموزش پزشکی انجام شود، اقدام بسیار ارزشمندی برای کشور است.
خسروپناه خاطر نشان کرد: سند هوش مصنوعی توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و سازمان هوش مصنوعی نیز تشکیل شده است و فرصت بسیار خوبی برای پیوند بیشتر سلامت و هوش مصنوعی در پیش روی ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی حوزه سلامت با مشارکت وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی ایران در حال تهیه است، گفت: در دوره کنونی به تدوین الگوی حکمرانی سلامت نیاز داریم که پس از تهیه این نقشه علمی می توانیم شاهد تحقق الگوی حکمرانی سلامت باشیم.
تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
ابوالفضل باقری فرد معاون پیشین آموزشی وزارت بهداشت نیز با اشاره به وجود ۲۲ مدیریت و فعالیت بیش از ۳۰۰ نیروی انسانی در این معاونت گفت: معاونت آموزشی وزارت بهداشت یکی از پر مراجعه ترین معاونت ها به شمار می رود به طوری که بیش از ۵۰ درصد مراجعات مربوط به این معاونت است.
وی با اشاره به تعامل معاونت آموزشی با ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور، یادآور شد: آموزش پزشکی در کشورمان مورد توجه سازمانهای بین المللی است و با کیفیت بالای آموزش پزشکی در ایران، مهاجرت هر یک نفر از نیروهای حوزه سلامت مانند تیری است که به قلب ما میخورد بنابراین یکی از وظایف اصلی ما، نگهداشت نیروهای انسانی متخصص است.
ارتقای آموزش پزشکی اثر مستقیمی بر توسعه پایدار دارد
سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این آیین از سلامت به عنوان یکی از ملزومات هر جامعه یاد کرد و با تاکید بر نقش تربیت نیروی انسانی در پیشرفت کشور، گفت: آموزش به علم، آگاهی و دانایی مربوط و زیربنای تعالی و پیشرفت است. هر سطحی از تلاش در جهت ارتقای آموزش پزشکی، اثرات مستقیمی بر سلامت، رفاه و توسعه پایدار خواهد داشت.
وی تاکید کرد: نیاز است با تلاش همه دلسوزان پتانسیل های ارتقای آموزش پزشکی را به فعلیت برسانیم. یکی از اولویت های این معاونت، شنیدن صدای بی صدایان است. ایجاد عدل و عدالت باید در محیط دانشگاهها هم وجود داشته باشد. معاونت آموزشی میتواند با آموزش و تربیت تیم سلامت در استقرار نظام پزشکی خانواده و ارجاع هم کمک کننده باشد.
حسینی تاکید کرد: استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی میتواند به تبدیل موسسات به دانشگاههای نسل چهارم و پنجم و مراکزی مبتنی بر نوآوری، تعاملات بین المللی و پاسخگویی اجتماعی کمک کند.