| کد مطلب: ۱۵۳۰۸

موج تغییر

همدلی جوانان آمریکایی نسبت به مردم فلسطین بیشتر شده و آن‌ها مخالف کمک نظامی به اسرائیل هستند

موج تغییر

بررسی‌های آماری در ایالات متحده نشان می‌دهد از زمان شروع جنگ در غزه، نگاه بسیاری از اقشار از جمله جوانان زیر ۳۰ سال به مناقشه فلسطین و اسرائیل تغییر کرده و بسیاری از جوانان معتقدند دولت آمریکا سیاستی تبعیض‌آمیز در قبال این مناقشه اتخاذ کرده است.

جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال همواره یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اقشار در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به حساب می‌آیند. براساس نظرسنجی مؤسسه سیاست (IOP) در مدرسه کندی هاروارد،  بیش از نیمی از جوانان در این بازه سنی (۵۳ درصد) گفته‌اند که حتماً در انتخابات ریاست‌جمهوری در فصل پاییز شرکت خواهند کرد. این رقم، افت یک درصدی تمایل جوانان به مشارکت در انتخابات را در مقایسه با نظرسنجی در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. اما چرا افت مشارکت جوانان بیش از آنکه به ضرر ترامپ باشد به ضرر جو بایدن است؟

نتایج نظرسنجی IOP نشانگر آن است که بایدن در میان جوانان زیر ۳۰ سالی که احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، با ۱۹ درصد اختلاف از رقیب جمهوری‌خواه خود پیش است اما همزمان با افزایش همدلی‌ دانشجویان و جوانان با فلسطینی‌ها، جایگاه جنگ غزه در میان موضوعات تأثیرگذار در رأی جوانان آمریکایی  ارتقاء قابل‌توجهی یافته است.

براساس این نظرسنجی بیشتر جوانان آمریکایی معتقدند عملیات نظامی اسرائیل پس از ۷ اکتبر توجیه‌ناپذیر است. در شرایطی که در میان جوانان جمهوری‌خواه ۳۶ درصد اقدامات اسرائیل را عادلانه و قابل توجیه می‌دانند، جوانان دموکرات و مستقل باور متفاوتی دارند. ۴۴ درصد از جوانان دموکرات  و ۳۰ درصد از جوانان مستقل بر توجیه‌ناپذیر و غیرعادلانه بودن اقدامات اسرائیل تأکید دارند درحالی‌که فقط ۱۴ درصد از دموکرات‌ها و ۱۹ درصد از مستقل‌ها معتقدند که اقدامات اسرائیل توجیه‌پذیر است.

همچنین در شرایطی که بیشتر جوانان آمریکایی با مردم فلسطین احساس همدردی می‌کنند، تنها ۱۸ درصد از جوانان عملکرد دولت بایدن در موضوع جنگ غزه را قابل قبول می‌دانند.

تغییر نسلی

یکی از مهم‌ترین نتایج نظرسنجی‌های اخیر تفاوت محسوس نگاه جوانان آمریکایی با سایر گروه‌های سنی در موضوع اسرائیل و فلسطین است. مؤسسه افکارسنجی PEW، در آخرین نظرسنجی خود در این زمینه که در آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرده است که جوانان زیر ۳۰ سال در آمریکا با مردم فلسطین همدلی بیشتری دارند.

یک‌سوم افراد در این بازه سنی گفته‌اند که با مردم فلسطین احساس همدلی می‌کنند درحالی‌که ۱۴ درصد خود را همدل با اسرائیلی‌ها معرفی کرده‌اند. این نسبت در آمریکایی‌های مسن برعکس است و ۴۷ درصد خود را همدل با اسرائیل و تنها ۹ درصد خود را همدل با فلسطین معرفی می‌کنند. این تفاوت نسلی در میان دموکرات‌ها بسیار محسوس‌تر است و بایدن و رهبران دموکرات کنگره در آینده کار سخت‌تری برای جلب رضایت نسل جدید دموکرات‌ها دارند.

جوانان آمریکایی نسبت به گذشته احساس مثبت‌تری نسبت مردم فلسطین دارند. از هر ۱۰ جوان آمریکایی ۶ نفر می‌گویند احساس مثبتی نسبت به فلسطینی‌ها دارند و ۴۶ درصد هم اعلام می‌کنند که نسبت به اسرائیلی‌ها احساس مثبتی دارند. مقایسه این آمار با نظرسنجی مشابه در سال ۲۰۱۹ ثابت می‌کند نگاه مثبت جوانان آمریکایی به فلسطینی‌ها اندکی افزایش یافته اما نگاه مثبت به اسرائیلی‌ها ۱۷ درصد کمتر شده است.

شکاف نسلی در نگاه به شیوه جنگیدن اسرائیل هم دیده می‌شود. ۳۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی شیوه جنگیدن اسرائیل را قابل قبول می‌دانند اما این رقم در میان جوانان زیر ۳۰ سال تنها ۲۱ درصد است.

از سوی دیگر ۳۴ درصد از جوانان آمریکایی دلایل حماس برای جنگیدن با اسرائیل را معتبر ارزیابی می‌کنند. این در شرایطی است که در میان سایر گروه‌های سنی این رقم کمتر است.

تبعیض آشکار

بسیاری از جوانان آمریکایی بر این باورند که سیاست آمریکا در قبال مسئله اسرائیل و فلسطین تبعیض‌آمیز است. از نگاه آن‌ها کاخ سفید بیش از اندازه از اسرائیل حمایت می‌کند. براساس نظرسنجی موسسه PEW، ۳۶ درصد از جوانان زیر ۳۰ سال باور دارند که کاخ سفید توازن و سیاست صحیح را دنبال نکرده و بیش از اندازه به حمایت از اسرائیل می‌پردازد. این رقم در مقایسه با ماه دسامبر ۹ درصد افزایش یافته است.

در ماه‌های اخیر برخوردهای تبعیض‌آمیز نیروی پلیس و دانشگاه‌ها با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها و خیابان‌ها‌ نیز خبرساز شده است.

آمارها حاکی از آن است که جوانان آمریکایی زیر ۳۰ سال بیش از سایر گروه‌های سنی در این کشور با کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل مخالفند.

به‌رغم این نگاه منفی، مجلس نمایندگان ایالات متحده، شنبه یکم اردیبهشت با حمایت گسترده هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه و به‌رغم مخالفت شدید برخی از جمهوری‌خواهان تندرو، بسته قانونی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار برای کمک‌های امنیتی نظامی به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد.

این لوایح شامل ۶۰/۸۴میلیارد دلار برای اوکراین، ۲۶ میلیارد دلار برای اسرائیل، ۹/۱ میلیارد دلار برای نیازهای بشردوستانه و ۸/۱۲ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوس آرام، از جمله تایوان را شامل خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این‌باره گفت که بسته حمایت مالی آمریکا نشانگر حمایت قوی دو حزب از اسرائیل است. او همچنین ارائه بسته کمک‌های آمریکا به اسرائیل را در جهت دفاع از تمدن غرب دانست. یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که رای مجلس نمایندگان آمریکا به ارائه میلیاردها دلار کمک نظامی جدید به تل‌آویو پیامی قوی برای دشمنان اسرائیل است. کاتز در ادامه خاطرنشان کرد: «رای مجلس نمایندگان آمریکا، روابط نزدیک و مشارکت راهبردی اسرائیل و آمریکا را تایید می‌کند».

بی‌اعتمادی گسترده به دولت نتانیاهو

براساس یک نظرسنجی دیگر از مؤسسه افکارسنجی PEW در آوریل ۲۰۲۴، بیشتر آمریکایی‌ها (از۵۳ درصد) یا اصلاً اعتمادی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ندارند (۲۵ درصد) یا اعتمادشان به او بسیار اندک است (۲۷ درصد). در سال ۲۰۲۳گذشته میلادی، تعداد آمریکایی‌هایی که به نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بی‌اعتماد بودند یا اعتماد بسیار کمی داشتند، ۱۱ درصد کمتر بود که یعنی تحولات یک سال گذشته به‌ویژه جنگ غزه و کشتار گسترده فلسطینیان در غزه در گسترش بی‌اعتمادی‌ها نسبت به نتانیاهو و دولت او مؤثر بوده است.

بی‌اعتمادی به نتانیاهو در میان دموکرات‌ها بسیار بیشتر است. ۵۱ درصد از جمهوری‌خواهان به نتانیاهو اعتماد دارند درحالی‌که این رقم در میان دموکرات‌ها تنها ۱۳ درصد است. ۳۸ درصد دموکرات‌ها می‌گویند به نتانیاهو کاملاً بی‌اعتمادند و ۳۳ درصد نیز اعتمادشان به نخست‌وزیر اسرائیل را بسیار کم توصیف می‌کنند.

آمریکایی‌های مسن‌تر اعتمادی بیشتری به بی‌بی دارند (۴۲ درصد) اما اعتماد به نتانیاهو در میان افراد ۳۰ تا ۴۹ سال ۲۵ درصد و در میان جوانان زیر ۳۰ سال تنها ۱۳ درصد است. به گزارش این مؤسسه آماری، تعداد جوانان که مطلقاً هیچ اعتمادی به بنیامین نتانیاهو ندارند از ۳۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵۵ درصد در سال جاری رسیده و امروز آمریکایی‌های بیشتری به او و دولت او بی‌اعتمادند.

Untitled-12-1

 بیشتر جوانان آمریکایی معتقدند بایدن بیش از اندازه از اسرائیل حمایت می‌کند. منبع: مرکز افکارسنجی PEW

نگاه‌ها به دولت اسرائیل نیز چندان مثبت نیست و وضعیت نسبت به سال ۲۰۲۲ بدتر شده است. در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۴۷ درصد از آمریکایی‌ها به دولت مستقر در سرزمین‌های اشغالی اعتماد داشتند اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۴۱ درصد رسیده است.

عکس: نیویورک تایمز

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی