| کد مطلب: ۱۵۶۳۹

گزارش «آرمان ملی» از اقدامات این روزهای شهرداری؛

در پارک لاله تهران چه خبر است؟

در پارک لاله تهران چه خبر است؟

پس از جنجال‌های فراوان برای ساخت مسجد در پارک قیطریه، این بار عملیاتی ساختمانی در پارک لاله آغاز شده است.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، زاکانی و اقداماتش این روزها محل بحث فراوان است. ساخت مسجد در پارک قیطریه واکنش‌های زیادی را به‌همراه داشت و بسیاری به او یادآور شدند مسجدی در نزدیکی این پارک هست و نیاز به ساخت مسجد در دل پارک نیست. برخی هم نسبت به قطع درختان برای ساخت مسجد ابراز نگرانی کرده بودند. زاکانی نتوانست آنچنان که لازم است به منتقدانش پاسخ بگوید و سخنگویش را به میدان فرستاد تا پاسخ منتقدان را بدهد. عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران اظهارداشت: «سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشورهای اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آنها به‌دلایل متعددی بازمی‌گردد، دلیل خوبی برای عدم‌توسعه مساجد نیست.» اما هنوز جنجال پارک قیطریه تمام نشده که جنجال جدیدی در پارک لاله آغاز شد!

انتقاد روحانی از زاکانی

حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در بخشی از دیدار جمعی با وزرا و معاونان سابق خود گفت: امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد. طبق آنچه سایت روحانی منتشر کرده، وی در این جلسه افزود: اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. روحانی در این اظهارات اشاره به دعواها بر سر ساخت مسجد در پارک قیطریه داشته است.

نوبت پارک لاله شد

پس از جنجال پارک قیطریه نوبت پارک لاله شد. طی روز‌های اخیر تصاویری از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد قطعه‌ای از پارک لاله به مساحت بیش از 3 هزار مترمربع حصارکشی شده و ظاهرا قرار است در این زمین تغییراتی حاصل شود. این تغییرات در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پورسینا بوده و آنجا حصار‌هایی نصب شده است. خبرگزاری موج نوشت: «بر اساس اظهارات شاهدان و ساکنان اطراف پارک لاله، با استقرار کانکس در اطراف حریم پارک، این گمانه مطرح شده‌ که قرار است در این قسمت ساخت‌وساز شده و درختان محوطه قطع می‌شوند. حصار جنب ساختمان آتش‌نشانی پارک لاله، یکماه است ساخته شده و دو سه روز است تعدادی کانکس مستقر شده است. محدوده حصار جنب ساختمان آتش‌نشانی پارک لاله، روبه‌روی خیابان پورسینا قرار دارد. سیزدهم اردیبهشت تعدادی از شهروندان تهرانی دلیل این حصارکشی و استقرار کانکس را از یکی از نیروهای خدماتی پرسیدند و گفته شد که امشب برق محوطه قطع شده و عملیات ساختمانی آغاز می‌شود. آنها مدعی‌ هستند؛ در پرس‌وجو از مدیر پارک و شهرداری منطقه این پاسخ را دریافت کرده‌اند که قرار است در این نقطه از پارک فرهنگسرا ساخته شود و درختان محوطه قطع می‌شوند.» یکی دیگر از رسانه‌ها مدعی شده است که «پس از شایعات درباره قطع درختان برای ساخت فرهنگسرا در بوستان لاله تهران، بلافاصله ویدئو‌هایی در محل پارک لاله منتشر شد که ۳ خانم و یک فعال محیط‌ زیست از شهردار تهران درخواست می‌کنند درختان را قطع نکند. خبرنگاران از مسئولان شهرداری علت فنس‌کشی را جویا شدند که مشخص شد این حریم‌سازی بر اساس نیاز پارک و بنا به درخواست مردم بعد از برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های متنوع ماه‌های قبل صورت گرفته و برای پروژه ایجاد فضای عمومی و آب‌نما برای زیباسازی بوستان لاله است و قرار نیست حتی یک درخت هم در آنجا قطع شود.» اما موضوع به اینجا ختم نشده و مشکل تاجایی وسعت پیدا کرد که پای کارشناسان و حتی برخی سیاسیون نیز به ماجرا کشیده شد. عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با حضور در «کارگاه ساختمانی ۳۰۰۰ مترمربعی» واقع در وسط پارک لاله، این عملیات شهرداری را «فاقد توجیه تخصصی» و «متضاد از هر نوع چارچوب فکری» عنوان کرد. مرتضی هادی جابری‌مقدم با ضبط یک ویدئو مقابل «حصارکشی وسط پارک‌لاله تهران»، گفت: هیچ منطقی از «ساخت و ساز با هر نوع کاربری» در پارک لاله تهران دفاع نمی‌کند. هر مترمربع از پارک لاله، بی‌نهایت برای تفریح و نشاط‌ آفرینی مردم شهر تهران ارزش دارد و نباید این شکلی تلف شود. او تاکید می‌کند: پارک لاله، حتی مسجد هم دارد و نیازی به ساخت و ساز نیست. جابری‌مقدم، زمین پارک لاله را «قیمت‌دارترین دارایی شهر» توصیف کرد و خواستار توقف اقدام شهرداری شد. پس از جنجال درباره ساخت و ساز در پارک قیطریه، حالا همان ماجرا در پارک لاله تکرار شده است. تیم زاکانی قصد دارد عملیات عمرانی را در پارک لاله آغاز کند. یکماه است که در پارک لاله تهران، در جنب غربی ایستگاه آتش‌نشانی و روبه‌روی خیابان پورسینا، حصارهایی نصب شده است و در دو سه روز اخیر هم کانکس‌هایی در محل مستقر شده است. این وضعیت باعث شد که جمعی از شهروندان در این محل جمع شوند و به  شهرداری اعتراض کنند.

عباس آخوندی هم معترض شد

عباس آخوندی، عضو کابینه دولت حسن روحانی در کانال تلگرامی‌اش در واکنش به حصارکشی پارک لاله نوشت: لطفا به این‌ گزارش آقای دکتر مرتضی جابری مقدم، استاد محترم شهرسازی دانشگاه تهران توجه کنید. واقعا نمی‌دانم از جان شهر چه می‌خواهند. نهادهای به‌اصطلاح اصول‌گرا معلوم نیست به چه اصلی وفادارند. دولت و وزارت راه و شهرسازی درباره این تخلفات آشکار از طرح جامع و تفصیلی و حقوق شهروندی مردم بی‌تفاوتند. چگونه اینان به خودشان اجازه می‌دهند در شهری که اغلب روزهای سال در وضعیت هوای ناسالم است، این‌گونه به تخریب پارک‌ها و قطع درختان دست یازند؟

منبع : آرمان ملی
اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی