| کد مطلب: ۱۱۷۷۴

حکم «پرونده بوستان زیتون» منتشر شد

شهرداری و پیمانکارش مقصران جان باختن دو کودک

روز گذشته پس از گذشتِ حدود ۴ ماه از حادثه استخر بوستان زیتون در منطقه ۲۱؛ «محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل شعبه ۳ دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد که «شهرداری منطقه ۲۱ و پیمانکار به دلیل اهمال در انجام وظیفه قانونی، مقصر این حادثه شناخته شده‌اند. برای والدین کودک که پیش از این به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری فرزندان‌شان و عدم مراقبت به دادسرا احضار شده بودند، منع تعقیب صادر شد.»

زمانی که صدای بچه‌ها تمام محوطه پارک را پر کرده بود هیچ‌کس باور نداشت که مرگ به جای باد لابه‌لای برگ‌ها می‌پیچد. توپی که دو کودک به محوطه «شنا کردن ممنوع می‌باشد» ناگهان ورق زندگی را برگرداند و مرگ آن دو را در آغوش کشید و صدای شیون و ضجه‌ بوستان زیتون وردآورد را در هم نوردید.

دوم شهریور امسال بود که جان باختن دو کودک ۸ ساله در استخری در بوستان زیتون در منطقه ۲۱ واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در همان روزها روزنامه منتسب به شهرداری اعلام کرد، این دو کودک برای برداشتن توپ خود از فنس‌ها بالا رفته‌اند و در استخر غرق شده‌اند. جالب آنکه در این گزارش نوشته شد: «با حضور عوامل آتش‌نشانی و کندن بخشی از فنس‌ها، کودکان از آب بیرون کشیده می‌شوند.» اما پس از آن مشخص شد که جاهایی از فنس‌ها پاره بودند و بچه‌ها از آن وارد محوطه شدند.

سوم شهریور اما بازپرس محمدمهدی براعه و تیم بررسی جرم، محل حادثه را برسی کردند و مشخص شد: «روز حادثه دو خانواده به همراه فرزندان‌شان برای تفریح راهی بوستان شده بودند. سه کودک که دو برادر (دوقلو) و پسرخاله‌شان مشغول توپ‌بازی بودند، توپ آن‌ها به داخل استخر آب افتاد. بچه‌ها برای برداشتن توپ خود از قسمت بازِ فنس وارد محوطه استخر شدند. صدرا و امیرحسین داخل استخر می‌افتند، برادر دوقلوی امیرحسین خانواده را خبر می‌کند اما وقتی آنها به محل می‌رسند که هر دو کودک جان باخته بودند. فضا، ایمن‌سازی نشده و حتی تابلوهای هشداردهنده در اطراف قتلگاه کودکان هم به‌وضوح دیده نمی‌شود.»

دو خانواده شکایت می‌کنند و پس از اعلام این شکایت یک هیئت سه‌نفره کارشناسی تشکیل می‌شود تا ابعاد مختلف این حادثه را بررسی کنند. در بررسی‌های اولیه، کارشناسان اعلام می‌کنند: «در این حادثه ۵۰ درصد پیمانکار به‌دلیل عدم‌رعایت اصول‌ایمنی، ۲۵ درصد شهرداری به‌دلیل عدم‌نظارت و والدین کودکان به‌دلیل قصور در مراقبت از طفل ۲۵‌درصد مقصر شناخته شده‌اند.»

پس از تحقیقات تکمیلی در کیفرخواست پرونده جان باختن دو کودک در بوستان زیتون، نظر کارشناس به بازپرس جنایی پایتخت این بود که «والدین بچه‌ها تبرئه شدند و شهرداری و شرکت پیمانکاری به‌عنوان مقصر باید از خود در دادگاه دفاع کند.»

محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ روز ۵ شهریور با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران درباره این اتفاق توضیحاتی ارائه کرده و گفت: «بوستان زیتون در وردآورد و در سال ۹۵ افتتاح شده و مخزن موجود در آن ۲۰ در ۲۰ متر وسعت دارد و عمق آن چهار متر است که نیمی از آن آب داشته است. دو خانواده از قشر کارگر که یکی به این بوستان می‌آیند و سه کودک‌شان مشغول بازی بودند که توپ آنها به محوطه استخر می‌افتد. کودکان تمام تلاش خود برای برداشتن توپ‌شان به کار می‌بندند. کودک اول برای برداشتن توپ به سمت فنس می‌رود و کودک دوم نیز از فنس می‌پرد و هر دو کودک دچار حادثه می‌شوند. سومین کودک (یکی از دوقلوها) به سرعت خانواده را خبر می‌کند. اهالی و حاضران در بوستان با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند و آتش‌نشانان با بریدن فنس‌ها، کودکان از آب خارج می‌کنند. یکی از کودکان با وجود اندک علائم حیاتی در همان ابتدا جان خود را

از دست می‌دهد.»

شهردار منطقه ۲۱ به موضوع مهمی اشاره و تاکید کرد: «طبق بررسی‌ها، ارتفاع فنس دور این مخزن ۵/۲متر است و پیمانکار براساس مفاد قرارداد سال ۱۴۰۲ مسئول نگهداری از بوستان و مخزن بوده است. طبق تبصره چهار ماده سه این پیمان، هرگونه مسئولیت حوادث در این بوستان برعهده پیمانکار است و هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده کارفرما نیست. به دلیل تعهد پیمانکار، هرگونه خسارت جانی و مالی متوجه پیمانکار است و کارفرما هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد. رعایت اصول ایمنی و نصب تابلوهای راهنما بر عهده پیمانکار خواهد بود و پاسخگویی حقوقی در مراجع قضایی نیز بر عهده پیمانکار است.»

پس از آن محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل شعبه ۳ دادسرای امور جنایی تهران به صراحت تاکید کرد: «فنس‌های دور این حوضچه کاملاً از بین رفته، پاره و فرسوده بودند؛ به‌طوری‌که خودمان هم می‌توانستیم به‌راحتی از آنها عبور کنیم. صحبت‌های شهردار منطقه ۲۱ درباره سهم بیشتر خانواده‌ها در قربانی شدن کودکان‌شان اتفاقی ناراحت‌کننده است و خانواده این کودکان را آزرده است. شهرداری پایش را از گلیم‌اش درازتر نکند، مسئولیت وظایفی که برعهده دارد را بپذیرد و به ‌گردن دستگاه‌های دیگر یا خانواده قربانیان نیاندازد. شهرداری باید پیمانکارانی را انتخاب کند که ایمنی محدوده مسئولیت خود را تامین کنند.»

روز گذشته پس از حدود ۴ ماه از این حادثه؛ «محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل شعبه ۳ دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد: «شهرداری منطقه ۲۱ و پیمانکار به دلیل اهمال در انجام وظیفه قانونی، مقصر این حادثه شناخته شده‌اند. برای والدین کودک که پیش از این به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری فرزندان‌شان و عدم مراقبت به دادسرا احضار شده بودند، منع تعقیب صادر شد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی