| کد مطلب: ۲۲۹۸۸

نسبت هایدگر با فاشیسم

نسبت هایدگر با فاشیسم

آن کتابی که خواب مدافعان هایدگر را برآشفت، کتاب ویکتور فاریاس بود که در میانه دهه 1980 منتشر شد و با برملاکردن اسناد متعدد نشان داد، نه آن پیوند گذرا بوده و نه اندیشه هایدگر بی‌ارتباط با نازیسم است.

چرایی و چگونگی پیوند خوردن هایدگر به منزله یکی از بزرگترین فلاسفه جهان با حکومت فاشیستی هیتلر یکی از مهمترین پرسش‌های پیش روی فلسفه‌پژوهان در یک قرن اخیر بوده است.

امروزه تردیدها نسبت به این امر که هم هایدگر حامی هیتلر بود و هم فلسفه او نسبتی معنادار با نگرش‌های فاشیستی دارد، کاهش یافته است.

با این همه، چند دهه پیش چنین نبود و بسیاری از طرفداران هایدگر بیشتر با این توجیه که مناسبات هایدگر با حکومت عمری کوتاه داشت و مهمتر از آن، ارتباطی نیز با فلسفه او نداشت، بر این نکته تاکید داشتند که نباید چندان در این موضوع توقف کرد و بهتر است آثار او را بدون در نظر گرفتن این کارنامه شرم‌آور به‌یاد آورد.

آن کتابی که اما در میانه این توجیه‌ها، خواب مدافعان هایدگر را برآشفت، کتاب ویکتور فاریاس بود که در میانه دهه ۱۹۸۰  منتشر شد و با برملاکردن اسناد متعدد نشان داد، نه آن پیوند گذرا بوده و نه اندیشه هایدگر بی‌ارتباط با نازیسم است.

هایدگر و نازیسم

نویسنده:‌ ویکتور فاریاس

مترجم:‌ البرز حیدرپور

انتشارات: نشر مرکز

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی