| کد مطلب: ۱۴۱۲۴

پارک ممنوع؟

از انتشار خبر تعطیلی بوستان‌ها تا تکذیب آن

پارک ممنوع؟

در آستانه سیزده فروردین‌ماه (روز طبیعت) خبری از سوی خبرگزاری رسمی دولت(ایرنا) و صداوسیما مبنی بر تعطیلی پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در این روز تا یک‌ساعت قبل از اذان مغرب منتشر شد؛ خبری که واکنش زیادی را به همراه داشت؛ به‌طوری‌که در نهایت وزیر کشور 12 فروردین‌ماه صدور چنین دستوری را تکذیب کرد. هرچند با وجود تکذیب این خبر، برخی از اقدامات و اظهارات مؤید آن بود که این دستور صادر شده و همانند موضوع حجاب‌بان‌ها به‌زودی بخشنامه آن که محرمانه است، بازنشر خواهد شد. با این حال با وجود تکذیب‌های متعدد روز گذشته بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها میهمان مردم بودند.

به گزارش هم‌میهن آنلاین:

۱۱ فروردین‌ بود که علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان از این دستورالعمل در رسانه سخن گفته و اعلام کرد، طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و مراکز گردشگری و تفریحی این شهر به مناسبت شهادت حضرت علی(ع) در سیزده فروردین (روز طبیعت) تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل خواهد بود.

پس از آن استانداری کرمان و فرمانداری گرگان نیز در خبری دیگر همین موضوع را اعلام کردند. در همان زمان اعلامیه‌ای در مازندران منتشر شد مبنی بر اینکه؛ «تمامی پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و سواحل همزمان با مصادف شدن سالروز شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) به منظور حفظ حرمت این روز، رعایت ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل است و هر گونه حضور، چادر و اسکان در زمان و مکان‌های قیدشده ممنوع بوده و از ورود افراد و خودروها جلوگیری می‌شود. اگرچه طبق دستورالعمل صادره تمامی تفرجگاه‌های جنگلی استان مازندران در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین تعطیل اعلام شد، اما منابع طبیعی با تهیه و توزیع نهال‌ها از مردم خواست تا با کاشت درخت روز طبیعت را به صورت رمضانی بدرقه کنند.»

شهرداری ارومیه نیز طی بیانیه‌ای از تغییر ساعت شروع به کار مراکز خدماتی پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر ارومیه در روز ۱۳ فروردین خبر داده و نوشت: «با توجه به فرا رسیدن روز طبیعت و همزمانی آن با ایام ماه مبارک رمضان به‌ویژه سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، دکه‌ها و سایر مراکز مشابه همانند فست‌فودها و اغذیه‌فروشی‌های موجود در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر ارومیه در روز ۱۳ فروردین‌ماه، یک ساعت مانده به اذان مغرب آغاز به فعالیت کرده و بعد از افطار نیز تماماً به خدمات‌رسانی ادامه خواهند داد.

ضمناً محدودیتی در خصوص مراجعه شهروندان به پارک‌ها و بوستان‌ها و استفاده از امکانات مستقر موجود در سایر ساعات روز وجود نداشته اما تلاش در راستای حفظ حرمت این ایام انتظار و خواسته‌ای همگانی است.»

در این میان صداوسیما برای آنکه از غافله عقب نماند در صور این خبر دمید و مصاحبه‌ها را یکی پس از دیگری با هیجانی هر چه تمام‌تر منتشر می‌کرد  و خبرگزاری صداوسیما نیز در خبری به نقل از وزارت کشور نوشت: «همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین بسته است و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.»

تکذیب اخبار منتشرشده

این اخبار با انتقادات بسیاری روبه‌رو شد و از کارشناسان تا مردم عادی در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری به این تصمیم وزارت کشور نشان دادند. انتقادات در حدی بود که وزارت کشور را مجبور به تکذیب این دستورالعمل کرد و سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور در گفت‌وگو با «پاد» صدور اطلاعیه مبنی بر تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت را رد کرد و گفت: «اطلاعیه‌ها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر و به اطلاع عموم رسانده می‌شود‌ و در این زمینه اطلاعیه‌ای وجود نداشته است.»

پس از تکذیب معاون وزیر کشور، احمد وحیدی، وزیر کشور شخصاً با انتشار پیامی در شبکه ایکس موضوع تعطیلی بوستان‌ها را به دشمن منسوب کرده و نوشت: «مردم فهیم ایران همیشه حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ کردند. نوروز و سنت‌های اسلامی یک پیوند دیرینه دارند. در وزارت‌خانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مراقب توطئه دشمنان باشیم.»

پس از صدور تکذیبیه‌های پی‌درپی توسط وزارت کشور، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز از تمهیدات شهرداری پایتخت جهت برگزاری روز طبیعت خبر داده و تاکید کرد: «همه بوستان‌های شهر در روز طبیعت باز و آماده حضور شهروندان است اما با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و شهادت حضرت علی(ع) رعایت شئونات اسلامی و حفظ حرمت این ایام باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است که بعد از افطار شهروندان به بوستان‌ها مراجعه کنند.»

وزیر کشور پیامی به من نداده است

اما بازار داغ تعطیلی بوستان‌ها حتی با تکذیب وزیر کشور و معاونش هم از سکه نیفتاد و طیب ملکی‌پور، فرماندار شهرستان قزوین اعلام کرد که هنوز در جریان اطلاعیه وزیر کشور قرار نگرفته است: «وزیر کشور برای من پیامک نداده است و تصمیم تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌های قزوین در مجموعه خودمان گرفته شده است. به مردم توصیه می‌کنیم که مراعات ایام ماه رمضان را داشته باشند و بعد از افطار به پارک‌ها بیایند. براساس دستورالعمل بالادستی، همراه با تمامی استان‌های کشور و مطالبه مردمی با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و همزمانی آن با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، بوستان‌ها و تفرجگاه‌های قزوین در روز سیزدهم فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل خواهد بود.»

واکنش‌ها

پس از عقب‌نشینی وزارت کشور جهت تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها علاوه بر پافشاری برخی از مدیران بر تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، دو موضوع دیگر به همزمانی روز طبیعت و شهادت امام علی (ع) در پیش گرفته شد. برخی بر آن شدند که موضوع طبیعت‌گردی را مذموم و زشت بدانند و مردم را از آن برحذر کنند، در همین راستا لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس که اعلام کرد: «روز شهادت امیرالمومنین، ۲۱ ماه رمضان امسال مصادف با روز طبیعت، ۱۳ فروردین شده و طبیعتاً آنکه احساس کند پدر از دست داده، اگر روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود و این احترام را غیرمسلمانان هم برای امیرالمومنین قائل هستند و حرمت می‌گذارند. ۸ روز بعد از آن تعطیلات عید فطر است. ما با تفرجی که در آن گناه نشود، مخالف نیستیم. مردم می‌توانند به جای آن در تعطیلات عید فطر تفریح و تفرج کنند که اول اردیبهشت‌ماه جلالی هم هست.»

دسته دیگر اما با مردم همراه شدند. مانند سردار محمدرضا موحد، فرمانده سپاه امام علی‌بن ابی‌طالب(ع) استان قم و حسن غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم که با رفتن مردم به دل طبیعت مشکلی نداشتند اما با ایجاد محدودیت‌ و نظارت بر رفتار مردم. رسانه دولت (ایرنا) نیز با انتشار فیلمی رصد هوایی نیروی انتظامی از وضعیت اماکن تفریحی و تفرجگاه‌های پایتخت در روز طبیعت را منتشر کرد و پارک جنگلی سرخه‌حصار را خالی از شهروندان به تصویر کشاند.

ورود هیئت‌های مذهبی به بوستان‌ها

در این میان جواد اشعری، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان قم نیز از برپایی مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین(ع) در بوستان‌های شهر قم در روز طبیعت خبر داده و گفت: «همزمان با تقارن روز شهادت مولای متقیان امام علی علیه‌السلام با سیزدهم فروردین‌ماه که به نام روز طبیعت نامگذاری شده، هیئت‌های مذهبی استان در بوستان‌های مناطق مختلف شهر مقدس قم، اقدام به برپایی برنامه‌های فرهنگی از جمله مراسم‌های عزاداری خواهند کرد. برپایی سفره‌های افطار از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی‌شده در روز سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ است که از روزه‌داران و عزاداران علوی پذیرایی خواهد شد.»

در پارک روزه‌خواری می‌کنند

در این میان نیروی انتظامی با روزه‌خواران در تفرجگاه‌ها برخورد کرده و این طرح را «طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی تفرجگاه‌ها» نامیدند. در این طرح علاوه بر روزه‌خواری در ملأعام موضوعاتی مانند جمع‌آوری قلیان، تذکر به مصرف‌کنندگان مواد مخدر، توقیف خودروهای ایجادکننده آلودگی صوتی یا نصب شیشه‌های دودی غیرقانونی و... نیز توسط نیروی انتظامی انجام شده است.

با این وجود منصور ارضی، مداح معروف به صراحت تاکید کرد: «من خیلی از وزیر گردشگری گله دارم. چند مرتبه از طریق معاونش به او پیغام دادم که درب این کاخ گلستان خراب‌شده را از آن سمت باز کنید تا برخی با این اوضاع از مقابل مسجد تردد نکنند و دل امام زمان(عج) را به درد نیاورند. متاسفانه قوه قضائیه و نیروی انتظامی آنطور که باید و شاید با بی‌حجابی برخورد نمی‌کنند؛ ظاهراً زورشان نمی‌رسد. اما ما که می‌توانیم با این دعاکردن‌ها و مناجات‌ها در حد خودمان مؤثر باشیم. می‌آیند اینجا در پارک می‌نشینند و روزه‌خواری می‌کنند و به هم تعارف می‌کنند و از هم پذیرایی می‌کنند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی