| کد مطلب: ۲۳۳۵۲

سخنگوی دولت در پاسخ به هم‌میهن:

استانداران را با عملکردشان قضاوت کنید

استانداران را با عملکردشان قضاوت کنید

آیا روند انتخاب استانداران به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد؟» سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال انتقادی خبرنگار هم‌میهن، اظهار داشت: «طبیعتاً استاندار به عنوان بزرگترین نماینده دولت در استان، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. این حق طبیعی همه شهروندان و فعالان است که راجع به این حوزه نگرانی داشته باشند. این نگرانی بسیار محترم و باارزش است. طبق همان روالی که برای تعیین وزرا کارگروه‌هایی متشکل از فعالان سیاسی، اجتماعی و اعضای بخش خصوصی تشکیل شد، الان هم چنین سازوکاری تشکیل شده و در حال کار هست. فعالین اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب، فعالان اقتصادی گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند. این گزینه‌ها بررسی می‌شود و در نهایت به خروجی می‌رسد.

گروه خبر: نشست خبری سخنگوی دولت، صبح دیروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد. فاطمه مهاجرانی پیش از آغاز پاسخ‌دهی به سوالات اصحاب رسانه، به تشریح برخی اقدامات دولت پرداخت و موفقیت تیم فوتبال خاتون‌بم برای قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر آسیا و دریافت جایزه استوا از سوی یک انجمن محیط زیستی مستقر در کازرون را تبریک گفت. 

مهاجرانی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار عباس نیلفروشان که مراسم تشییع او همزمان با نشست هفتگی سخنگوی دولت در حال برگزاری بود، درباره اقدامات انجام‌شده در خصوص حادثه معدن طبس و رسیدگی به خانواده کارگران جان‌باخته گفت: «در ابتدا می‌خواهم مجموعه اقداماتی که در هیئت دولت برای التیام نهادن بر زخم خانواده‌ جان‌باختگان معدن طبس اندیشیده شده را اعلام کنم، هرچند هیچ‌کدام از این موارد فقدان این عزیزان را برای خانواده‌ها جبران نخواهد کرد و این اقدامات تنها ممکن است اندکی تسلی‌بخش باشد و کمی از رنج آنها بکاهد. بنا به تصمیم هیئت‌دولت و برای حمایت از خانواده کارگران جان‌باخته مقرر شد وزارت راه و شهرسازی یک واحد مسکونی به خانواده معزز ایشان در منطقه محل سکونت اهدا نماید، همچنین با پیگیری‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بعد از اجرای روند انحصار وراثت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی خانواده‌های جان‌باختگان تعلق خواهد گرفت.»

مهاجرانی تصریح کرد: «ضمن اینکه با ترتیبات اتخاذشده از سوی وزارت کار از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان دایر خواهد شد، در بحث بخشودگی دیون و تسهیلات بانکی درگذشتگان نیز رایزنی‌هایی با بانک‌های مربوطه صورت گرفته که انشاءلله بتوان آن‌ها را شامل بخشودگی قرار داد تا شاید اندکی از آلام این عزیزان بکاهد. بنده یکبار دیگر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران، فاجعه معدن طبس را به خانواده‌ها و بازماندگان این واقعه تسلیت می‌گویم و مراتب تاسف و تأثر عمیق خود را بابت این ضایعه دردناک ابراز می‌کنم.»  سخنگوی دولت با اشاره به سفرهای منطقه‌ای سیدعباس عراقچی و حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در بیروت، از این اقدامات در شرایط فعلی منطقه تقدیر و تشکر کرد. 

بررسی بودجه ۱۴۰۴ در دولت

مهاجرانی در ادامه تشریح اقدامات، بررسی بودجه سال آینده را اصلی‌ترین کار دولت اعلام کرد و اظهار داشت: «دولت با جلسات فشرده صبح و بعدازظهر، بررسی کلیات لایحه بودجه و احکام مربوط به بخش‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است. امیدواریم دولت طبق برنامه‌ریزی بتواند در موعد مقرر لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کند. به هر حال رویکردهای اقتصادی دولت در لایحه بودجه متجلی خواهد بود و امیدواریم لایحه بودجه با همکاری مجلس با کمترین تغییرات به تصویب مجلس برسد و دولت با یک برنامه منضبط بتواند سال آینده کشور را اداره کند.»

با تکه‌ای از یک فیلم نمی‌شود قضاوت کرد

خبرنگار هم‌میهن در نوبت پرسش خود، این مسئله را مطرح کرد که «طی روزهای گذشته، در جریان حامی دولت، واکنش‌های منفی نسبت به انتصاب دو استاندار یزد و فارس به وجود آمد. منتقدان می‌گویند که [محمدرضا بابایی‌دره] یک چهره ضداصلاحات به عنوان استاندار یزد  و یک چهره قضایی [حسینعلی امیری] به عنوان استاندار فارس انتخاب شدند. آیا روند انتخاب استانداران به همین صورت ادامه پیدا خواهد کرد؟»

مهاجرانی در پاسخ به این سوال انتقادی، اظهار داشت: «طبیعتاً استاندار به عنوان بزرگترین نماینده دولت در استان، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. این حق طبیعی همه شهروندان و فعالان است که راجع به این حوزه نگرانی داشته باشند. این نگرانی بسیار محترم و باارزش است. باید این نکته را عرض کنم که طبق همان روالی که برای تعیین وزرا کارگروه‌هایی متشکل از فعالان سیاسی، اجتماعی و اعضای بخش خصوصی تشکیل شد، الان هم چنین سازوکاری تشکیل شده و در حال کار هست. فعالین اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب، فعالان اقتصادی گزینه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند. این گزینه‌ها بررسی می‌شود و در نهایت به خروجی می‌رسد.»

وی افزود: «ما در مورد انتخاب وزرا هم این نگرانی درست را داشتیم. به نظر من این نگرانی ناشی از دغدغه‌مندی مردم است و باید به درستی به آن پاسخ داد. باید افراد را از روی عملکردشان ارزیابی کنیم. به همین دلیل، برای ارزیابی عملکرد استانداران هنوز کمی زود است. علاوه بر این، اگر در این دو استان انتصاب‌ها آن‌طور که بعضی از افراد فکر می‌کردند نبود، در تعداد زیادی از استان‌ها افرادی انتخاب شدند که مورد استقبال قرار گرفتند. اعتماد کنیم به شاخص‌هایی که وزارت محترم کشور مشخص می‌کند و به رایی که هیئت وزیران به استانداران می‌دهد. اگر هم موردی بود، روی عملکرد افراد قضاوت کنیم. با یک تکه برش‌خورده از یک فیلم [اشاره به فیلمی از سخنرانی استاندار یزد که حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده بود و در روزهای گذشته به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد] نمی‌توانیم آدم‌ها را قضاوت کنیم.» 

موضوعات فرهنگی با «زور و باید» عملی نمی‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره ابلاغ قانون حجاب و عفاف گفت: «رئیس‌جمهور در مورد عفاف و حجاب تأکید کرده است که نمی‌توان موضوعات فرهنگی را با زور و اجبار جا انداخت، زیرا این موضوعات به باورها مربوط می‌شوند و باید با رویکردهای مناسب حل شوند که قوانین باید به گونه‌ای طراحی شوند که منافع مردم و مصالح نظام را در نظر بگیرند و دارای پشتوانه اجرایی باشند. همچنین، تأکید دارد که کار فرهنگی باید با رویکردهای مثبت و غیرسلبی انجام شود تا مؤثر واقع گردد. در نهایت، او به دنبال راهکارهای دقیق و اجرایی است که مصالح ملی و نظام را در نظر داشته باشد.»

فیلترینگ به اهداف خود نرسید

سخنگوی دولت تاکید کرد: «موضع دولت راجع‌به فیلترینگ همان موضعی است که رئیس‌جمهور قبل از انتخابات اخذ کرد؛ موضع کاملاً شفاف است و فیلترینگ مضرات زیادی را ایجاد کرده است. این با نکته‌ای که مقام رهبری درباره حکمرانی فضای مجازی فرمودند، همخوانی ندارد. حکمرانی لزوماً به معنای فیلترینگ نیست، در چارچوب مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و مضرات فیلترینگ شامل ایجاد حفره‌های امنیتی و دسترسی اقشار جامعه ازجمله دانش‌آموزان و کودکان به محتواهای نامناسب است.»

مهاجرانی گفت: «در چارچوب کار کارشناسانه، مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و فراموش نکنیم که اعداد و ارقام نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی