| کد مطلب: ۲۱۸۵۱

سقوط هواپیمای سی 130

سقوط هواپیمای سی 130

هفتم مهرماه 1360، پرواز هرکولس سی۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در نزدیکی تهران سقوط کرد و از 100 سرنشین آن، فقط 22 نفر (۱۸ مسافر و ۴ کادر پروازی) زنده ماندند.

هفتم مهرماه ۱۳۶۰، پرواز هرکولس سی۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در نزدیکی تهران سقوط کرد و از ۱۰۰ سرنشین آن، فقط ۲۲ نفر (۱۸ مسافر و ۴ کادر پروازی) زنده ماندند.

در این پرواز گروهی از برجسته‌ترین فرماندهان ایرانی چون ولی‌الله فلاحی، جواد فکوری، سیدموسی نامجو، یوسف کلاهدوز و محمد جهان‌آرا حضور داشتند که همگی به شهادت رسیدند.

این افراد پس از موفقیت عملیات ثامن‌الائمه، برای ارائه گزارش عملیات به امام خمینی(ره) از اهواز عازم تهران شدند اما سقوط هواپیما در منطقه کهریزک، منجر به شهادت آنها شد.

اهمیت سرنشینان پرواز یادشده تا جایی بود که ستاد مشترک ارتش، نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع در یک روز با خلأ فرماندهان خود مواجه شدند.

این رخداد باعث تغییر یافتن معادلات جنگ شده و طرح عملیات آزادسازی خرمشهر نیز به هشت ماه بعد از آن موکول شد. برخی کارشناسان معتقدند این سقوط، خرابکاری بوده و در ادامه ترورهای تابستان سال ۱۳۶۰ قرار داشت. برخی اما خطای مهندس پرواز و خلبان را در سقوط مؤثر دانسته‌اند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی