| کد مطلب: ۴۶۶۶۴

افتتاح راه‌آهن ایران

راه‌آهن سراسری ایران، راه‌آهنی به‌طول ۱۳۹۴ کیلومتر و دارای ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل است که از ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ تا ۲۷ مردادماه ۱۳۱۷ ساخته شد.

افتتاح راه‌آهن ایران

راه‌آهن سراسری ایران، راه‌آهنی به‌طول ۱۳۹۴ کیلومتر و دارای ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل است که از ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ تا ۲۷ مردادماه ۱۳۱۷ ساخته شد.

این راه‌آهن ۱۰ میلیارد ریال هزینه داشت و گران‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه صنعتی ایران تا به آن روز بود. راه‌آهن سراسری، تهران را از طریق بندرترکمن به دریای خزر و از طریق بندر امام‌خمینی به خلیج‌فارس متصل می‌کند.

در چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، راه‌آهن سراسری ایران به‌عنوان بیست‌وپنجمین میراث فرهنگی ملموس و نخستین میراث صنعتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سی‌ان‌ان تراول راه‌آهن سراسری ایران را یکی از بزرگترین شاهکارهای مهندسی قرن بیستم می‌داند. ایده افتتاح راه‌آهن در ایران، البته از سال‌های پایانی حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار مطرح شد.

در سال ۱۲۶۱ اولین خط راه‌آهن ایران از تهران به شهرری ساخته شد که در اصل باید آن را تراموا نامید، نه راه‌آهن.

امتیاز مسیر تراموا را مهندسی فرانسوی به‌نام مسیو بواتال گرفته بود که نماینده یک شرکت بلژیکی بود.

بسیاری از همسایگان ایران چون ترکیه، هند و روسیه البته مدت‌ها صاحب راه‌آهن سراسری شده بودند.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه بیست‌و‌چهار ساعت
پربازدیدترین
آخرین اخبار