| کد مطلب: ۱۵۳۷۷

مصطفی رجبی‌مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر:

وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی بدهی

وصول ۳۰ هزار میلیارد تومانی بدهی

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو پرداخت شده است و خبر خوب هم اینکه امیدواریم با کم شدن نقش دولت در فرایند خرید و فروش برق، تولیدکنندگان بدون واسطه پول فروش برق را دریافت کنند.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت به سرمایه‌گذار، اختیار کارخانه یا ارائه خدمت را می‌دهد؛ در واقع هر وقت سرمایه‌گذار نتوانست از پس دخل و خرج بربیاید، فعالیت را تعطیل می‌کند؛ کالاهای خود را می‌فروشد و پول‌اش را فوری دریافت می‌کند. اما در برق هیچ اختیاری از تولید تا تعمیرات ندارد و کالایش را هم که می‌فروشد؛ ابتدا باید فاکتور فروش را از خریدار تهیه کند و نهایتاً وجه برق را با بیش از ۳۰۰ روز تاخیر دریافت ‌می‌کند.

این در حالی است که تولیدکننده برق، هزینه و تعمیرات نیروگاه را با ارز انجام می‌دهد که قیمت آن افزایش بسیار داشته است. در صورتی که نرخ خرید برق از نیروگاه افزایش بسیار اندکی یافته و به‌رغم تاکید قانون از سال ۹۳ تاکنون نرخ آمادگی، تغییر نیافته است.

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گوید: تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی وزارت نیرو  پرداخت شده است و خبر خوب هم اینکه امیدواریم با کم شدن نقش دولت در فرایند خرید و فروش برق، تولیدکنندگان بدون واسطه پول فروش برق را دریافت کنند.

‌* از نظر تامین برق در تابستان امسال، چه تمهیداتی در دستور کار است؟

براساس تکالیفی که در برنامه هفتم بر دوش صنعت برق است، باید میزان برق را به تولید سالانه ۱۲۱ هزار مگاوات سالانه سرمایه‌گذاری در صنعت برسانیم‌. ١٨٠ اقدام عملیاتی برای عبور از اوج بار تابستان امسال تدوین و ابلاغ شده است‌. ٧٧ طرح انتقال در قالب این برنامه عملیاتی شده که ٣٠ طرح آن به اتمام رسیده و ٣٩ طرح نیز از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که ٢٦ مورد آنها تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری و مابقی تا قبل از اوج بار تابستان به بهره‌برداری خواهند رسید.

همچنین ظرفیت ترانسفورماتورهای پست‌های فوق توزیع و انتقال افزایش ٧٦٠٠ مگاولت آمپری داشته است. جمعاً ٩ هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده است که وزارت نیرو بتواند پیک مصرف تابستان را سپری کند. سالانه حدود چهار میلیارد دلار یا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم. البته تجدیدپذیرها با جهشی افزایش ظرفیت خواهد داشت.

*‌پیش‌بینی وزارت نیرو با این مقدار سرمایه‌گذاری از پیک امسال چیست؟

اگر منطقی عمل کنیم، باید از رشد بی‌رویه مصرف جلوگیری کنیم. نه‌تنها مردم بلکه همه بخش‌ها از جمله بخش‌های صنعت، کشاورزی و تولید، ظرفیت خوبی برای کاهش مصرف دارند و می‌توانند وسایل خود را به روز کنند. در مصارف خانگی هم وسایل برقی که راندمان خوبی ندارند، باید از رده خارج شوند. این‌گونه میزان سرمایه‌گذاری‌ها هم متعارف می‌شود‌. البته خبرهای خوبی در آینده برای فعالان صنعت برق از سوی وزارت نیرو داریم.

*‌خبر خوب چیست؟

خوشبختانه در جلسه روز شنبه، که هفته دوم شارژ حساب شرکت‌های توزیع برق است، رکورد 68/6 میلیارد تومان زده شده است‌. در روزهای پیش رو این عدد افزایش می‌یابد و با کاهش نقش دولت در خرید و فروش برق عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان برق می‌توانند مبالغی که از فروش برق به دست می‌آورند را بلافاصله بفروشند و بدون واسطه دولت، پول خود را دریافت کنند و صنعت برق در آینده هم وضعیت بهتری پیدا کند.

*‌میزان پرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی در صنعت برق چقدر بوده است؟

در این خصوص، وزارت نیرو به پیمانکاران، بانک‌ها و شرکت‌های تولید برق بدهی دارد که نیمی از این رقم، سهم مطالبات تولیدکنندگان است. خوشبختانه توانسته‌ایم در اواخر سال گذشته و اوایل امسال، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی تامین‌کنندگان و پیمانکاران را تسویه کنیم و از این مبلغ ۲۱ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش تولید است. امیدوارم که در دولت سیزدهم، منابع بیشتری در بخش وصول مطالبات داشته باشیم و سرمایه‌گذاری در صنعت برق افزایش یابد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی