| کد مطلب: ۲۱۲۶۷

روسیه: آمریکا هشدارها را درباره اوکراین جدی بگیرد

روسیه: آمریکا هشدارها را درباره اوکراین جدی بگیرد

در حالیکه تنش‌ها میان کرملین و کشورهای غربی بر سر تجهیز اوکراین به تسلیحات دوربرد افزایش یافته است، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجۀ روسیه، روز جمعه ۲٠ سپتامبر (٣٠ شهریور)، از ایالات متحدۀ آمریکا خواست «هشدارهای مسکو دربارۀ خطرات تشدید تنش در جنگ اوکراین را جدی بگیرد».

خبرگزاری فرانسه نوشت: 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، روز جمعه ٢۰ سپتامبر (۳٠ شهریور)، تأکید کرد: «ایالات متحدۀ آمریکا باید هشدارهای مسکو دربارۀ تبعات تشدید تنش در جنگ اوکراین را جدی بگیرد».

وی دربارۀ احتمال دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه با آنتونی بلینکن وزیر خارجۀ آمریکا در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت: «هیچ دیداری بین آنها برگزار نخواهد شد زیرا دو طرف چیزی برای گفتگو ندارند».

همزمان ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه، در اظهاراتی جداگانه تأکید کرد: «دادن کارت سفید به کی‎‌یف برای استفاده از تسلیحات دوربرد جهت حمله به اعماق خاک روسیه، می‌تواند ماهیت درگیری در اوکراین را تغییر دهد».

سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه در ادامه تصریح کرد: «ما می‌خواهیم به شاهین‌های دو طرف اقیانوس اطلس یادآوری کنیم که آنها با آتش بازی می‌کنند و واقعیت را در نظر نمی‌گیرند».

ماریا زاخارووا افزود: «میزان تنش‌هایی که غرب در درگیری اوکراین ایجاد کرده است، می‌تواند به سمت و سویی کاملاَ متفاوت برود و عواقب خطرناکی برای کل جهان به همراه داشته باشد».

اخیراً ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز هشدار داد که صدور مجوز از سوی کشورهای غربی به کی‌یف برای استفاده از تسلیحات دوربرد و هدف قرار دادن خاک روسیه، به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با مسکو است که می‌تواند ماهیت درگیری‌ را به شکلی قابل توجه تغییر داده و کرملین را به گرفتن تصمیم‌های متناسب وادارد».

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، از کشورهای غربی خواسته است که خطوط قرمز روسیه را نادیده بگیرند و به اوکراین اجازه دهند تا از تسلیحات دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده کند

در حالی که حدود دو سال و نیم از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد، مأموریت ناظر حقوق بشر سازمان ملل متحد در این کشور، روز پنجشنبه ١۹ سپتامبر، با اشاره به اینکه اوکراینی‌ها سخت‌ترین زمستان از زمان آغاز تهاجم روسیه به خاک این کشور را در پیش رو خواهند داشت، اعلام کرد که حملات هوایی مسکو به شبکۀ برق و زیرساخت‌های انرژی اوکراین ناقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه است.

روسیه حمله به زیرساخت‌های برق اوکراین را یک «هدف نظامی مشروع» عنوان کرده و در جریان تهاجم خود به اوکراین، با صدها موشک و پهپاد تأسیسات تولید، انتقال و توزیع برق این کشور را هدف قرار داده است.

موج حملات هوایی روسیه علیه اوکراین از ماه مارس سال جاری شدت یافته است که در پی هر حمله شهرهای اوکراین برای چند هفته متوالی ساعت‌ها بدون برق ماندند.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی