| کد مطلب: ۱۹۴۱۹

ارتباطات؛ مسئله‌ی اول دولت مسعود پزشکیان

امیرعباس تقی‌‏پور، کارشناس ارتباطات

ارتباطات؛ مسئله‌ی اول دولت مسعود پزشکیان

این‌که چرا موضوع ارتباطات (روابط‌عمومی، رسانه و تبلیغات)، به‌ویژه جریان اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم از همین ابتدا و درحالی‌که کابینه هنوز از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نگرفته با بحران مواجه شده است، چند دلیل دارد:

۱- وعده‌ی رئیس‌جمهور مبنی بر اقدام براساس حق و عدالت آنقدر سنگین بوده است که توقعات مردم را به اوج برساند. اکثریت مردم بر این باورند که در دهه‌ها و دولت‌های گذشته نه حق نسبی آن‌ها داده شده، نه عدالت درموردشان تحقق یافته است.

۲- مطالبات و انتظارات انباشت‌شده‌ی مردم اعم از ۵۰ درصد رأی‌دهنده و ۵۰ درصدی که رأی نداده‌اند هرکدام از زاویه‌ای، آنقدر سنگین شده است که کم‌صبر نه، بی‌صبر و بی‌حوصله شده‌اند.

۳- به‌دلیل اتفاقاتی که افتاد و منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام شد، هیچ‌یک از کاندیداهای ریاست‌جمهوری ازجمله آقای پزشکیان فرصت لازم برای ساماندهی تیم‌های تخصصی خود ازجمله تیم روابط‌عمومی، رسانه و تبلیغات را نداشتند و علاقه‌مندان به ایشان، آتش به اختیار به صحنه آمدند و کردند آنچه شاهدش بودیم.

۴- پس از انتخابات تیم روابط‌عمومی، رسانه و تبلیغات رئیس‌جمهور چندپاره شد. آن‌ها متناسب با گرایش سهم‌خواهان و سیاسیون حرفه‌ای به حمایت از کسانی پرداختند که گمان می‌کردند، باید در کابینه حضور داشته باشند و حتی اقدامات برخی تخریب‌کننده‌ی وجهه‌ی کلان دولت بود و شد.

۵- متأسفانه و به‌‌رغم تأکید برخی از متخصصان ارتباطات، دکتر پزشکیان پس از انتخابات، اولویتی برای این حوزه‌ها قائل نشد و به‌جای مشورت و تعیین تیم ارتباطات خود، به سایر موضوعات اولویت داد و نتیجه‌اش همین شد که شاهد هستیم.

اگر آقای رئیس‌جمهور و در ادامه وزرای ایشان، موضوع ارتباطات را در اولویت قرار ندهند و پس از مشورت و کارشناسی لازم نسبت به سامان‌دادن جریان ارتباطات در دولت اقدام نکنند، مطمئن باشند با بحران‌های بیشتری نسبت به دولت‌های پیشین مواجه خواهند شد.

مجموعه دولت چهاردهم باید بدانند امروز ارتباطات به‌عنوان مهم‌ترین اصل مدیریتی و توسعه تفاهم با ذی‌نفعان، نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از بحران‌ها، اقناع و حتی جهت‌دهی به افکار عمومی، بهره‌گیری از نظرات نخبگان و نهادهای مردم‌نهاد، اطلاع‌رسانی دقیق، سریع و کامل به مردم، اجماع‌سازی و... دارد.

تأکید بر تخصص، تجربه و حرفه‌ای‌بودن عناصری که قرار است وظیفه‌ اداره جایگاه‌های سازمانی اعم از روابط‌عمومی، رسانه یا تبلیغات را در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی و عمومی برعهده بگیرند، نکته مهم دیگری است که انتظار می‌رود مورد توجه رئیس‌جمهور محترم، وزرا و رؤسای سازمان‌ها قرار گیرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی