| کد مطلب: ۱۸۱۸۸

آغاز انتشار روزنامه اطلاعات

آغاز انتشار روزنامه اطلاعات

«اطلاعات» قدیمی‌ترین روزنامه عصر چاپ تهران و پرسابقه‌ترین روزنامه فارسی‌زبان دنیاست. نخستین شماره‌ روزنامه در ۱۹ تیرماه ۱۳۰۵ با ‌عنوان نشریه «مرکز اطلاعاتِ ایران» منتشر شد.

سابقه انتشار این روزنامه اما به تاسیس خبرگزاری فارسی بازمی‌گشت که پنج روز‌نامه‌نگار جوان ایرانی در سال ۱۳۰۲ پایه گذاشتند. فرد اصلی اداره‌کننده این خبرگزاریِ کوچک، عباس مسعودی (۱۳۵۳ـ۱۲۸۰) بود که مهارت روزنامه‌نگاری را هنگام کار در چاپخانه روزنه و روزنامه «ستاره ایران» آموخته بود.

پروانه نشر روزنامه‌ای به‌نام «اطلاعات» ابتدا در سال۱۳۰۴ به اسم علی‌اکبر سلیمی صادر شد که یکی دیگر از اعضای هیئت مؤسس بود، اما این روزنامه هیچ‌وقت منتشر نشد.

سال بعد، مسعودی که آن زمان به‌لحاظ قانونی هنوز سن کافی برای دریافت اجازه انتشار روزنامه را نداشت، موفق شد جواز لازم را بگیرد و نخستین شماره روزنامه اطلاعات به‌صورت یک برگ کاغذِ دو رو با محتوای خبری منتشر شد.

شماره دوم، یک‌ماه بعد در ۱۹ مردادماه ۱۳۰۵ منتشر شد و دیگر هیچ نشانی از وابستگی به خبرگزاری نداشت، اما بالای صفحه رویی‌اش نامواره‌ای داشت که تا همین امروز بر پیشانی تمام نشریات وابسته به مؤسسه اطلاعات ماندگار شده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی