| کد مطلب: ۱۷۳۸۵

ریزش معدن در شازند اراک منجر به مرگ ۴ نفر شد

استخراج کارگران به‌جای شن

استخراج کارگران به‌جای شن

دو روز پیش یک معدن دیگر معدنچیانش را بلعید. معدن شازند در استان مرکزی فروریخت و دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که مشغول کار بودند، زیر آوار ریزش کوه حبس شدند و نیروهای امدادی و بخش‌های فنی و مهندسی راهی منطقه حادثه‌دیده شدند. آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش دادند، تلاش نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در همان روز یکشنبه برای پیدا کردن پیکر یک‌نفر از محبوسان نتیجه داد. ساعتی بعد اما خبر رسید که پیکر یک معدن‌کار دیگر هم پیدا شده تا دو نفر دیگر همچنان محبوسان معدن شازند باشند. تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز بدن دو کارگر دیگر پیدا نشده و مسئولان استانی گفته‌اند که به‌دلیل حجم زیاد آوار، پیدا کردن‌شان سخت است.

لطف‌الله پرندین، فرماندار شازند درباره علت وقوع حادثه ریزش معدن گفته است که دو فرضیه درباره ریزش معدن وجود دارد که دلیل اول، انفجار روز گذشته در این معدن و دلیل دوم، رعد و برق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده که این دو علت به‌همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است، البته این منطقه روی گسل نیز قرار دارد و بارها تاکید شده که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود. فرماندار شازند با بیان اینکه علت دقیق وقوع حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی توسط مراجع ذی‌ربط مشخص خواهد شد، گفت: «حجم آوار و سنگ‌ها بسیار بالاست به‌طوری‌که برخی سنگ‌هایی که ریزش کرده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هستند.»

اما کاظمی، مدیرکل بحران استانداری مرکزی در گفت‌وگو با «تسنیم» درباره علت وقوع حادثه اظهارنظر نکرد و هرگونه اظهارنظر در این باره را به بررسی دقیق موضوع از سوی کارشناسان دانست.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی هم حجم ریزش کوه را بسیار بالا دانست و گفت، متأسفانه تعداد محدودی از عوامل اجرایی داخل معدن، گرفتار شده‌اند که اولویت اصلی درحال‌حاضر نجات جان این افراد است: «عوامل فنی و مهندسی از سازمان نظام مهندسی معدن در منطقه حضور دارند و گزارش دقیق پس از بررسی‌های فنی و مهندسی از سوی عوامل مربوطه اعلام خواهد شد. هم‌اکنون در حال آماده‌سازی مسیر برای ورود تجهیزات سنگین هستیم، بخشی از تجهیزات و عوامل امدادی به همراه سگ‌های زنده‌یاب در محل حضور دارند. تأکید شده تیم‌های امدادی سرعت عمل را افزایش دهند و در عین‌حال مراقبت کنند تا شرایط امداد و نجات بدون هیچ وقفه و خطری انجام شود.»

بهنام نظری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم اعلام کرد، تلاش برای یافتن ۲ مفقود دیگر ادامه دارد: «به‌دلیل حجم آوار، کار جست‌وجو سخت و دشوار است و متأسفانه باید گفت که بعید است مفقودین زنده مانده باشند.»

او با بیان اینکه تمام ظرفیت‌ها برای یافتن مفقودین حادثه معدن شازند به کار گرفته شده است، گفت: «یک اصل مهم در عملیات جست‌وجوی مفقودین چنین حوادثی این است که در خلال جست‌وجو، تیم امدادی و فنی مهندسی دچار حادثه جدید نشوند؛ چراکه سنگ‌ها لرزان بوده و پایه ثابتی ندارند و به‌محض هرگونه بی‌احتیاطی احتمال وقوع خطر و حادثه جدید دور از انتظار نیست. نشست ستاد مدیریت بحران دیروز در محل وقوع حادثه تشکیل شده و گزارش اکیپ‌های امدادی و فنی مهندسی در جلسه ارائه و میزان پیشرفت گزارش می‌شود و چنانچه نیاز به امکانات بیشتری باشد تأمین خواهد شد.»

دیروز بعدازظهر اما فرماندار شهرستان شازند از ریزش دوباره کوه خبر داد. او گفت همزمان با آواربرداری و جابه‌جایی سنگ‌ها، کوه به‌میزان یک‌چهارم بار اول ریزش کرده است: «اما خوشبختانه هیچ‌یک از عوامل و نیروهای امدادی آسیبی ندیدند. این مسئله ادامه جست‌وجو را با مشکل مواجه کرد و فعلاً کارگاه تعطیل است.»

به گفته رئیس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ در حوادث ناشی از فقدان ایمنی در محل کار، ۲۱۱۵ کارگر جان باخته‌اند و ۲۷ هزار کارگر هم مصدوم شده‌اند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی