صلواتی: سهم ایران از خطوط سریعالسیر تنها ۴۰۰ کیلومتر است
علیرضا صلواتی در دومین روز رویداد سرمایهگذاری ایزینکس گفت: ایران تنها ۴۰۰ کیلومتر خط سریعالسیر پیشبینی کرده، در حالیکه چین ۴۲ هزار کیلومتر در دو دهه ساخته است.

به گزارش هممیهن آنلاین و به نقل از ایسنا، علیرضا صلواتی، عصر امروز پنجشنبه ۲۷ شهریور در دومین روز از نخستین رویداد سرمایهگذاری ایزینکس که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به تجربههای جهانی در توسعه حملونقل ریلی اظهار کرد: چین در ۲۰ سال گذشته تاکنون، حدود ۴۲ هزار کیلومتر خط قطار سریعالسیر احداث کرده، در حالیکه سهم ایران تنها ۴۰۰ کیلومتر پیشبینی شده است.
وی افزود: آمریکا اکنون با احساس عقبماندگی جدی در این حوزه، برنامه جبران را در دستور کار قرار داده و ایالتهای مختلف خود را به این شبکه متصل میکند.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راهوشهرسازی در استان اصفهان با بیان اینکه «جنگ آینده، جنگ کریدورهاست»، ادامه داد: مسیر بندرعباس به سمت شمال و اروپا یکی از کریدورهای حیاتی کشور است و استانهای مرکزی ایران نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی کشور را در اختیار دارند.
صلواتی خاطرنشان کرد: در یک قرن اخیر پروژههایی نظیر راهآهن سراسری، موزه ملی و پارک ملی بدون توجه به توجیه اقتصادی آغاز شد، اما آثار بیننسلی ارزشمندی بر جای گذاشت.
وی با اشاره به بحران حملونقل در کشور تصریح کرد: اکنون ۷۱ درصد جابهجایی مسافر در کشور با خودروی شخصی، ۱۵ تا ۱۸ درصد با اتوبوس، شش درصد با قطار و پنج درصد با هواپیما انجام میشود؛ در اصفهان این سهم به مراتب بحرانیتر است، بهگونهای که ۸۳ درصد با سواری، ۱۵ درصد با اتوبوس و تنها دو درصد با هواپیما جابهجا میشوند.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راهوشهرسازی در استان اصفهان ادامه داد: مسیر اصفهان ـ تهران سالانه حدود هفت میلیون مسافر دارد و برآوردها نشان میدهد این رقم طی ۳۰ سال آینده به بیش از ۳۲ میلیون نفر خواهد رسید. حتی در بدبینانهترین برآوردها، قطار سریعالسیر دستکم ۳۰ درصد مسافران جادهای را جذب خواهد کرد و همین میزان نیز از نظر اقتصادی و ارزی توجیهپذیر است.
صلواتی با اشاره به تجربههای جهانی خاطرنشان کرد: خط پاریس ۶۵ درصد مسافران جادهای را جذب کرده و پایینترین میزان جذب در دنیا ۳۶ درصد بوده است. برآوردهای قیمتی نشان میدهد بلیت این قطار حدود ۷۰ درصد قیمت بلیت هواپیما خواهد بود؛ بهگونهای که در مسیر اصفهان ـ تهران کمتر از ۲۰ یورو محاسبه میشود.
وی منابع مالی طرح را شامل سهم دولت، ۱۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شهرداری، اتاق بازرگانی، صنایع فولاد، پالایشگاه، ذوب آهن و مشارکت مردمی دانست و گفت: پروژه در ۱۴۲۶ نقطه سر به سر خواهد رسید. هماکنون ۱۵۰ کیلومتر از مسیر ۲۴۵ کیلومتری اصفهان ـ قم آماده روسازی است و بخش عمده معارضات برطرف شده است. کیفیت خاکبرداریها، تونلها و بدنهسازیها در این پروژه در سطحی است که در هیچ پروژه عمرانی خاورمیانه مشابه آن وجود ندارد.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راهوشهرسازی در استان اصفهان افزود: ایستگاههای اصفهان، قم و تهران علاوه بر نقش حملونقلی، تأثیر مستقیمی بر توسعه پیرامونی خواهند داشت.
صلواتی با تأکید بر اینکه «قطار سریعالسیر اصفهان ـ قم ـ تهران تنها یک پروژه استانی نیست»، گفت: این طرح در حقیقت قطار ملی ایران و مقدمهای برای توسعه خطوط به مشهد، تبریز، یزد و دیگر شهرهای کشور است.
وی در پایان اظهار کرد: زمانی که فولادمبارکه احداث شد، هیچ کارخانه فولادی در کشور وجود نداشت، اما امروز تمامی واحدهای فولادی بهصورت دانشبنیان و بومی فعالیت میکنند؛ قطار سریعالسیر نیز میتواند چنین نقشی در حملونقل کشور ایفا کند.