| کد مطلب: ۱۸۷۸۲

رنجش نتانیاهو از هریس

رنجش نتانیاهو از هریس

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ عصر پنجشنبه به وقت محلی پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل که به واشنگتن سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: «من نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در آنجا به صراحت اعلام کردم. من ساکت نخواهم بود.»

اظهارات هریس که لحن تند و جدی داشت، منعکس‌کننده تغییر احتمالی رفتار آمریکا با نتانیاهو پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در ماه ژانویه ۲۰۲۵ است. این اظهارات واکنش‌های عده بسیاری را برانگیخت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ‌ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم از اظهارات کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد احتمالی دموکرات‌ها که خواستار توقف فوری جنگ رژیم اسرائیل علیه ساکنان غزه شد، انتقاد کرد.

بن‌گویر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «جنگ متوقف نخواهد شد... خانم نامزد.» هریس در جمع خبرنگاران در عین حال گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و نحوه انجام آن مهم است.»

وی افزود: «به نتانیاهو این اطمینان را دادم که از اسرائیل حمایت خواهم کرد و خواستار پایان این جنگ هستم.» جنبش حماس در واکنش به اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره غزه تاکید کرد که وی کمپین انتخاباتی خود را با دروغ‌پردازی آغاز کرد. عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: «ادعای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور درباره توجه وی به وضعیت انسانی غزه و ناراحتی وی از رنج و مشکلات مردم غزه یک دروغ آمریکایی جدید است. آمریکا اگر می‌خواست جنگ را متوقف کند باید این کار را می‌کرد و به حمایت نظامی، امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی خود از ارتش رژیم اشغالگر پایان می‌داد.»

طبق گزارش المیادین، عزت الرشق گفت: «کامالا هریس کمپین انتخاباتی خود را با این دروغ‌ها آغاز کرد. کامالا هریس حقوق بشری را که ادعای حمایت از آن را دارد زیر پا می‌گذارد و دیدگاه انحرافی را به نفع رژیم صهیونیستی و علیه ملت فلسطین دارد.»

یک مقام اسرائیلی در مصاحبه خود با آکسیوس اعلام کرده است که نتانیاهو در مورد مواضع و اظهارات اخیر کامالا هریس ناراحت بوده و معتقد است که این اظهارات به توافق آتش‌بس در غزه ضربه خواهد زد. این مقام تأکید کرده است که نتانیاهو معتقد است هریس در حالی از پایان جنگ، برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها صحبت کرده است که اسرائیل همچنان قصد دارد پس از توافقنامه، جنگ را از سر گیرد. مقامات اسرائیلی در گفت‌وگو با آکسیوس عنوان کرده‌اند که صحبت‌های هریس پس از دیدار با نتانیاهو «انتقادآمیز» بوده است. این مقامات اعلام کرده‌اند که نتانیاهو از اینکه هریس به‌صورت عمومی از بحران انسانی و کشتار غیرنظامیان در غزه انتقاد کرده، ناراحت است؛ به‌ویژه آنکه هریس در زمانی این اظهارات را مطرح کرده که مذاکرات با حماس در حال انجام است.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی