| کد مطلب: ۱۲۱۱۳

شکست دیوار صوتی در مرز تهران

بررسی شایعه انفجار و ایجاد صدای مهیب در گرمسار

حوالی ساعت ۹ صبح روز گذشته، صدای مهیبی در غرب استان سمنان به گوش رسید. اخبار اولیه حاکی از این بود که انفجاری در شهرک صنعتی گرمسار رخ داده است. با توجه به حساسیت شهرک‌های صنعتی گرمسار و تمرکز نیمی از صنایع استان سمنان در این نقاط، این خبر بلافاصله با واکنش مقامات استانی روبه‌رو شد. حساسیت دیگر این خبر، به حوادث مشابه طی یک هفته گذشته برمی‌گردد. در یک هفته اخیر، چهار حادثه مشابه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سمنان رخ داده که منجر به کشته شدن ۴ نفر شده است.  براساس گزارش‌ها از سمنان، عوامل امدادی بلافاصله برای بررسی موضوع به شهرک صنعتی گرمسار اعزام شدند. بهنام بختیاری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گرمسار در خصوص این حادثه، گفت: «تاکنون دود و اثری از انفجار در شهرک صنعتی فجر مشاهده نشده است. ماموران شهرک صنعتی فجر شهرستان گرمسار در حال بررسی موضوع انفجار هستند.» محمد بهرامی، مدیر شهرک‌های صنعتی گرمسار و ایوانکی در گفت‌وگو با فارس، وقوع انفجار در این نقطه را شایعه دانست و گفت: «براساس پیگیری‌های انجام‌شده و استعلام از تمام واحدهای تولیدی، هیچ انفجاری در محدوده شهرک صنعتی گرمسار رخ نداده است.» فرضیه انفجار در شهرک صنعتی گرمسار خیلی زود توسط رسانه‌ها و مقامات محلی رد شد. اما همچنان پاسخی برای این صدای مهیب پیدا نشده بود.

شکست دیوار صوتی

پیش از ظهر دیروز، احمد ریواده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اولین واکنش رسمی به این صدا را نشان داد. به گفته ریواده، آن‌طور که در بخش استان سمنان سایت وزارت کشور قید شده است، این صدای مهیب به‌خاطر پرواز یک هواپیمای جنگنده ایجاد شد. ریواده گفت: «براساس اعلام مراجع ذی‌صلاح، صدای شنیده‌شده در حوالی ساعت ۹ صبح امروز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ [دیروز] مربوط به شکسته شدن دیوار صوتی توسط یک فروند هواپیما در جریان ماموریت آموزشی پروازی است.» معاون استاندار سمنان افزود: «با توجه به بررسی‌های انجام‌شده هیچ‌گونه انفجاری در مراکز صنعتی شهرستان گرمسار مشاهده نشده و جای نگرانی برای مردم نیست. بررسی‌های تکمیلی جهت علت‌یابی این‌ موضوع در حال انجام است و نتایج از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.»  ریواده اشاره نکرده است که این استان همجوار، کدام استان است. اما با توجه به شکست دیوار صوتی بر فراز گرمسار با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان، این پرواز باید مربوط به یکی از استان‌های تهران یا قم باشد.  آن طور که رضاخانی، فرماندار شهرستان گرمسار به خبرگزاری تسنیم گفته است، این صدای مهیب موجب وحشت اهالی شهر شده است.

 

واکنش مقامات مسئول

استانداری سمنان بالاترین نهاد مسئول در این زمینه بوده که تاکنون واکنشی رسمی به مسئله‌ داشته است. فرماندار گرمسار نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، درباره این حادثه اظهارنظر کرده است. اما ارتش یا سپاه به‌عنوان دو نهاد مسئول که می‌توانند این پرواز را انجام داده باشند، تاکنون اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر نکرده‌اند. با توجه به اینکه جنگنده مورد نظر در ارتفاع پایین‌تر از حد مجاز پرواز کرده است، به نظر می‌رسد که صدور یک اطلاعیه از سوی نهادهای مذکور می‌تواند ابهامات را برطرف کند. به‌ویژه اینکه با توجه به تحولات اخیر در منطقه، وقوع چنین حوادثی باعث وحشت بیشتر مردم عادی می‌شود اما پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران، ارتش، نیروی هوایی ارتش و رسانه‌های دولتی اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر نکرده‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی