| کد مطلب: ۱۴۹۹۹

آغاز تحصن در شاه‌عبدالعظیم

آغاز تحصن در شاه‌عبدالعظیم

در ۳ اردیبهشتماه 1284 شمسی و در آستانه سفر مظفرالدین‌شاه به اروپا، بازرگانان در شاه‌عبدالعظیم متحصن و خواستار لغو تعرفه جدید گمرکی، از میان رفتن تبعیض در گرفتن حقوق گمرکی از مسلمان‌ها و برکناری نوز شدند. این تحصن با تن‌دادن به برخی خواسته‌های تجار، به پایان رسید.

وزارت مسیو نوز در گمرکات ایران در زمان مظفرالدین‌شاه مایه اعتراض‌هایی از جانب تجار، بازاریان و علما شد.

نتیجه عملکرد کلی او البته در آغاز مثبت بود و درآمد گمرک نیز افزایش یافت اما پس از اعتراض تجار به تعرفه‌ها و اعتراض روحانیون بر قرار گرفتن یک خارجی بر مصدر امور، نوز و کارکنان بلژیکی گمرک بر سختگیری‌های خود بر ایرانیان مسلمان افزودند، چنانچه خارجی‌ها و ایرانیان مسیحی معافیت گمرکی بیشتری داشتند.

همه این مسائل در کنار اختیارات گسترده‌ای که در اختیار نوز قرار گرفت و با استبداد رأی او همراه شد، وضعیت را مستعد اعتراض گسترده می‌کرد.

درنهایت انتشار عکسی از نوز در لباس روحانیت، به مداخله آیت‌الله بهبهانی منجر شد و او از عین‌الدوله خواست، نوز را برکنار کند.

عین‌الدوله در مقابل این خواسته، ازقضا مخالفت روحانیت با نوز را علت تمدید قرارداد او دانست.

بدین‌ترتیب در ۳ اردیبهشتماه ۱۲۸۴ شمسی و در آستانه سفر مظفرالدین‌شاه به اروپا، بازرگانان در شاه‌عبدالعظیم متحصن و خواستار لغو تعرفه جدید گمرکی، از میان رفتن تبعیض در گرفتن حقوق گمرکی از مسلمان‌ها و برکناری نوز شدند. این تحصن با تن‌دادن به برخی خواسته‌های تجار، به پایان رسید.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی