| کد مطلب: ۱۴۸۲۳

بررسی تجهیزات لباس حریم‌بان‎ها و خودروی پلیس راهور

روز دوربینی پایتخت

گروه خبر: پربیراه نیست اگر بگوییم روز گذشته، روز توضیح درباره دوربین‌ها بود. از یک طرف علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه جلسه هیئت دولت نصب دوربین روی لباس حریم‌بان‌ها را تکذیب نکرده و در این مورد گفت: «این اقدام در جهت سامان‌یافتگی و ایجاد شرایط مناسب یک امر کلی است که دستگاه‌های مسئول بتوانند ثبت و ضبط کنند و داشته باشند.» از سوی دیگر پلیس راهور درباره خودروهای دوربین‌دار خود توضیحاتی ارائه کرد.

نصب دوربین روی لباس پلیس

حالا شهردار تهران از تجهیز شدن ماموران حریم‌بان خبر می‌دهد. کاری که پلیس هم بر آن تاکید داشت و با گذشت 8 سال از این طرح هنوز لباس تمام ماموران کلانتری و نیروی انتظامی به دوربین مجهز نشده است. پلیس در بحبوحه اعتراضات سال 1401 اعلام کرد که تا آخر این سال تمام لباس‌های نیروهای انتظامی به دوربین مجهز می‌شود اما هنوز هم این طرح به طور کامل انجام نشده است.

آبان سال 1402 نیز مجلس نیروی انتظامی را مکلف به نصب تجهیزاتی از قبیل دوربین کرد. طبق این مصوبه مجلس، «به منظور ارتقاء نظم و امنیت عمومی، حمایت پایدار و مؤثر از عملکرد ضابطان و افزایش ضریب اطمینان به گزارش‌ها و پیشگیری از تخلفات احتمالی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه (هفتم) نسبت به ثبت داده مکانی و تصویربرداری از محل انجام عملیات‌ها اعم از بازرسی، ورود، معاینه محل، بررسی صحنه جرم، دستگیری و نگهداری متهمان و مجرمان، کشف‌ آلات جرم و توقیف و نگهداری اشیای مکشوفه با رعایت حریم خصوصی، حقوق شهروندی و به استثنای جرائم منافی عفت از طریق دوربین‌های نصب‌شده روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن مربوط، با حفظ محرمانگی اطلاعات دوربین‌ها اقدام کند و ضمن نظارت و پایش مستمر نسبت به صحت عملکرد تجهیزات و حفظ محتوای ضبط‌شده حداقل تا مدت ۶ ماه امکان دسترسی مقام قضایی به داده‌های مذکور را به‌عنوان پیوست پرونده فراهم آورد.» اما فقط لباس بعضی از ماموران نیروی انتظامی مجهز به دوربین شده‌اند.

ماجرای خودروهای پلیس مجهز به دوربین

سرهنگ احسان مومنی؛ معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز درباره ماجرای ماشین پلیس‌های «دوربین‌دار» در تهران گفت: «در سال جدید بحث برخورد با تخلفات ساکن را ادامه خواهیم داد، از ابتدای سال نیز این برخوردها به‌صورت جدی انجام شده است و کارهای جدیدتری را نیز در این خصوص انجام خواهیم داد. به‌زودی این اعمال قانون‌ها به‌صورت مکانیزه خواهد بود؛ خودروهایی که مجهز به دوربین هستند در سطح معابر تردد خواهند کرد و تخلفات ساکن را ثبت می‌کند.»

او تاکید کرد: «این ترددها در مناطق 1، 4 و 5 شهر تهران بیشتر خواهد بود و هر کجا که تخلفات ساکن را ببینند، همان جا به‌صورت بر خط اعمال قانون انجام و پیامک برای مالک ارسال خواهد شد. همچنین در جاهایی که عرض معبر کم است و توقفات دوبله را داریم، برای اولین بار موتورسیکلت‌هایی را در همین خصوص به دوربین مجهز می‌کنیم که در 6 طرف دوربین دارند و تخلفات ساکن اعم از پارک در پیاده‌رو، توقفات دوبله و زیر تابلویی را اعمال قانون می‌کنند.»

دوربین‌های حریم‌بانان

سال 1388 شهرداری پس از ابلاغ مصوبه شورای شهر تهران اقدام به تاسیس شرکت شهربان و حریم‌بان با هدف نظارت بر ساخت‌وسازها در شهر و حریم تهران کرد. سال 1394 شورای اسلامی شهر تهران، نظارت بر حفاظت از معابر عمومی پایتخت و رفع سدمعبر را هم به وظایف این شرکت اضافه کرد و سال 1401 کنترل و نظارت بر گیت‌های ورود و خروج بازار بزرگ تهران هم به این شرکت واگذار شد.

در سنوات گذشته هرازچندگاهی فیلمی از برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان یا دیگر شهروندان در فضای مجازی منتشر شده و شهرداری در واکنش به آن مدعی می‌شود: «این فیلم‌ها تقطیع شده است و تمام ماجرا را نشان نمی‌دهد. این فیلم‌ها از زمان درگیری شروع می‌شود و این دستفروشان یا دیگر افراد هستند که با ماموران شهرداری درگیر می‌شوند و ماموران ما هم مجبورند از خود دفاع کنند.»

حتی در تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در منطقه 19 نیز این موضوع مطرح شد که ماموران حریم‌بان کجا بودند که ساختمان‌های هفت هشت طبقه یکی بعد از دیگری سر به فلک کشیدند؟ و شائبه دریافت پول، سکه و دلار توسط ماموران شهرداری و حتی برخی از مدیران منطقه 19 مطرح شد. در صورتی که ماموران مجهز به دوربین باشند موضوعاتی مانند دریافت رشوه نیز محدودتر خواهد شد. حال قرار است لباس حریم‌بانان هم مجهز به دوربین شود و شاید با این اقدام بسیاری از اقدامات این گروه نیز ساماندهی و مدیریت شود.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی