| کد مطلب: ۱۰۱۲۳

اندیشکده‌ها

اندیشکده‌ها

اسرائیل دیگر حمایت قبلی را ندارد

brookings wordmark fb

اسرائیل دیگر حمایت قبلی را ندارد

همانطور که هفته گذشته گزارش‌ها نشان دادند، حمایت عمومی مردم آمریکا از اسرائیل در دو هفته اول پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر در میان دو حزب در مقایسه با ماه ژوئن افزایش یافت. نظرسنجی‌ای که 4 هفته پس از این حمله، در دورانی که توجه داخلی و جهانی روی حملات اسرائیل در نوار غزه متمرکز شده، انجام شده نشان می‌دهد اسرائیل دیگر به اندازه دو هفته اول از حمایت کافی برخوردار نیست. به‌ویژه در میان دموکرات‌ها. تغییر میان دموکرات‌های جوان بسیار قابل توجه است: احتمال اینکه آنها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را حامی بیش از حد اسرائیل بدانند، دوبرابر شده است. از ماه اکتبر تا الان تعداد افرادی که می‌گویند به خاطر موضع بایدن درباره مسئله اسرائیل و فلسطین به او رای نمی‌دهند بیش از دو برابر شده و آنهایی که می‌خواهند آمریکا از فلسطین حمایت کند، بسیار بیشتر شده است. در نظرسنجی دانشگاه مریلند با مؤسسه Ipsos که همان مؤسسه تخصصی تحقیقات بازار جهانی و افکار عمومی است، از هزار و 19 نفر انجام شد هیچ اشاره‌ای به جنگ در اسرائیل و غزه نشده است. بلکه فقط سوال‌ها درباره مسئله اسرائیل و فلسطین است تا واکنش‌های افکار عمومی قبل، در طول و در نهایت پس از جنگ را بررسی کند. در مهم‌ترین سوال این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان پرسیده شده که آیا می‌خواهند آمریکا بیشتر از اسرائیل حمایت کند یا فلسطین یا هیچ‌کدام که نتایج آن تغییرات شگرفی را در طول دو هفته نظرسنجی نشان می‌دهد. در نظرسنجی قبل نشان داده شد با اینکه تعداد افرادی که می‌خواستند آمریکا طرف فلسطین را بگیرد از ماه ژوئن نسبتاً ثابت مانده، آنهایی که می‌خواستند آمریکا از اسرائیل حمایت کند نه‌تنها در میان جمهوری‌خواهان بلکه بین دموکرات‌ها افزایش پیدا کرده و از 7/13درصد در ماه ژوئن به 9/30درصد در ماه اکتبر رسیده. در میان رای‌دهندگان مستقل هم نیز این میزان افزایش پیدا کرده و از 8/20درصد در ماه ژوئن به 9/37درصد در اکتبر رسیده است. در نظرسنجی اخیر تعداد افرادی که از طیف هر دو حزب می‌خواهند آمریکا طرف اسرائیل را در این درگیری بگیرد کاهش پیدا کرده است. در کنار آن افزایش کمی در تعداد افرادی دیده شد که می‌خواهند آمریکا از فلسطین حمایت کند. در میان دموکرات‌ها، حمایت از اسرائیل از 9/30درصد در هفته سوم اکتبر به 5/20درصد در اوایل نوامبر رسید درحالی‌که حمایت از فلسطین از 2/9درصد به 9/12درصد رسید. در همین دو هفته، شکاف میان جمهوری‌خواهانی که می‌خواهند آمریکا از اسرائیل حمایت کند و آنهایی که می‌خواهند آمریکا از فلسطین حمایت کند از 7/70درصد به 8/60درصد کاهش پیدا کرد. در میان رای‌دهندگان مستقل نیز از 2/32‌درصد به 7/27درصد کاهش پیدا کرده است. در عین حال، ‌درصد افزادی که می‌خواهند آمریکا طرف هیچ‌کدام را نگیرد در کل 3/53درصد بوده که شامل 5/65درصد دموکرات، 6/31درصد جمهوری‌خواه و 5/57درصد مستقل است. طبق این نظرسنجی احتمال اینکه جوانان زیر 35 سال در هر دو حزب می‌خواهند آمریکا از اسرائیل حمایت کند در مقایسه با نظرسنجی ماه اکتبر کاهش پیدا کرده اما تغییر در میان دموکرات‌های جوان خیره‌کننده است. در نظرسنجی ماه اکتبر، هیچ تغییری در رفتار جوانان دموکرات دو هفته پس از حمله حماس از ماه ژوئن دیده نشد و آنهایی که می‌خواستند آمریکا از یک طرف حمایت کند تقریباً برابر بود.
‌درصد جوانان دموکراتی که می‌گویند بایدن به‌شدت از اسرائیل حمایت کرده دوبرابر شده و از ۶/۲۰درصد در اکتبر به ۵/۴۱درصد در نوامبر رسیده است.
تعداد دموکرات‌هایی که می‌گویند موضع بایدن درباره مسئله اسرائیل و فلسطین باعث شده اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود احتمال اینکه به او رای دهند از 8/10درصد در اکتبر به 8/14درصد در نوامبر افزایش یافته است. از سوی دیگر افرادی که گفته بودند احتمال اینکه در انتخابات 2024 به بایدن رای دهند از 4/28‌درصد در اکتبر به 6/17درصد کاهش یافته است.دو نظرسنجی که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه تاکنون انجام شده‌اند، تغییرات بزرگی را در رفتارهایی نشان می‌دهند که در سال‌های ردیابی رفتارهای افکار عمومی آمریکا درباره مسئله اسرائیل و فلسطین بی‌سابقه بوده‌اند. این تغییرات تقریباً به ادامه‌دار شدن درگیری مربوط می‌شود. همانطور که این جنگ ادامه پیدا می‌کند، توجه افکار عمومی و جهانی بیشتر از قبل شده است اما آنچه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند این است که افزایش حمایت اولیه از اسرائیل که افکار عمومی آمریکا پس از حمله حماس از خود نشان دادند نتوانست به واکنش‌ها پس از حملات اسرائیل در غزه غلبه کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی