| کد مطلب: ۲۳۲۴۷

واقعه مسجد جامع کرمان

واقعه مسجد جامع کرمان

مردم‌ کرمان‌ 24 مهرماه 1357 به دعوت‌ روحانیون‌ شهر در مسجد جامع‌ تجمع‌ کردند تا یاد شهدای‌ میدان‌ ژاله‌ تهران‌ را پاس‌ بدارند.

مردم‌ کرمان‌ ۲۴ مهرماه ۱۳۵۷ به دعوت‌ روحانیون‌ شهر در مسجد جامع‌ تجمع‌ کردند تا یاد شهدای‌ میدان‌ ژاله‌ تهران‌ را پاس‌ بدارند. در حین سخنرانی واعظ جلسه، جمعیتی چندصد نفره از ساکنان زاغه‌نشین، با در دست داشتن چوب و میله آهنی و دادن شعارهایی به‌نفع حکومت، به مسجد رسیدند. مهاجمان دوچرخه‌ها و موتورها را آتش زدند که با واکنش مردم مواجه شد.

در این هنگام نیروهای شهربانی با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک هوایی سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند. در این‌ حمله‌ صدها نفر مجروح‌ شدند و پنج نفر از مردم‌ به‌ شهادت‌ رسیدند. امام‌ خمینی‌ در یک‌ سخنرانی‌ در پاریس‌ فرمودند: «در کرمان‌ آن‌ فضاحت‌ را درآوردند. در مسجد ریختند و مردم‌ یک‌ دسته‌شان را‌ خفه‌ کردند به‌‌واسطه‌‌ گازها، یک‌ دسته‌ای‌ را هم کشتند؛ بچه‌، زن‌، مرد و بزرگ‌ را. همچنین مسجد همه‌‌چیزش‌ را آتش‌ زدند... حالا تازه‌ می‌گویند که‌ بناست‌ بفرستیم‌ تحقیق‌ کنند که‌ کی‌ همچو کاری‌ را کرده... همانی‌ که‌ فرستادید تحقیق‌ کرد در آبادان‌ که‌ کی‌ همچو کاری‌ کرده‌؟ آن‌ ظالمی‌ که‌ این‌ کار را کرده‌، اعلیحضرت‌ می‌خواهند او را مجازات‌ کنند! آن‌ آقا خودت‌ هستی‌».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی