| کد مطلب: ۲۱۷۳۱

یک مقام مسئول کارگری:

قصور کارفرما و پیمانکار در حادثه معدن طبس محرز است

قصور کارفرما و پیمانکار در حادثه معدن طبس محرز است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اعتقاد بر اینکه قصور کارفرما و پیمانکار معدن طبس محرز است، گفت: چرا در معدنی به این بزرگی حسگر تشخیص گاز متان که قیمت زیادی هم ندارد، وجود نداشته است؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اعتقاد بر اینکه قصور کارفرما و پیمانکار معدن طبس محرز است، گفت: چرا در معدنی به این بزرگی حسگر تشخیص گاز متان که قیمت زیادی هم ندارد، وجود نداشته است؟
 
فتح الله بیات با تسلیت حادثه تلخ معدن ذغال سنگ طبس به جامعه کارگری و خانواده‌های جانباختگان گفت: قطعا باید به دلیل وقوع این اتفاق پی ببریم و علت یابی کنیم که چرا چنین حادثه‌ای با این وسعت رخ داده است. بیشتر معادن کشور وابسته به دولت و تحت نظارت دولتی هستند ولی توسط پیمانکار به شکل خصوصی اداره می‌شوند و مدیریت آنها به شکل خصوصی است و ممکن است با واسطه‌هایی همراه باشد لذا وقتی در چنین بخش مهمی قصور و سهل‌انگاری می‌شود، انتظار داریم مسئولان آن را حادثه ندانند و در این زمینه پاسخگو باشند. طبعا عدم پاسخگویی باعث ورود چنین اتفاقات غم انگیزی می‌شود.
 
برقراری مستمری بازنشستگی برای کارگران معدن
 
وی با یادآوری سخت و زیان آور بودن شغل معدن، گفت: در راستای کاهش آلام خانواده‌های جانباختگان باید هرچه سریع‌تر مستمری آنها برقرار شود و کسانی که به سن بازنشستگی رسیده بودند، تحت قانون مشاغل سخت حقوق بازنشستگی آنها دایر شود. کارگران شاغل در معدن باید از لحاظ حقوق و دستمزد و ساعات کار و بازنشستگی مورد توجه ویژه قرار گیرند.
 
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: در این حادثه پوشش بیمه‌ای و دیه جانباختگان لازم است هرچه سریع‌تر انجام گیرد و به لحاظ حقوقی و قضایی مساله پیگیری شود تا تکرار چنین حوادث تلخی را در هیچ معدنی شاهد نباشیم.
 
بیات خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطعا اقدامات لازم را صورت خواهند داد و تشکل‌های کارگری هم از نظر حقوقی و قضایی پیگیری خواهند کرد زیرا بیش از ۵۰ خانواده جوانان و عزیزان خود را از دست داده‌اند و مصیبت بار شده اند.
 
چرا معدن فاقد حسگر تشخیص گاز متان است؟
 
این مقام کارگری با اشاره به حقوق ۱۲ میلیون تومانی و ساعات طولانی کارگران معدن گفت: وقتی شرایط بازار کار مهیا نباشد و فشار معیشت خانواده روی دوش کارگر باشد ناچار است به چنین کاری تن بدهد. در خبرها شنیدیم که یکی از کارگران دارای رتبه برتر رشته حقوق بوده است اینکه چرا کار در معدن روی آورده قطعا به دلیل تامین هزینه های معیشت خانواده بوده است ولی این مساله نباید مورد سوء استفاده واقع شود و تجهیزات ایمنی خریداری نشود و اصول ایمنی رعایت نشود. چرا معدن به این بزرگی باید فاقد حسگر تشخیص گاز متان باشد که هزینه زیادی هم ندارد؟
 
بیات درعین حال ارائه آموزش‌های لازم به کارگران در چنین مواردی را مورد تاکید قرارداد و گفت:اگر در چنین شرایطی آموزش‌های ویژه به کارگران داده می‌شد قطعا معدن اینقدر تلفات نداشت. برخی کارفرماها همواره از کارگر کار بیشتر می‌خواهند و ارزش و کرامت نیروی کار چندان اهمیت ندارد و روز تعطیل و غیرتعطیل نمی‌شناسد. بیشتر کارگران معدن به دلیل نبود امنیت شغلی و بستن قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و سه ماهه با آنها، ناچارند به خواست پیمانکار تن بدهند. متاسفانه پیمانکار به جای آنکه برای ایمنی هزینه کند و برای معدن حسگر تهیه کند، کاهلی کرده و این امر باعث شده امروز بیش از ۵۰ خانواده داغدار شوند.
 
این مقام کارگری در پایان با بیان اینکه در تمام کشورها سلامت و امنیت نیروی کار مهم است و به سرمایه انسانی بها داده می‌شود، اظهار کرد: عده‌ای در داخل کشور به جای آنکه مقررات ایمنی را سفت و سخت بگیرند، در جهت برداشتن آنها تلاش می‌کنند و در حالی که کننده کار نیستند، مسئولیت قبول می‌کنند و دست آخر چنین اتفاقات تلخی رقم می‌خورد.

 

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی