| کد مطلب: ۵۰۱۸

نشست خبری

نشست خبری

82 هزار نفر عفو شدند

setayeshi

82 هزار نفر عفو شدند

نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه صبح روز گذشته برگزار شد. در بخشی از این نشست، او در خصوص جزئیات فرمان عفو رهبری در دستگاه قضایی اظهار کرد: «تعداد کل کسانی که مورد عفو واقع شدند حدود ۸۲ هزار نفر است. افراد مورد عفو واقع‌شده، در دو بخش متهمان و محکومان ناآرامی‎های اخیر و محکومان دادگاه‎های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیرو‏های مسلح کشور هستند.» او ادامه داد: «براساس اقداماتی که صورت گرفته در خصوص ناآرامی‎‏های اخیر حدود ۲۲ هزار نفر مورد عفو مقام معظم رهبری واقع شدند، البته این تعداد عفو شده به این معنی نیست که تمام آنها در زندان بودند، بلکه برخی از این تعداد در بازداشت بودند یا تعدادی نیز در زمان دستگیری با قید تعهد آزاد شدند، در واقع بسیاری از این افراد که در ناآرامی‎‏های اخیر حضور داشتند، در دایره تعقیب صدور قرار تامین هم قرار نگرفتند.»

حجت تمام شد

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه قوه قضائیه و دادستانی در رابطه با شایعه‌پراکنی سلبریتی‎‏ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی در ادامه انجام این اقدامات، چه برنامه‎ و برخوردی برای جلوگیری از وقوع اینگونه اقدامات خواهد داشت و اینکه در سال ۱۴۰۱ در خصوص شایعه‌پراکنی سلبریتی‌‎ها در فضای مجازی چه تعداد پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: «در این رابطه حجت بر همه تمام و اقدامات با جدیت در حال انجام است. با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‏کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.»

آخرین وضعیت پرونده زیباکلام و منصوری

او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی زیبا کلام، کیانیان و منصوری، اظهار کرد: «عده‏ای مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی که این نشر اکاذیب مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بار‏ها نیز تذکراتی داده می‏شود تا جامعه گرفتار این آفت نشود. این فرد (کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده این شخص در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مطرح و در دست رسیدگی بوده و در مرحله تحقیقات مقدماتی است. به محض اینکه نتیجه مشخص شود براساس مقررات اطلاع‏رسانی می‏کنیم.» ستایشی بیان کرد: «دو نفر دیگر (زیباکلام و منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.»

40 متهم برای آتش‏سوزی اوین

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش‌سوزی در زندان اوین، گفت: «این پرونده ۴۰ متهم دارد که متهمین در همان محدوده بوده و تحقیقات به لحاظ اهمیت و گستردگی کار ادامه دارد و تا یک ماه آینده قرار نهایی در این پرونده صادر خواهد شد و به دادگاه صالح ارسال می‏شود.»

8 بازداشتی در مسمومیت‏ها

سخنگوی قوه قضائیه درباره ماجرای مسمومیت‌ها در مدارس گفت: «ابتدا بهتر است از کلمه بدحالی به جای مسمومیت استفاده کنیم. در استان فارس ۸ نفر بازداشت شده‏اند و مرتبطین احتمالی هم تحقیقات در مورد آنها انجام و نتایج اعلام می‏شود. قوه قضائیه هیچ مسامحه‏ای با سرحلقه‏های احتمالی این موضوع نخواهد داشت و با برهم زنندگان امنیت روان مردم و کسانی که مواد مرتبط با این مسئله را تهیه می‏کنند با قاطعیت برخورد و اشد مجازات براساس تصمیم دادگاه خواهند داشت.» وی افزود: «مسمومیت یک چیزی است که باید عوارض آن مشخص باشد. آزمایشگاه‏های تخصصی و سم‌شناسی مشخص می‏کنند که مسمومیت هست یا نه؛ تا الان گزارش یا یافته علمی مبنی بر مسمومیت نداشته‌ایم.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی