احمد بخشایش اردستانی نماینده اردستان: دولت قبل خالصسازی زیادی کرد
رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اخراج ۴هزار نفر از دولت با اعتراض برخی از نمایندگان روبهرو شد. این استخدامها طبق رای دیوان غیرقانونی بودند.

رای دیوان عدالت اداری مبنی بر اخراج 4هزار نفر از دولت با اعتراض برخی از نمایندگان روبهرو شد. این استخدامها طبق رای دیوان غیرقانونی بودند. احمد بخشایشاردستانی، نماینده اردستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با هممیهن به موضوع این اخراجها و اعتراض برخی از نمایندگان به آن پرداخته که در زیر میخوانید:
چرا بعضی از نمایندگان به اخراج این 4هزار نفر واکنش نشان دادند، در حالی که دیوان عدالت اداری در راستای اخراج آنها از دولت رای داده بود؟
حرف من این است که اول باید منشأ آنها مشخص شود. اگر بیشتر آنها از کمیته امداد است، باید بگوییم که نگاه کمیته امدادیها در ایران یک نگاه خاص است. یعنی نگاه حقیرانه، کمک و از بالا به پایین است. ظاهراً بیشتر این 4هزار نفر کمیته امدادی هستند نه مردم. چون بین آقای رئیسی و آقای بختیاری رابطه بسیار وسیعی وجود داشت و طبیعتاً بخش عمدهای از نیروهایی که در دولت استخدام شدند از کمیته امداد بودند.
کمیته امدادیها طبیعتاً نمیتوانند مامور یا منتقل شوند. چون نهاد عمومی غیردولتی محسوب میشود و باید استخدام شوند. شنیدم بیشتر افرادی که در دولت آقای رئیسی استخدام شدند از کارمندان کمیته امداد بودند نه جامعه هدف این کمیته که فقرا و مردم هستند. اگر از جامعه هدف کمیته امداد بودند ما خوشحال میشدیم چراکه آنها نیاز به شغل دارند و به دلیل فقری که چشیدهاند باهوش هستند و از نوآوری و ایدهپردازیهای بسیار جالب و قابل اجرایی برخوردارند.
اما اتفاق این است که کارمندان کمیته امداد به سطح مدیران دولتی رسیدند. اگر چنین افرادی به دولت آمدهاند، این افراد به کمیته امداد برگردند و با این اقدام رنگ دولت هم تغییر میکند. بازگشت آنها به کمیته امداد، هم به نفع دولت است و هم به نفع خود این افراد. به هر حال دولتمردان باید در وظایف خود سعهصدر و وسعت نظر داشته باشند تا عجولانه تصمیم نگیرند. دولتمردان حتی باید در انتقادات صبوری به خرج دهند. این ویژگیهای دولتمردانی است که توسعه را به وجود میآورند.
ورود مجلس به انتصابات، پیشگیری از اخراج برخی افراد و... که در حیطه اجراست، آیا اصل تفکیک قوا را تحت تاثیر قرار نمیدهد؟
نه. مجلس ناظر، قانونگذار و ریلگذار است. تفکیک قوا یعنی در اجرائیات سه قوه جدا باشند و مجلس کارکرد خود و دولت هم روش خود را داشته باشد و روی ریل و سیاستی که مجلس بنا نهاده حرکت کند. مجلس نظارت دارد که مبادا دولت از ریل خارج شود. اگر دولت از ریل خود خارج شود، قوهقضائیه وارد میشود و اختلاف بین مجلس و دولت را بررسی میکند. در واقع وقتی منافع جمعی به خطر میافتد، یک جا باید احقاق حق شود که کمیسیون اصل 90 که بخشی از مجلس است یکی از این نقاط است. بنابراین معنای این حرکت مجلس دخالت در اجرا نیست. اما اگر نمایندهای فردی را برای انتصاب در یک پست معرفی کند، دخالت محسوب میشود.
انتقاد به حذف در سطوح مختلف همواره وجود داشته است؛ مثلاً در دولت قبل انتقاد به این حذفها با عنوان انتقاد به «خالصسازی» مطرح شد به ویژه آنکه در سایر نهادهایی که زیرمجموعه دولت نبود هم همزمان در حال وقوع بود، به هر حال هر دولت نیاز دارد برای تحقق اهدافش نیروهای همسو با اهداف و نظرات خود را بهویژه در حوزه مدیریتی روی کار بیاورد. به نظر شما دولت چگونه باید هم مانع از خالصسازی شود و هم نیروهای موردنیازش برای تحقق اهدافش را داشته باشد؟
در هر اداره و ارگانی طبیعتاً افرادی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. دولت هم شایستهسالاری را میخواهد. دولت تا سطح مدیرکل نیازی به نیروی همسو ندارد و نیروی انسانی باید فعالیت خود را طبق برنامه و روال انجام دهد. در این میان نیاز است که افراد مرتب عوض شوند. وقتی دولت جدید شروع به کار میکند، روح نویی در کالبد جامعه دمیده میشود. افراد قبلی به صندلی چسبیدهاند و راههای فرار و دور زدن قانون را بلد هستند.
گاهی هم دچار مشکل رشوه میشوند. بنابراین بهتر است دولت هرازچندگاهی افراد را عوض کند و خون جدیدی به بخشهای مختلف یک اداره تزریق کند تا مدیرکل جدید با برنامه جدید شروع به کار کند. افراد جدید در پی آن هستند که بگویند ما نوآوری میکنیم. گاهی هم نمیتواند اما هدف پیشرفت است نه ایستایی. اما باید روی کار آنها نظارت کرد که مشکلی ایجاد نشود. به عنوان مثال برخی با من تماس میگیرند و میگویند، در ادارات جهاد کشاورزی مدیران جدید هم همان روش و رویه گذشته را در پیش گرفتهاند و تنها نوع لباس و پوشش آنها تغییر کرده است. زیرمیزی و عبور و... شاید وجود داشته باشد.
دولت باید در استانها از نیروهایی استفاده کند که دلشان برای دولت و کشور بسوزد اما نباید خالصسازی انجام شود چون نخبگان زیادی از دولت خارج میشوند و افرادی جای آنها را میگیرند که با چاپلوسی دولت جدید میخواهند بگویند ما خیلی تلاش کردیم که شما روی کار بیایید. حالا معلوم نیست واقعاً این پخمه است یا نخبه. اما تا جایی که یاد میآید دولت قبل خالصسازی زیادی کرد.
به دلیل اینکه گفته شد بیشتر این 4هزار نفر در زیرمجموعه وزارت کشور فعالیت داشتند، شما عملکرد آقای مومنی را چگونه ارزیابی میکنید؟
آقای مومنی مرد خوب و آرامی است. اما بروز و ظهور وزیر کشور را ندارد. با وجود آنکه علوم سیاسی خوانده اما سابقه نظامی او بر سابقه سیاسیاش میچربد. یکی از توصیههای مقام معظم رهبری و امام راحل این است؛ «نظامیان وارد سیاست نشوند و بهتر است که حتی در اقتصاد هم دخالت نکنند.» چون از کارکرد اصلی خود باز میمانند و جامعه دچار گسل میشود.
در هر صورت من ایشان را آدم موفقی میدانم اما بروز و ظهوری نداشته شاید هم به این دلیل است که استانداران را خودش انتخاب نمیکند و ریاستجمهوری افراد را برای او دیکته میکند. من در پروسه انتخاب استانداران و فرمانداران خیلی وارد نشدم. اما روی هم رفته فرد مثبتی است. البته این حمله اسرائیل ضرر و زیان بسیاری از این بابت رسانده است. یکی از دلایلی که استیضاحها اعلام وصول نمیشود، مسئله جنگ و تبعات بعدی آن است.
یعنی احتمال استیضاح وزیر کشور هم مطرح شده است؟
نه من این موضوع را ندیدم. تاکنون استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین وزیر نیرو و راه و شهرسازی مطرح شده امضاهای زیادی هم جمع شده اما به دلیل جنگ اعلام وصول نشد.