| کد مطلب: ۱۵۳۰۷

دورخیز لابی اسرائیل برای انتخابات آمریکا

تعدادی از گروه‌های لابی‌گر حامی اسرائیل به رهبری ایپک، میلیون‌ها دلار در انتخابات ۲۰۲۴ هزینه خواهند کرد

دورخیز لابی اسرائیل برای انتخابات آمریکا

تعداد قابل‌توجهی از گروه‌های حامی اسرائیل که به تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی و کاندیداها در انتخابات آمریکا می‌پردازند، برنامه‌ دارند زیر نظر کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) ده‌ها میلیون دلار علیه برخی کاندیداها به‌ویژه برخی دموکرات‌هایی که از نگاه آن‌ها به اندازه کافی به حمایت از اسرائیل نمی‌پردازند، هزینه کنند.

 هدف اصلی این لابی‌گرها تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان و به‌ویژه اعضای گروه Squad است که در ماه‌های اخیر به تندی از اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

همزمان با تغییر نگاه افکار عمومی به مسئله اسرائیل و فلسطین و منفی‌تر شدن نگاه‌ها به اسرائیل، انتخابات ۲۰۲۴ آزمونی برای میزان تأثیرگذاری این گروه‌ها بر سیاست در آمریکا خواهد بود.

ایپک چیست؟

ریشه ایپک به کمیته روابط عمومی صهیونیست‌های آمریکا بازمی‌گردد که یک لابی‌گر وابسته به اسرائیل در سال ۱۹۵۳ و برای کنترل تبعات قتل‌عام فلسطینیان از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری تأسیس شد. این کمیته در سال ۱۹۵۵ به کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC)  تغییر نام داد.

اوج‌گیری تأثیرگذاری ایپک در سیاست آمریکا به دوران پس از جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل بازمی‌گردد و از آن زمان برای دهه‌‌ها ایپک یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های لابی در سیاست آمریکا بود.

این گروه فشار که مدعی است حمایت دوحزبی از اسرائیل را بازتاب می‌دهد، تلاش زیادی کرده تا معدود صداهای منتقد نسبت به اسرائیل را خاموش کند.

در کنفرانس سالانه ایپک به‌طور معمول تعداد زیادی از اعضای کنگره حاضر می‌شوند تا نامه‌ها و بیانیه‌هایی را در مورد حمایت از اسرائیل امضا کنند.

نفوذ این گروه همچنین باعث می‌شود اغلب سناتورها خود را در شرایطی بیابند که مجبور به حمایت از اسرائیل باشند. با این وجود نفوذ بی‌رقیب ایپک در واشنگتن تحت تأثیر حمایت بی‌دریغ این گروه از بنیامین نتانیاهو طی ۱۵ سال گذشته، تحت تأثیر قرار گرفته است.

فعالیت‌های ایپک طی یک دهه گذشته از جمله ایستادگی در برابر سیاست‌های باراک اوباما در خصوص مخالفت با شهرک‌سازی‌های اسرائیل و امضای توافق هسته‌ای با ایران صدای برخی منتقدان را در درون اسرائیل نیز درآورده است؛ به‌طوری‌که روزنامه هاآرتص در یک مقاله، ایپک را یک گروه «حامی نتانیاهو و یک لابی ضداسرائیلی» معرفی کرد: «به‌طور مؤثر، این کمیته به بازوی عملیاتی دولت راست افراطی نتانیاهو تبدیل شده و تصویری دروغین از اسرائیل را برای اعضای کنگره توصیف می‌کند.»

تغییر در سیاست ایپک

ایپک به‌طور سنتی به حمایت از کاندیداهای طرفدار اسرائیل می‌پرداخت و این سیگنال را به حامیان مالی می‌داد که از این کاندیداها حمایت مالی کنند. اما در دسامبر ۲۰۲۱، این گروه برای اولین بار طی نزدیک به ۷ دهه فعالیت خود به سوی حمایت مالی مستقیم از کاندیداها و کارزارهای انتخاباتی گام برداشت.

کمیته سیاسی این گروه در پی این تغییر اجازه پیدا کرد که به‌طور نامحدود از منابع مالی خود به نفع یا علیه برخی کاندیداها استفاده کند. تنها نکته در این میان این بود که کمک‌های مالی ایپک مستقیماً به کارزار کاندیداها پرداخت نمی‌شد.

این اقدام زنگ خطر را در واشنگتن به‌صدا درآورد. در شرایطی که جوانان و نسل جدید دموکرات‌ها رویکرد انتقادی‌تری نسبت به اسرائیل پیدا می‌کردند و نسبت به سیاست‌هایی نظیر افزایش فشار بر فلسطینی‌ها و کشتار آن‌ها در جنگ موضع می‌گرفتند، نگرانی‌های ایپک نسبت به مواضع آن‌ها تشدید می‌شد و این لابی اسرائیلی نگران بود که انتقادات در درون کنگره آمریکا به فضای بین‌المللی سرایت کرده و راه‌ را برای تشکیل دولت فلسطینی باز کند.

به همین دلیل ایپک از یک سو تلاش کرد تا کاندیداهای دموکرات منتقد اسرائیل در رقابت‌های درونی حزب دموکرات از دور خارج شوند و در صورت پیروزی در انتخابات مقدماتی، حمایت از رقیب جمهوری‌خواه آن‌ها در دستور کار قرار می‌گرفت. ایپک در حال حاضر نیز مستقیماً برخی از اعضای کنگره را که خواستار آتش‌بس در غزه هستند هدف حملات و کارزارهای خود قرار می‌دهد.

گروه‌های دیگر چه می‌کنند؟

سایر گروه‌های کوچکتر هم مسیر مشابهی را طی می‌کنند.  از جمله اکثریت دموکرات برای اسرائیل (DMFI) که ۵ سال پیش توسط مارک ملمن تأسیس شد و در حال حاضر به مقابله با کاندیداهای دموکرات منتقد اسرائیل می‌پردازد.

گروه‌های کوچکتر لابی هم در انتخابات‌ها تلاش کرده‌اند که ضمن جمع‌آوری منابع مالی، کاندیداهای منتقد اسرائیل را شناسایی کرده و مانع از پیروزی آن‌ها در انتخابات شوند.

آن‌ها چه کسانی را هدف قرار می‌دهند؟

براساس برنامه‌ریزی ایپک این گروه قرار است ۱۰۰ میلیون دلار علیه برخی کاندیداهای کنگره به‌ویژه دموکرات‌هایی که از اسرائیل انتقاد می‌کنند، هزینه کنند. 

سیاست آن‌ها این است که با ایجاد یک فضای فشار، کاندیداها را از طرح هرگونه انتقاد علیه اسرائیل بازدارند. یکی از اهداف اصلی آن‌ها در انتخابات پیش رو، جلوگیری از پیروزی جمال بومن و کوری بوش، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان است که به انتقاد از اسرائیل در جنگ غزه پرداخته‌اند.

تأمین‌کنندگان مالی این لابی‌ها چه کسانی هستند؟

اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان مالی آن‌ها، جمهوری‌خواهانی هستند که می‌خواهند کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها را تضعیف کنند. در ماه‌های اخیر ژان کوم، سرمایه‌دار اوکراینی – آمریکایی ۵ میلیون دلار به ایپک اهدا کرد. او از کارزار انتخاباتی نیکی هیلی، رقیب ترامپ در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان حمایت کرده بود.

جاناتان یاکوبسن ۲/۵ میلیون دلار و دیوید زالیک ۲ میلیون دلار به ایپک اهدا کردند. هر دوی آن‌ها جمهوری‌خواهانی هستند که کارزارهای حزب جمهوری‌خواه را نیز تأمین مالی می‌کنند. ایپک پس از عملیات طوفان‌الاقصی و تبلیغات گسترده به نفع اسرائیل هم توانست منابع مالی زیادی را از طریق کمک‌های عمومی جمع‌آوری کند.

جنگ غزه می‌تواند معادله را تغییر دهد؟

برای دهه‌ها، حمایت لابی اسرائیل از یک کاندیدا پارامتری تعیین‌کننده در تعیین نتیجه نهایی انتخابات بود اما در سال‌های اخیر با رشد نگاه منفی به اسرائیل در میان اقشار مختلف به‌ویژه دموکرات‌ها و مستقلین، شرایط تا حدی تغییر کرده است. آن‌ها چندین بار اقدام به حمایت از کاندیداهای دموکرات حامی اسرائیل در برابر دموکرات‌های منتقد اسرائیل کردند اما فشار افکار عمومی مانع از موفقیت آن‌ها شد.

آمارها ثابت می‌کند در حال حاضر روند همدلی با فلسطین در میان دموکرات‌ها در حال افزایش است و ترقی‌خواهان به‌عنوان گروهی از دموکرات‌ها که آشکارا از اسرائیل انتقاد می‌کنند، محبوبیت‌شان در این زمینه افزایش یافته است.

با این توصیف انتظار می‌رود در ایالت‌هایی که به عنوان ایالت‌های آبی شناخته می‌شوند، پیروزی کاندیداهایی که از سیاست‌های اسرائیل انتقاد می‌کنند، شانس‌ بالاتری داشته باشد و نفوذ لابی اسرائیل در این مناطق کاهش یابد.

منبع: گاردین

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی